شناسهٔ خبر: 50252658 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران:

اصلاح قانون استفاده تخصصی از حسابرسان به مدیریت شهری آسیب می رساند

تهران- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: طرح «اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی» که در محلی شورای اسلامی در دست بررسی است، بر پیکر مدیریت شهری آسیب می‌رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زهرا شمس احسان روز سه شنبه طی تذکری در هفدهمین جلسه شورای شهر تهران نسبت به آثار و پیامدهای تصویب متن فعلی طرح «اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی» بر پیکره مدیریت شهری تذکر داد و گفت: در شرایط فعلی و بر اساس بند ۳۰ از ماده ۸۰ ‌قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها، اختیار نظارت بر حسـاب درآمـد و هزینـه شهرداری بـا انتخاب حسابرس رسمی که حائز تمامی استانداردهای لازم باشد، ‌ به عهده شورای شهر است.

وی با بیان اینکه این موضوع از مهمترین وظایف نظارتی شوراها محسوب می شود، اظهار داشت: با این وجود متاسفانه در طرح اخیر مجلس شورای اسلامی، این اختیار شوراها به طور کامل از متن حذف شده و تمامی اختیارات انتخاب حسابرس و حسابرسی امور شهرداری ها به خصوص در شهرداری های مراکز استان ها، در سازمان حسابرسی کشور و هیئت نظارت آن متمرکز شده است.

شمس احسان ادامه داد: این موضوع ضمن مغایرت با اصل واگذاری اداره امور به مردم که از مهمترین شعارها و اهداف انقلاب اسلامی است، منجر به بروز ناهماهنگی ها و طولانی شدن روند حسابرسی و نظارت بر امور مالی شهرداری می شود.

عضو شورای تهران ادامه‌داد: از سوی دیگر این موضوع با اصل ۵۵ قانون اساسی مبنی بر نظارت دیوان محاسبات بر دستگاه هایی که از منابع بودجه کل کشور استفاده می کنند، مغایرت دارد.

به گفته وی، متن طرح به گونه ای هوشمندانه تدوین شده که این موضوع به صورت صریح اشاره نشده اما در عمل ورود مستقیم دولت به امور حسابرسی شهرداری ها را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به بروز چالش های حتمی در امور مالی و درآمد و هزینه مدیریت شهری در صورت تصویب این طرح، ‌ از شهردار خواست به فوریت رسیدگی به این موضوع خطیر را در دستور کار قرار دهد.

شمس احسان، از هیات رئیسه شورا خواست برای دفاع و صیانت از وظایف و اختیارات شورای شهر، به صورت جدی در قالب سازوکار مشخص، نسبت به رایزنی برای اصلاح این طرح اقدام کند.

نظر شما