شناسهٔ خبر: 50253268 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در شش ماه ابتدای امسال رخ داد؛

افزایش ۵۸ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۲۴۱ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۴۵۵ هزار میلیارد تومان (معادل ۵۷.۹ درصد) افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  جدول ۱ بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۶ ماهه ابتدای امسال مبلغ ۸۳۷ هزار میلیارد تومان معادل ۶۷.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۶ ماهه ابتدای امسال معادل ۲۹۴ هزار میلیارد تومان بوده است که حاکی از تخصیص ۳۵.۲ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۸۳۷ هزار میلیارد تومان) است.

ملاحظه می‌شود از ۳۷۲ هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹.۱ درصد آن (مبلغ ۲۹۴ هزار میلیارد تومان) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال 1400است.

جدول ۱- هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰

افزایش ۵۸ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی

بیشتر بخوانید

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسير جاري، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضای کل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروري است به افزايش توان مالی بانک‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود کفايت سرمايه بانک‌ها، کاهش تسهيلات غيرجاری و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهی بانک‌ها، افزايش بهره‌وری بانک‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدی، پرهيز از فشارهاي مضاعف بر دارايي بانک‌ها و ترغيب بنگاه‌هاي توليدي به سمت بازار سرمايه به عنوان يک ابزار مهم درتامين مالي طرح‌های اقتصادی (ايجادی)توجه ويژه‌ای کرد.

انتهای پیام/

نظر شما