اخبار کوتاه
صاحبخبر - ثبت نام خانه اولیها در طرح جهش مسکن از امروز معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت نام از متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن از روز چهارشنبه در سامانه ملی نهضت مسکن آغاز میشود. محمود محمودزاده اظهار کرد: روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ آماده ثبت نام برای واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن هستیم. متقاضیان میتوانند به سامانه ملی نهضت مسکن به نشانی www.saman.mrud.ir مراجعه و نامنویسی کنند. البته در حال حاضر سایت از دسترس خارج است اما تا روز چهارشنبه فعال میشود. در ۳۱ استان و تعداد قابل توجهی از شهرها تامین زمین صورت گرفته و آمادگی ثبت نام وجود دارد. وی درباره شرایط متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید مسکن گفت: عدم استفاده از تسهیلات یارانهای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، چهار شرط اصلی خواهد بود. محمودزاده با بیان اینکه امکانات و تسهیلات طرح جهش تولید مسکن به مراتب بیش از طرحهای قبلی است افزود: به واسطه امکانی که قانونگذار تعیین کرده طرح جهش تولید و تامین مسکن از نظر میزان تسهیلات، سود وامها و خدماتی که دولت میدهد به مراتب پیشرفتهتر از پروژههای قبلی است. البته به شورای عالی مسکن پیشنهاد دادهایم که پروژههای قبلی هم مشمول همه امتیازات این طرح شوند. صعود ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس شاخص کل بورس روز گذشته با ۱۲ هزار و ۵۵۲ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۴۴۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴۳۸۰ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۹۸ هزار و ۳۴۷ واحد رسید. معامله گران این بازار ۵۱۳ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال انجام دادند. به طور کلی ۲۸۳ نماد بورسی مثبت و ۸۹ نماد بورسی منفی بودند که از میان آنها سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو، بانک ملت، مخابرات ایران و پتروشیمی خارک نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس نیز ۷۲ واحد صعود کرد و تا رقم ۲۰ هزار و ۳۷۸ واحد افزایش یافت. ابلاغ افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک انجمن صنفی صنعت تایر روز گذشته در نامه ای خطاب به شرکت های عضو انجمن، اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعلام کرد. حدود یک ماه پیش سخنگوی انجمن تایر خبر از افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر داد؛ اما پس از اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از انجمن تایر درخواست کرد تا اسناد مرتبط با چرایی افزایش قیمت را ارائه کند، بلافاصله انجمن از تصمیم خود برای اعمال گرانی، عقب نشینی کرد. با این حال انجمن صنفی صنعت تایر دیروز در نامهای خطاب به شرکتهای عضو انجمن، اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعلام کرد. در این نامه آمده است: با توجه به مصوبه هیأت مدیره انجمن، افزایش قیمت تایر در دو مرحله به شرح زیر اعمال می شود. ۱. تایرهای سواری رادیال و ون مجموعاً ۳۰ درصد افزایش، مرحله اول ۲۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد. ۲. تایرهای بایاس و رادیال نیمه سنگین، سنگین و کشاورزی مجموعاً ۴۰ درصد، مرحله اول ۳۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد. مرحله اول اعمال قیمتهای جدید از روز دوشنبه مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ و مرحله دوم از تاریخ یک دی ۱۴۰۰ اجرایی می شود. کلیه شرکتها متعهد شدند روز دوشنبه مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ همزمان با هم سبدهای جدید خود را اعلام کنند. کاهش 15 درصدی نسبت ارزش چکهای برگشتی نسبت ارزش چکهای برگشتی به مبادلهشده در شهریورماه امسال به۱۲.۶ درصد رسیده است؛ در حالی که در ماه قبل ۱۴.۸ درصد بود که حاکی از کاهش ۱۵ درصدی است. طبق گزارشی که بانک مرکزی هر ماه از آمار چکهای مبادلهشده در سطح کشور منتشر میکند، در شهریور ماه امسال ۷.۳ میلیون فقره چک به ارزش ۲۴۹.۹ هزار میلیارد تومان مبادله شده و ۷۰۹ هزار فقره چک به ارزش ۳۱.۴ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. بنابراین در شهریور ماه امسال نسبت تعداد و ارزش چکهای برگشتی به مبادلهشده به ترتیب به ۹.۷ و ۱۲.۶ درصد رسیده است. همچنین مطابق گزارشهای بانک مرکزی و در یک ساله منتهی به شهریور ۱۴۰۰، در مجموع ۹۵.۷ میلیون فقره چک به ارزش ۲۴۵۳.۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده که از این میان ۸.۴۷ میلیون فقره چک به ارزش ۲۹۲.۸ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. در نتیجه، در یک ساله منتهی به شهریور ۱۴۰۰، نسبت تعداد و ارزش چکهای برگشتی به مبادله شده به ترتیب برابر است با ۸.۹ درصد و ۱۲ درصد است. تکذیب ممنوعیت ورود کشتیهای ایران به بنادر چین دبیر انجمن کشتیرانی با بیان اینکه ورود کشتیهای ایران به بنادر کشور چین ممنوع نیست، گفت: ایران در چین بنادر اختصاصی برای پهلوگیری و تخلیه بار دارد.مسعود پلمه در خصوص اظهارات مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت ورود کشتیهای این شرکت به بنادر چین اظهار کرد: مطلبی که مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره ممنوعیت ورود کشتیهای این شرکت به چین چون دارای برداشتهای غیرحرفهای بوده است اینگونه تصور شده است که ما امکان تردد به بنادر چین را نداریم.وی با بیان اینکه “این برداشت اشتباه است”، ادامه داد: تعدادی از بنادر در چین هستند که بهلحاظ فنی با توجه به اینکه این بنادر پورت اپراتورهای بینالمللی دارند که هر کدام از این مباحث متفاوت است، اجازه پهلوگیری در شرایط مشخص را به برخی شناورهایی را نمیدهد. وی با تأکید بر اینکه “در چین بنادر اختصاصی در اختیار ایران قرار دادهاند تا کشتیهای ما آنجا پهلوگیری و بار خود را تخلیه کنند”، افزود: اگر ما مفروض را بر این بگذاریم که باید به یک بندر مشخص میرفتیم و دیگر به آن بندر نمیتوانیم برویم چون تحریم شدهایم این میتواند درست باشد. دبیر انجمن کشتیرانی با ابراز اینکه “مأموریت اصلی ما ارسال بار از کشور چین و دریافت بار از این کشور است”، گفت: در نتیجه وقتی قابلیت بارگیری از هر یک از بنادر چین را داشته باشیم به این مفهوم است که مشکلی در مبادلات تجاری و حملونقل دریایی با چین نداریم.∎
نظر شما