شناسهٔ خبر: 50252791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معضل بیکاری در استان کرمان زیر سایه عدم استقبال از تسهیلات ادامه دارد

گروه استان‌ها – درحالی نرخ بیکاری استان کرمان بالاست که بسیاری از کالاها یا خدمات مورد نیاز منطقه خارج از استان تولید می‌شود. کارشناسان براین باورند که عدم استقبال از تسهیلات اشتغالزایی یکی از دلایل اصلی نرخ بالای بیکاری در استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، بررسی بازار کار، نرخ بیکاری، اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی جوامع همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده تا جایی که امروز بیکاری به معضل اصلی کشور تبدیل شده و به نوعی همه خانواده‌ها را درگیر کرده تا جایی که به جرات می‌توان گفت کمتر خانواده‌ای است که این روزها دغدغه اشتغال فرزندان خود را نداشته باشد.

در شرایط کنونی، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ریشه بسیاری از مشکلات چون فقر، ناهنجاری‌های روانی، خرابکاری و بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و ... است و در این میان شیوع کرونا نیز به این معضل دامن زده است.

به گزارش تسنیم، استان کرمان بزرگترین استان کشور است و به گفته مسئولان چیزی در حدود 120 هزار نفر بیکار در استان کرمان داریم، در استانی که بزرگترین استان معدنی و یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی کشور است.

از سوی دیگر به گفته مسئولان سهم اشتغال در استان در حوزه خدمات خیلی پایین است و از سوی دیگر بعضی‌ها اشتغال را فقط در کارهای دولتی یا اشتغال در شرکت‌های بزرگ می‌دانند در حالی که خیلی از خدمات و کالاهای صنعتی که در استان استفاده می‌شود، عمدتا در کارگاه‌های کوچک و متوسط خارج استان تولید و به کرمان وارد می‌شود و باید دید در این شرایط مسئولان برای رفع این معضل چه اقداماتی انجام داده‌اند.

در این شرایط توجه به کسب و کارهای خانگی به عنوان یک راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در دنیا مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته، مشاغلی که با دریافت تسهیلاتی اندک می‌توانند اشتغال گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کنند و در این راستا مسئولان استان هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد 12 هزار شغل خرد و خانگی از منابع مالی شرکت‌های بزرگ استان کرمان در نظر گرفتند با این وجود استقبالی از آن نشده است.

علی زینی‌وند استاندار کرمان با اشاره به اینکه تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان کرمان در سال جاری بیش از 41 هزار فرصت شغلی است اظهار داشت: با توجه به تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی تا پایان شهریورماه امسال، از برنامه عقب هستیم که باید در نیمه دوم سال جاری به صورت تصاعدی، رصد و ثبت سامانه شود.

وی به ایجاد 12 هزار شغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلاتی که از طریق شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی استان تامین می‌شود گفت: این عدد کف توقع ما از شرکت‌های بزرگ استان است.

محدودیتی برای متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی نداریم

حسین مهرابی سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان اما استقبال از تسهیلات هزار و 200 میلیارد تومانی مشاغل خانگی را مطلوب ندانست و اظهار داشت: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی در این استان نداریم اما استقبال چندانی از این تسهیلات نشده است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: برخی از دستگاه‌های استان تاکنون معرفی برای این تسهیلات نداشتند اما بعضی دیگر خوب عمل کرده‌اند.

پایداری مشاغل امری بسیار مهم است
سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان که دبیر انجام طرح ایجاد 12 هزار شغل خرد و خانگی از منابع مالی شرکت‌های بزرگ استان کرمان را نیز به عهده دارد با بیان اینکه مسئله ایجاد شغل مهم است اما مهم‌تر از آن پایدار بودن اشتغال ایجاد شده است، گفت: باید بررسی کرد که آیا شغل‌های ایجاد شده در سال‌های بعد نیز ماندگار هستند یا خیر، زیرا پایداری شغل موضوعی بااهمیت است.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی هماهنگ کننده جذب مشاغل خانگی است افزود: برای 12 هزار فرصت شغلی هم اکنون مشکل اعتبار نداریم اما برخی دستگاه‌ها جدیت لازم را در جذب این اعتبارات ندارند.

فرصت‌های شغلی خوب در استان وجود دارد
رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه در حوزه اشتغال آمار روی کاغذ با ذهنیت مردم متفاوت است اظهار داشت: انباشت بیکاران و تعداد زیاد افراد در صف انتظار برای اشتغال باعث می‌شود که اشتغال ایجاد شده در استان به چشم نیاید.

وی با عنوان اینکه انتهای سال 98 در استان کرمان، یک میلیون و 480 هزار نفر در استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بودند که این عدد در انتهای سال 99 به عدد یک میلیون و 529 هزار نفر رسید گفت: با وجودی که شیوع ویروس کرونا را داشتیم تعداد زیادی از مشاغل ما آسیب دیدند با این وجود در مجموع با افزایش افراد تحت سازمان تامین اجتماعی در استان مواجه بودیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه در این مدت بازنشستگان تامین اجتماعی در استان کرمان نزدیک به 5 هزار نفر افزایش داشته است عنوان کرد: بیش از 20 هزار نفر در سازمان تامین اجتماعی بیمه اجباری شدند که عدد خوبی است و استان کرمان در این حوزه 5 درصد افزایش داشته که در کشور پیشرو بوده است.

وی با اشاره به اینکه بین 100 تا 120 هزار نفر بیکار در استان کرمان داریم و هر چه تلاش شود کم دیده می‌شود گفت: بعضی‌ها اشتغال را فقط در کارهای دولتی یا اشتغال در شرکت‌های بزرگ می‌دانند در حالی که خیلی از خدمات و کالاهای صنعتی که در استان استفاده می‌شود، عمدتا در کارگاه‌های کوچک و متوسط خارج استان تولید و به کرمان وارد می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه این یک مسئله جدی است و در استان جای کار دارد تصریح کرد: فرصت‌های زیاد اشتغال با درآمدهای خوب در استان وجود دارد که باید به آن ورود کنند؛ قطعات، مواد مصرفی و خدمات فنی و مهندسی که در استان نیاز داریم می‌توانند توسط جوانان همین استان در خود استان تولید شود.

 

وی با اشاره به اینکه توجه به اشتغال روستایی مسئله مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: در روستاها اگر بتوان درست به این مسئله پرداخته شود از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شده و آسیب‌های اجتماعی تا اندازه زیادی کم می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه تا کنون کارهایی انجام شده اما بیشتر نیازهای روستاها هنوز پوشش داده نشده است عنوان کرد: نزدیک 600 میلیارد تسهیلات برای اشتغال روستایی پرداخت شده اما کفایت نمی‌کند.

وی به ایجاد بیش از 50 هزار شغل در استان کرمان با همکاری همه دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: از محل ردیف بودجه اعتبارات خاص، مانند تبصره 18 ، تبصره 16، وام روستایی و ... ایجاد اشتغال در استان را دنبال می‌کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امسال 12 هزار شغل با حمایت بانک رسالت در استان کرمان ایجاد می‌شود ادامه داد: از سال گذشته تفاهمنامه‌ای با بنیاد برکت در راستای اشتغالزایی در استان کرمان امضا شده که کار خوبی بود.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا نزدیک 25 هزار نفر شاغل در استان کرمان آسیب دیدند که از این تعداد 23 هزار نفر در سه ماه نخست سال گذشته از مزایای بیمه بیکاری استفاده کردند افزود: بیشترین آسیب وارد شده در حوزه گردشگری، هتل‌ها و صنایع دستی بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه در این مدت حمایت‌هایی از این مشاغل شد عنوان کرد: سال گذشته نزدیک 260 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در این حوزه پرداخت شد و کسانی که از این تسهیلات استفاده نکردند تا پایان آذر ماه فرصت دارند در سامانه ثبت‌نام کنند.

البته پیش از این امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از انعقاد تفاهم‌نامه یک‌هزار و 200 میلیارد ریالی برای ایجاد 7 هزار و 500 شغل در مناطق محروم استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه، طرح‌های اشتغال‌زایی تایید شده توسط بنیاد برکت برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند. سقف تسهیلات اعطایی به هر متقاضی 500 میلیون ریال به صورت قرض‌الحسنه و با احتساب دوره تنفس 6 ماهه پرداخت است.

وی بیان کرد: 50 مجری و تسهیل‌گر بنیاد که در زمینه شناسایی متقاضیان اشتغال و ایجاد فرصت‌های کسب و کار در مناطق روستایی و محروم استان کرمان فعال هستند، اجرای و عملیاتی کردن طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور پیش‌بینی شده در این تفاهم را نیز پیگیری خواهند کرد.

انتهای پیام/511/ی

نظر شما