شناسهٔ خبر: 50253079 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

عبور همزمان ۱۰ کشتی‌ چینی و روسی از تنگه ژاپن

دولت ژاپن اعلام کرد، گروهی متشکل از ۱۰ کشتی نیروی دریایی از چین و روسیه از تنگه‌ای که جزیره اصلی ژاپن را از جزیره شمالی هوکایدو جدا می‌کند، گذر کردند و افزود که این فعالیت‌ها را تحت نظر دارد.

صاحب‌خبر -

به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین بار بود که ژاپن عبور کشتی‌های دریایی چین و روسیه از تنگه "تسوگارو" که دریای ژاپن را از اقیانوس آرام جدا می‌کند، تایید می‌کند.

گرچه این تنگه جزو آب‌های بین‌المللی به حساب می‌آید، اما روابط چین و ژاپن مدت زیادی است که تحت تاثیر ادعاهای متناقض دو کشور بر سر مالکیت تعدادی جزیره کوچک در دریای چین شرقی قرار گرفته است؛ توکیو با مسکو نیز اختلاف ارضی دارد.

یوشیهیکو ایسوزاکی، معاون دبیر کابینه ژاپن، امروز (سه ‌شنبه) در کنفرانس‌ مطبوعاتی خود گفت: دولت (ژاپن) فعالیت‌های اینچنینی شناورهای دریایی چین و روسیه در ژاپن را با توجه زیادی زیر نظر دارد. ما از تمام توان خود برای نظارت بر آب‌ها و آسمان کشور خود  استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع ژاپن گفت عبور این کشتی‌ها حریم آب‌های سرزمینی ژاپن یا قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است.

روسیه و چین در راستای همکاری‌های دریایی خود، از ۱۱ تا ۱۴ اکتبر مانوری نظامی در دریای ژاپن برگزار کردند که شامل کشتی‌های جنگی و کشتی‌های پشتیبانی "ناوگان اقیانوس آرام" روسیه بود. چین و روسیه از چند سال گذشته که روابطشان با غربی‌ها شکرآب شده است، روابط نظامی و دیپلماتیک نزدیکتری با یکدیگر برقرار کرده‌اند./ ایسنا

نظر شما