شناسهٔ خبر: 50263807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا: هیچگونه شواهدی مبنی بر نارضایتی گسترده مردم ایران از نظام وجود ندارد + جزییات

نتایج یک نظرسنجی که توسط دانشگاه مریلند در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد افکار عمومی مردم ایران به سیاست‌های دولت بایدن اعتمادی ندارند و در عوض نگاه مثبتی به رویکرد نگاه به شرق دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی «ایران پُل» نشان می دهد مردم ایران از ایالات متحده رویگردان شده و به سیاست جدید جمهوری اسلامی در نگاه به شرق دید مثبت دارند.

نتیجه این نظر سنجی می گوید کمتر از نیمی از 1001 سوال‌شونده «به شدت» یا «تا حدودی» برجام را تایید می‌کنند، در حالی که این رقم در سال 2016 نزدیک به 75 درصد بود.

27 درصد نیز گفتند که «به شدت مخالف» این توافق هستند. تقریبا دوسوم معتقدند حتی اگر واشنگتن به توافقی که ترامپ در سال 2017 از آن خارج شد، بازگردد «تا حدی بعید» یا «بسیار بعید» است که به تعهداتش در این توافق عمل کند. تنها یک سوم بر این باورند که واشنگتن «تا حدی محتمل» یا «بسیار محتمل» است که به برجام عمل کند.

  همچنین 52 درصد معتقدند که ایران باید قاطعانه روی خواسته‌هایش پافشاری کند و از طریق اروپایی‌ها واشنگتن را به پذیرش آنها مجاب کند. در مقابل 27 درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند که ایران و آمریکا باید هر دو برای بازگشت به برجام نرمش نشان دهند. این در حالی است که 16 درصد می‌گویند که تهران حتی نباید برای احیای توافق تلاش کند.

بخش دیگر این نظرسنجی درباره دیدگاه مردم ایران نسبت به آمریکاست که  85 درصد معتقدند که تصور آن‌ها نسبت به ایالات متحده «تاحدی نامطلوب» (9.4 درصد) یا «بسیار نامطلوب» (75.9 درصد) بوده است. علاوه بر این شمار زیادی هرگونه امیدواری نسبت به کاهش سیاست خصمانه بایدن در قبال ایران را از دست داده‌ اند. در پاسخ به اینکه سیاست‌ های بایدن در قبال ایران را در مقیاس صفر (کاملا خصمانه) تا 10 (کاملا دوستانه) چگونه ارزیابی می‌کنند، 67 درصد در محدوده صفر تا چهار نمره دادند. در واقع از هر سه نفر، یک نفر سیاست‌های بایدن را کاملا خصمانه دانستند.

در ادامه 76 درصد بر این باورند که آمریکا از انفجارهای اخیر در تاسیسات نطنز آگاهی داشته است. 85 نیز می گویند واشنگتن از ترور دانشمندان هسته‌ ای ایران توسط اسرائیل، اطلاع داشته و 83 درصد معتقدند که آمریکا حتی از حمله داعش در عراق مطلع بوده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد تقریباً هیچگونه شواهدی دال بر نارضایتی گسترده از نظام وجود ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی آنطور که برخی مفسران آمریکایی مدعی هستند، نزدیک یا در آستانه فروپاشی باشد. در عین حال 74 درصد سوال‌شوندگان شرایط اقتصادی را «تاحدی بد» (19 درصد) یا «بسیار بد» (54 درصد) توصیف کردند؛ در عین حال نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی عوامل خارجی به ویژه تحریم های آمریکا (27 درصد) یا بیماری کرونا (22 درصد) را عامل اصلی شرایط اقتصادی موجود دانسته اند.

در ادامه 54 درصد گفتند انتظار دارند سه سال آینده شرایط زندگی بهتری برای ایرانیان فراهم شود. علاوه بر این اکثریت قابل توجهی (70 تا 80 درصد) «تاحدی» یا «بسیار زیاد» به نهادهای اصلی حکومت، قوه قضاییه، رئیس جمهور و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش 83 درصد ارزیابی شده است.

این نظرسنجی دربازه زمانی 30 اوت تا 9 سپتامبر (8 تا 18 شهریور) از طریق تلفن و اینترنت انجام شده است.

نظر شما