شناسهٔ خبر: 50266426 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح بررسی می‌کند

موج ششم کرونا در راه است

اشاره: کشور همچنان درگیر موج پنجم کروناست، زیرا این ویروس همچنان در حال قربانی ‌گرفتن است و جامعه دیگر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس نیست. کرونا تاکنون جان بیش از 124 هزار ایرانی را گرفته و بیش از 5 میلیون نفر را مبتلا کرده است. در حال حاضر بیش از 4000 نفر روی تخت بیمارستان‌ها تحت مراقبت ویژه قرار دارند. از همه بدتر اینکه 51 هزار کودک بر اثر کرونا پدر یا مادر خود را از دست داده‌اند. این تراژدی غم‌انگیز به دلیل سیاست‌های شل کن سفت کن در مقابله با کرونا بوده و هست. به گفته متخصصان این روزها نشانه‌هایی از شکل‌گیری وقوع موج ششم کرونا در استان‌های غربی گزارش‌شده است. متأسفانه موج پنجم کرونا به دلیل ضعف مدیریت مقابله با ویروس کووید 19 از تیرماه ۱۴۰۰ آغاز و در شهریور به قله خود رسید. وضع به‌گونه‌ای شد که در یک شبانه‌روز 709 نفر به کام مرگ رفتند. خوشبختانه مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا در این روزها به دلیل واکسیناسیون گسترده، روند کاهشی به خود گرفته که مایه امیدواری است. اما نشانه‌های ورود به موج ششم نمایان است. وزیر بهداشت در این ارتباط گفت: «طبق برآورد دانشمندان نه تنها در ایران بلکه در جهان، موج ششم کرونا در آبان ایجاد خواهد شد/ کرونا حالا حالاها در کشورها هست و باید عادت کنیم با این ویروس زندگی کنیم».در این شرایط تصمیم‌ درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و لغو دور کاری کارمندان، برگزاری نماز جمعه و... که قرار است در آبان ماه اجرا شود، بستر را برای سرعت گرفتن دوباره ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا فراهم می‌کند. بر اساس رنگ‌بندی‌های کرونایی اکنون 9 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند، البته برخی متخصصان این رنگ‌بندی را قبول ندارند و می‌گویند خطر کرونا همچنان در همه شهرها به قوت خود باقی است. رنگ‌بندی‌های کرونایی بر اساس شاخص‌های بستری سنجیده می‌شود، موضوعی که موجب تأخیر در اعلام نارنجی یا قرمز شدن وضعیت شهرها می‌شود. وقتی نشانه‌های موج جدید در افزایش موارد ابتلای سرپایی مشاهده می‌شود، باید اعمال محدودیت‌ کرد نه اینکه محدودیت‌ها را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

خطر بازگشایی مدارس
کارشناسان از احتمال وقوع موج ششم کرونا صحبت می‌کنند، ولی دولت به دنبال موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و برگزاری نمازهای جمعه است. کارشناسان می‌گویند این بازگشایی‌ها پاشنه آشیل وقوع موج ششم کرونا است. باید دانست که تزریق واکسن، منجر به عدم ابتلای صددرصدی افراد نمی‌شود و فقط از موارد حاد بیماری یا فوت به علت کووید ۱۹ تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

روایت رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار از موج ششم
«محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: درباره موج ششم پیش‌بینی‌ها این است که این احتمال وجود دارد. هرچه جلو می‌رویم، ازآنجایی‌که داریم به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم و درعین‌حال زندگی در ازدحام، مانند دانش‌آموزان که به مدرسه می‌روند و دانشجویان که به دانشگاه می‌روند؛ شرایط این‌چنینی باعث می‌شود موارد بیماری باز هم آغاز شود.

نظر یک اپیدمیولوژیست
«احمد مهری»، اپیدمیولوژیست در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بازگشایی‌ها بدون لحاظ کردن وضعیت چرخش ویروس کرونا و اپیدمی و عدم توجه به اوضاع واکسیناسیون در هر کشوری هم پرخطر و هم نگران‌کننده است. در شرایطی که هنوز  درصد بالایی جامعه واکسینه نشده‌اند، بازگشایی‌های عجولانه و اتکا به درصد پایین پوشش واکسن نگران‌کننده است. همه می‌دانیم متولی نظام آموزشی توان مدیریت درست سلامت در مدارس و دانشگاه‌ها را ندارد و درنتیجه زیرساخت‌ها را باید در نظر گرفت و بعد تصمیم گرفت. البته زیرساخت مراکز آموزشی پایتخت با استان‌های محروم متفاوت است. این اپیدمیولوژیست بیان کرد: شواهد اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که هرچند سخت است فضای آموزشی مجازی امتداد پیدا کند، اما بازگشایی‌های عجولانه بدون در نظر گرفتن نسبت خطر به‌فایده، اقدام مبتنی بر شواهدی نیست و در صورت بروز خوشه‌های بیماری در برخی مراکز آموزشی، شدت طغیان از پیک‌های قبل که این مراکز تجمعی محدود بود، بیشتر خواهد رفت. مهری اظهار کرد: ما به بررسی میدانی نیاز داریم که ببینیم چند درصد مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط سرمای پاییز و زمستان امکان برقراری تهویه دارند؟ چند درصد مدارس و دانشگاه‌ها فضای فیزیکی کافی برای رعایت فاصله‌گذاری‌ها دارند؟ اوضاع پایه بهداشتی مدارس چگونه است؟ متولیان آموزشی و بهداشتی باید به این نگرانی‌ها پاسخ دهند.

ویروس غیرقابل‌پیش‌بینی است
موضوع دیگری که پس از شیوع ویروس کرونا به اثبات رسید، رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی آن است؛ یعنی درست وقتی فکر می‌کنیم همه چیز در کنترل است، جهشی جدید از ویروس شناسایی می‌شود که قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد و همه معادلات را به هم می‌ریزد. محمدمهدی گویا درباره پیش‌بینی رفتار ویروس کرونا اظهار کرد: پیش‌بینی درباره کرونا واقعاً دشوار است. بزرگ‌ترین صاحب‌نظران در دنیا هیچ‌وقت نمی‌توانند برای بیش از ۱۵ روز، رفتار ویروس کرونا را پیش‌بینی کنند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: ویروس کرونا باقدرت جهشی که دارد و تعدادی که تاکنون مبتلا شدند، نشان داده به‌آسانی زندگی ما را ترک نمی‌کند و مدت‌ طولانی و شاید برای همه عمر همراه ما باشد. این‌که تصور کنیم با پیدا شدن واکسن، پایان کرونا رسیده هم قابل پیش‌بینی نیست؛ زیرا هر تغییری در ساختار ژنتیکی این ویروس، باعث می‌شود واکسن‌ها کارساز نباشد و ایمنی ایجادشده در بدن، پاسخگوی سویه جهش‌یافته نباشد.
موج ششم آری یا خیر؟
رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی ویروس کرونا و عدم رعایت افراد، وقوع خیز ششم کرونا در پاییز محتمل است. در این میان، باید اقدامات پیشگیرانه و مقابله با شیوع بیشتر آن، قبل از قرمز شدن نقشه اتفاق بیفتد؛ بنابراین نمی‌توانیم نگران وقوع موج ششم کرونا در کشور نباشیم و فقط به سرعت گرفتن واکسیناسیون اکتفا کنیم. نگرانی کارشناسان وقوع موج ششم کرونا در پاییز است. اگرچه فرآیند واکسیناسیون در دولت سیزدهم به سرعت پیش رفته، اما عادی انگاری شرایط و بازگشایی‌های شتاب‌زده، به خصوص در مکان‌های پر تجمع، می‌تواند عنان کرونا را از دست بگیرد و روند بستری، فوتی‌ها و مبتلایان را افزایش دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما