شناسهٔ خبر: 50261769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات فتوای اهل سنت جنوب ایران:

تضارب عقیدتی میان مذاهب نباید به کانون نزاع تبدیل شود

لارستان- ایرنا- یک عضو هیات فتوای اهل سنت و جماعت در جنوب ایران گفت: تضارب فقهی، فکری و عقیدتی میان فرقه ها و مذاهب نباید به محل نزاع و درگیری های فرقه ای و یا مذهبی در جوامع اسلامی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شیخ محمد یوسف وخشوری، روز سه شنبه در همایش منادیان وحدت در شهرستان اوز فارس اظهار داشت: این گونه تضارب فکری و فقهی همواره بین همه امت ها وجود داشته و راه گریزی از آن نیست و سنت الهی نیز بر همین امر استوار شده است.

وی تصریح کرد: هنر ما و همه علمای دینی، اندیشمندان و متنفذین در مذاهب و فرقه های مختلف آن است که اجازه ندهیم این گونه تفرق های اندک و تضارب آرا و فقهی به  نزاع و اختلاف های عمیق فرقه ای و یا مذهبی معطوف شود.

او گفت: عقلا و فضلای قوم و فرقه های مذهبی در میان مسلمانان و امت اسلامی باید هوشیار باشند و این گونه اختلاف نظرها و دیدگاه های نظری و فکری را فرصتی برای تعالی مفاهیم دینی و اسلامی تبدیل کنند.

این روحانی اهل سنت در جنوب ایران به برخی راه های جلوگیری از نزاع و دامن زدن به اختلاف های فکری و عقیدتی میان مسلمانان به ویژه اهل تشیع و تسنن را یادآور شد و گفت: باید امت اسلامی به آن حد از درک و آگاهی لازم برسند که پایه و وزنه مشترکات ما بسیار سنگین تر از موارد اختلاف و تفرق هایمان است.

وی اضافه کرد: باید با نگاه بلندنظرانه و با سعه صدر از هرگونه تفرقه انگیزی و کوبیدن بر طبل اختلاف ها و دامن زدن به تعصبات قومی، فرقه ای و مذهبی به طور جد پرهیز کنیم.

شیخ محمد یوسف وخشوری یادآور شد: باید این نکته را نیز در میان امت های اسلامی و از همه فرقه ها و مذاهب فهماند و در دراجتماع  مسلمانان نهادینه کرد؛ از هر گونه تعرض به خطوط قرمز همدیگر که احتمال بروز و تحریک احساسات میان طرفین را به وجود می آورد از آن پرهیز شود.

وی با بیان اینکه علمای دینی محل رجوع مردم و امت اسلامی هستند، گفت: با وجود این همه موارد مشترک ، متقن و قابل دفاع دلیلی بر اصرار ورزیدن به موراد و مسیر های اختلافی و افتراق ها نیست.

این روحانی اهل سنت تصریح کرد: راهبرد و سیاست اصلی علمای دینی و به ویژه در جنوب ایران همواره بر این امر استوار بوده که بیشتر بر مواضع اشتراکی مان میان مذاهب و فرقه های مختلف پای فشاریم و امروزه به خوبی  این مهم در بین مردم و امت این خطه نهادینه شده است.

وی برگزاری چنین همایش هایی را برای تبادل افکار و نظرات بویژه میان اهل سنت و شیعه جنوب ایران و در شرایط کنونی بسیار مثبت، امید بخش و محلی برای استمرار و تکرار گردهمایی و دورهمی های میان علما، ائمه جمعه و جماعات و اندیشمندان دینی دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: این همایش ها نیز فرصتی برای دورهمی های دوباره بر پایه حس برادری، اخوت و مودت و همچنین پشتوانه ای برای تقویت و استحکام بیش از پیش وحدت و انسجام میان امت اسلامی از همه فرقه ها و مذاهب باشد.

همایش منادیان وحدت امروز سه شنبه با حضور آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و جمعی از علماف اندیشمندان ، مسئولان اجرایی ائمه جمعه و جماعت شهرهای جنوبی ایران در شهرستان اوز برگزار شد.

در این همایش همچنین از خدمات و نقش تعیین کننده شیخ عبدالعزیز قاضی زاده امام جمعه شهر اوز که هم اینک به دلیل کهولت سن دچار بیماری شده است در ایجاد وحدت و انسجام در سطح منطقه و جنوب فاس نیز تجلیل شد.

نظر شما