شناسهٔ خبر: 50252994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعاون روستایی خراسان شمالی ۵۶ هزار تن نهاده بین دامداران توزیع کرد

بجنورد-ایرنا- مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: این سازمان در ۶ ماه نخست امسال ۵۶ هزار تن انواع نهاده دامی به منظور تعذیه دستی بین دامداران این استان در راستای حمایت از قشر تولید کننده توزیع کرد.

صاحب‌خبر -

مهندس جلیل رمضانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: نهاده های دامی شامل انواع سبوس، جو، یونجه، ذرت علوفه ای و دانه ای، سویا، کاه و کلش و کنسانتره استٰ.

وی افزود: شبکه شرکت های تعاونی روستایی استان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر عضو در زمینه انجام فعالیت های کشاورزی و خدمات رسانی به اعضا و کشاورزان از جمله توزیع کود، سم، بذر، سوخت، انواع نهاده های دامی و کشاورزی، توزیع میوه نوروزی فعال بوده و انجام خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انواع محصولات کشاورزی را بر عهده دارند. 

توزیع ۲۰۰ تن انواع بذر گواهی شده

وی گفت: در این مدت میزان ۲۰۰ تن انواع بذر گواهی شده توسط شبکه تعاون روستایی و تولید استان توزیع شده است که کشت ارقام بذور مرغوب و گواهی شده نقش بسیار مهمی را در افزایش عملکرد تولید محصول خواهد داشت.

رمضانی اظهار داشت: شبکه تعاونی های روستایی استان در زمینه تامین و توزیع این بذور که شامل انواع بذر آبی و دیم شامل بذور گندم، جو، ذرت و کلزا می باشد، نقش مهمی را ایفا می کند.

وی افزود: این شبکه در این مدت میزان ۹ هزار و ۷۷۴ تن انواع کود شیمیایی را میان کشاورزان و تولید کنندگان استان توزیع کرده است که شامل کود اوره، انواع کود فسفاته، ریز مغذی، آلی و زیستی بوده است. 
رمضانی اظهار داشت: شبکه تعاونی های روستایی استان، بیش از ۵۹ هزار لیتر انواع سموم شیمیایی را تأمین و در بخش کشاورزی استان توزیع نموده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: همچنین یکی از مهمترین فعالیت های شبکه در سال جاری در زمینه خرید محصولات تضمینی گندم و کلزا بوده است که میزان ۲ هزار و ۶۵ تن گندم را در ۱۰ مرکز خرید و ۹۵۲ تن کلزا را در ۳ مرکز، به صورت خرید تضمینی مباشرتی به انجام رسانده است. 

وی افزود:  در حوزه نظام صنفی کارهای کشاورزی تعداد یکهزار و ۵۹ نفر در سطح استان به عضویت نظام صنفی درآمده و به همین میزان پروانه اشتغال صادر شده است.

رمضانی اظهار داشت: در حوزه سوخت رسانی به روستاها، میزان چهار هزار و ۷۵۹ لیتر انواع سوخت شامل نفت گاز، نفت سفید و بنزین توسط ۸۰ فروشگاه و جایگاه فروشندگی مواد سوختی تحت پوشش تعاون روستایی توزیع شد.

وی افزود: یکی از فعالیت های مهم تعاون روستایی توزیع کالاهای یارانه ای در سطح روستاها است که مقدار ۵۶۲ تن کالای تنظیم بازار شامل قند و شکر، برنج و روغن در نقاط مختلف روستایی و با استفاده از توان شرکت های تعاونی مستقر در روستاها توزیع شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: ظرفیت مهم وجود شرکت های تعاونی روستایی در روستاهای استان و بهره گیری از امکانات آنها همچون فروشگاه های مصرف، بازوی مهمی برای کمک به توزیع عادلانه اقلام اساسی در سطح جامعه و بالاخص روستانشینان است و شرکت های تعاونی علاوه بر خدماتی که در حوزه کشاورزی برای روستاییان به انجام می رسانند، نقش مهمی نیز در تامین و توزیع کالاهای یارانه ای برعهده دارند.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما