شناسهٔ خبر: 50263139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تحریم‌ های آمریکا برای جلوگیری از باج ‎‌گیری رمزارزی / کاربران ایرانی نگران کیف پول خود باشند؟

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اخیرا در بیانیه‌ای از صنعت رمزارز خواست که برای جلوگیری از حملات باج‌افزارها به تحریم‌ها پایبند بوده و به شناسایی تراکنش‌های مشکوک کمک کنند. در این میان اخباری در خصوص بلوکه شدن حساب کاربران ایرانی که تحت تحریم‌های سیاسی آمریکا قرار دارد به گوش می‌رسد. با این حال باید دید که در چه صورتی افراد باید نگران مسدود شدن حساب خود باشند.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن  در خصوص حملات باج‌گیرانه رمزارزها هشدار داد. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، مجموع پرداخت‌های مشکوک باج‌افزارها در شش ماه نخست سال جاری به 590میلیون دلار رسیده، در حالی که میزان آن برای کل سال 2020، 416میلیون دلار بوده است. در همین راستا، واشنگتن در خصوص اهمیت نقش صنعت رمزارزها برای مبارزه با این حملات هشدار داد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که میانگین حجم مبادلات باج‌افزارها برای هر ماه در سال جاری 102.3میلیون دلار بوده که مسئولان اصلی آن رویل/سودینوکیبی، کانتی، دارک‌ساید، آوادون و فوبوس بوده‌اند.

در همین حال، دولت جو بایدن در پی حملات سال جاری که منابع انرژی و مواد غذایی آمریکا را مورد تهدید قرار داد، واکنش امنیت سایبری دولت را اولویت اصلی برای اکثر مقامات کشور عنوان کرد.

در سال جاری، هکرها به چندین شرکت بزرگ آمریکایی حمله کردند. یکی از این حملات برای شرکت بزرگ سوخت‌رسانی پایپ‌لاین در آمریکا اتفاق افتاد که چندین روز اختلالات عرضه سوخت را در سواحل شرقی این کشور ایجاد کرد. هکرها همچنین یک شرکت کشاورزی در آیوا را هدف قرار دادند که باعث ایجاد نگرانی در خصوص اختلال در برداشت غلات در ایالت‌های غرب میانه آمریکا شد.

بر اساس بیانیه جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، صنعت رمزارز در جلوگیری از استفاده از ارزهای مجازی توسط کسانی که در لیست سیاه تحریم‌ها قرار دارند، مسئولیت ویژه‌ای بر عهده دارد. در پرداخت باج به گروه‌های هکری، اعضای جامعه رمزارزها باید مطمئن شوند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مبادلاتی که تحت تحریم‌های آمریکا ممنوع هستند، کمک نمی‌کند. همچنین در این بیانیه مطرح شد که شرکت‌های رمزارز به تحریم‌های اعلام شده پایبند باشند و در شناسایی باج‌گیران به دولت کمک کنند.

در میان تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا، شامل فرمان اجرایی سال 2015 علیه مجرمان سایبری، دولت بایدن ماه گذشته اعلام کرد که صرافی رمزارز سوئکس (Suex OTC) به دلیل نقشی که در پرداخت‌های غیرقانونی از حملات باج‌افزارها داشته، دسترسی آن را به اموال ایالات متحده مسدود کرده و آمریکایی‌ها را از معامله با این شرکت منع کرد.

پس از انتشار این بیانیه، نگرانی‌هایی برای کاربران و فعالان در زمینه رمزارز، در خصوص به خطر افتادن وضعیت کیف پول آنها ایجاد شد. همچنین در رسانه‌های مختلف، جوی به وجود آمد که ایران نیز شامل این تحریم می‌شود و به غلط توصیه شد که افراد هر چه زودتر سرمایه خود را از کیف پول‌های مربوط به رمزارزها خارج کنند.

این خبر به این صورت که منتشر شد صحت نداشت و در واقع تنها هشداری برای شناسایی و مقابله با باج‌گیران بود. اما با این حال، همچنان نگرانی‌هایی در میان سرمایه‌گذاران ایرانی دیده می‌شود.

به طور بالقوه، چنین بیانیه‌ای را صرافی‌هایی اجرا می‌کنند که به قوانین و دستورات ایالات متحده پایبند هستند و از آن پیروی می‌کنند. حتی اگر وزارت خزانه‌داری پا را فراتر بگذارد و اعلام کند تحریم‌های سیاسی که ایران، کره شمالی، کوبا، سوریه و غیره در آن قرار دارند نیز شامل این قانون می‌شوند، صرفا می‌تواند روی کسانی نظارت داشته باشد که از قوانین آن پیروی می‌کنند.

 در توضیح بیشتر باید عنوان کرد، کیف پول‌ها ماهیتی غیرمتمرکز دارند که قابل تحریم یا بلوکه شدن نیستند و کسی نمی‌تواند روی آنها نظارت داشته باشد. از این رو، اعمال این تحریم‌ها تنها برای صرافی‌های خارجی است که از این قوانین تبعیت می‌کنند.

تنها خطری که می‌تواند کاربران ایرانی را تهدید کند، کار با صرافی‌های خارجی است که برای ادامه فعالیت در بازار رمزارزها ناچار به پیروی از قوانین آمریکا هستند.

می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که روی سخن این بیانیه، تنها صرافی‌های خارجی است که حتی کیف پول‌های خارجی نیز (به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بودن بلاکچین) شامل آن نمی‌شوند.

بر این اساس، از آنجا که صرافی‌های داخل کشور از این تحریم‌ها پیروی نمی‌کنند، نیازی به نگرانی صاحبان داخلی رمزارزها از این بیانیه نیست.

از طرفی، به دلیل مسدود شدن حساب‌های بایننس در گذشته، که کاربران ایرانی را برای دسترسی به کیف پول‌های خارجی تحریم کرد، در حال حاضر افراد نمی‌توانند مبادلات رمزارزها را به این صورت انجام دهند. همچنین اشاره به این نکته هم ضروری است که در حال حاضر کاربران ایرانی نمی‌توانند در صرافی‌های خارجی ثبت‌نام کنند و از این رو برخی افراد از فیلترشکن برای این کار استفاده می‌کنند و با آی‌پی دیگری وارد سایت می‌شوند. این صرافی‌ها برای شناسایی کاربران ایرانی به بررسی تراکنش آنها می‌پردازند تا متوجه شوند که با کیف‌ پول‌های مرتبط با ایران تراکنش داشته‌اند یا خیر.

از این رو، چنین نگرانی‌هایی تنها معطوف افرادی است که بجای استفاده از صرافی‌های داخلی، مبادلات خود را از طریق صرافی‌های خارجی انجام می‌دهند، که در این صورت نیز مجددا باید بر ماهیت غیرمتمرکز بودن شبکه رمزارزها تاکید کنیم.

نظر شما