شناسهٔ خبر: 50254385 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده پارلمان لبنان: سمیر جعجع قاتل است

تهران-ایرنا- یک نماینده اهل سنت پارلمان لبنان با اشاره به حادثه «الطیونه» گفت: "«سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی قاتل است و هیچ گونه تغییری نکرده است".

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «فیصل کرامی» نماینده اهل سنت پارلمان لبنان در گفت‌ وگو با شبکه خبری «المیادین» درباره حادثه پنجشنبه گذشته الطیونه و تیراندازی افراد مسلح به سمت معترضان به عملکرد قاضی طارق بیطار بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت، سمیر جعجع رئیس حزب «نیروهای لبنانی» را قاتل خواند.

فیصل کرامی با اشاره به اینکه حزب جعجع در این حادثه نقش داشته است، تصریح کرد: رئیس حزب نیروهای لبنانی قاتل است و هیچ گونه تغییری نکرده است.

از سوی دیگر، حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست جعجع در اولین واکنش خود به سخنرانی دیشب دبیرکل حزب الله در رابطه با حادثه «الطیونه» مدعی شد که به دنبال جنگ داخلی در لبنان نیست.

این حزب مدعی شده که سخنان دوشنبه شب سید "حسن نصرالله" درباره نقش حزب نیروهای لبنانی در حادثه الطیونه «تهدید آمیز» و «توجیهی» بود.

حزب نیروهای لبنانی همچنین اداع کرده که «ما به دنبال ایجاد جنگ داخلی در کشور نیستیم و هیچ گونه تصمیمی برای ایجاد جنگ داخلی به شکل سازمان یافته و یا حزبی وجود نداشت».

سید حسن نصرالله در سخنرانی دوشنبه شب خود با اشاره به حادثه الطیونه اعلام کرد که برنامه واقعی حزب نیروهای لبنانی جنگ داخلی در لبنان است.

به دنبال تیراندازی پنجشنبه گذشته (۲۲مهر/۱۴ اکتبر) به سمت تظاهرات‌کنندگان لبنانی در منطقه "الطیونه" بیروت، مشخص شد که آمریکا و عواملش یعنی حزب نیروهای لبنانی به سرکردگی "سمیر جعجع" مسببین این جنایت بوده‌اند.

هواداران «حزب‌الله» و «جنبش امل» که پنجشنبه گذشته در اعتراض به عملکرد بد "طارق بیطار" بازپرس پرونده انفجار مهیب بندر بیروت به خیابان‌ها آمده‌ و در مقابل کاخ دادگستری لبنان به شکل مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند، به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت بام‌ها مواجه شدند؛ اقدامی که موجب شهادت هفت لبنانی و مجروح شدن 60 نفر دیگر شد.

طارق بیطار سه‌شنبه هفته گذشته، قرار بازداشت "علی حسن خلیل" وزیر سابق و معاون کنونی "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان را در ارتباط با انفجار بندر بیروت صادر کرده بود.

لحظاتی پس از انتشار اخبار درباره تظاهرات مردمی در بیروت در اعتراض به اقدام قاضی بیطار، به یکباره رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم معترض و کشته و مجروح شدن شماری از آن‌ها خبر دادند.

بنابر اعلام رسانه‌های لبنان، شماری تک‌تیرانداز مستقر بر روی بام ساختمان‌های محل تظاهرات معترضین در بیروت، سرها و سینه‌های شهروندان لبنانی حین تظاهرات را هدف گرفتند؛ اقدامی که به مدت چهار ساعت ادامه داشت.

جنبش‌های حزب‌الله و امل به دنبال این جنایت در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که عوامل حمله به مردم، گروهی وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» به سرکردگی «سمیر جعجع» بوده‌اند.

با این حال، «هاشم صفی الدین» رئیس‌ شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان، روز جمعه در جریان مراسم تشییع شهدای حادثه تیراندازی در بیروت در اظهاراتی اعلام کرد که حزب‌الله و جنبش امل هیچ فراخوانی برای تجمع مردمی نداده بودند و مردم خود به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند.

رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان با بیان اینکه خون شهدای این حادثه پایمال نخواهد شد، گفت که حادثه روز پنجشنبه یکی از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در بیروت آن را مدیریت کرده است.

صفی الدین تاکید کرد که هدف از آنچه اتفاق افتاد، ایجاد فتنه و جنگ داخلی بود؛ حزب‌الله هرگز به جنگ کشیده نخواهد شد، اما در عین حال نمی‌گذارد خون شهدا هدر برود.

وی اضافه کرد:‌ «تظاهرات روز پنجشنبه  ما مسالمت‌آمیز و علیه سیاست‌زدگی دستگاه قضایی و ظلم آن بود و این حق طبیعی ما است. در میان افرادی که در تظاهرات روز پنجشنبه مشارکت داشتند، برخی وکیل و از نخبگان بودند؛ آن‌ها برای بیان موضع حق‌دار آمدند».

نظر شما