شناسهٔ خبر: 50252418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانشجو، مهارت، اشتغال (۳۱)/ قاضی‌فر در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

پرهیز از شتاب‌زدگی رمز موفقیت طرح ادغام آموزشکده‌ها

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران گفت: پرهیز از شتاب‌زدگی و حرکت آهسته اما مداوم می‌تواند به موفقیت طرح ادغام آموزشکده‌ها و مسیر درست دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی کمک کند.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ هم «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.

بیشتر بخوانید:

۴ مدرسه مهارتی در مرند راه‌اندازی می‌شود

گسترش رشته‌ و جذب مهارت‌آموز با حذف محدودیت سنی داوطلبان

صدور مجوز راه‌اندازی دانشکده مهارت در سپیدان

ادغام آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای با چه چالش‌هایی مواجه است؟

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با سیدعبدالکریم قاضی‌فر معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران را می‌خوانیم.

یکی از هدف‌گذاری‌های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعۀ مهارت‌آموزی به ثمر نشسته و آموزشکدۀ سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی ارتقا یافته است.آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاضی‌فر: دانشگاه آزاد اسلامی از چند سال قبل با راه‌اندازی آموزشکده‌هایی با عنوان «سما» و پذیرش دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در مقطع کاردانی پیوستۀ رشته‌های فنی و حرفه‌ای، نظام «آموزش عالی مهارت‌آموزی» را بنیان گذاشت؛ اما سال‌های اخیر و به دنبال بالارفتن فزاینده نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی که بیانگر نداشتن مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، مأموریت توسعۀ شتابان آموزش‌های مهارت‌محور در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.

اکنون یکی از هدف‌گذاری‌های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعۀ مهارت‌آموزی به ثمر نشسته و آموزشکدۀ سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی ارتقا یافته است؛ بنابراین با توجه به نیاز جامعه به کار عملی در کنار تحصیلات کلاسیک دانشگاهی و آموزش نیروی کار با دانش برای بازار کار و تغییر نگرش و تفکرات جامعه می‌توان ارزیابی مثبتی از طرح ادغام آموزشکده‌ها داشت.

آنا: آیا در واحد گچساران پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است؟

قاضی‌فر: با توجه به منتقل نشدن اطلاعات دانشجویان از لحاظ آموزشی و مالی، دستورالعمل به‌صورت کامل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران اجرا نشده است؛ اما با انتقال کد رشته‌محل‌ها، مراحل ثبت‌ نام و انتخاب واحد ورودی‌های جدید در واحد دانشگاهی صورت می‌پذیرد.

با توجه به مسائل و مشکلات پیش‌ رو این امکان محتمل بوده که دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در ترم مهر ۱۴۰۰ در جذب دانشجو در رشته‌های فنی موفقیت چندانی نداشته باشند که با گذشت زمان قطعاً شرایط بهبود یافته و موفقیت حاصل می‌شود.

اکنون ۱۵۰ دانشجو در دانشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران مشغول تحصیل هستند.

آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟

قاضی‌فر: با توجه به اینکه در آغاز اجرای طرح ادغام آموزشکده‌ها و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هستیم، قطعاً هم واحدهای دانشگاهی و هم واحدهای سما دچار چالش‌هایی از قبیل نحوه تسویه حساب دانشجو، وضعیت شغلی کارکنان، افزایش هزینه‌ کارکنان و ... می‌شوند که با صبر و حوصله و درایت می‌توان از این مرحله عبور کرد.

از طرفی دیگر تصویب رشته‌های جدید و کاربردی با توجه به نیازهای جامعه و سند آمایش منطقه‌ای و درنظرگرفتن ظرفیت‌ها می‌تواند به موفقیت در طرح ادغام کمک کرده و با ایجاد بستری مناسب به‌منظور تولید علم در کنار مهارت، شرایط را بهبود بخشد.

آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و شرایط دانشکده‌ مهارت و بخش‌های سما چگونه است؟

قاضی‌فر: اکنون بیش از ۹۵۰ دانش‌آموز و حدود ۱۵۰ دانشجو در سمای گچساران مشغول تحصیل بوده و مدرسه و دانشکده سما دارای شرایط مطلوبی از لحاظ فضا و امکانات کارگاهی است.

آنا: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

قاضی‌فر: تربیت نیروی ماهر در رشته‌های فنی در کنار تحصیلات کلاسیک از مهم‌ترین اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است.

آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی سما با دیگر ادارارت منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

قاضی‌فر: بله، انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در راستای آموزش و مهارت‌ورزی در حوزه نفت‌، گاز و پتروشیمی و توسعه مدرسه عالی مهارتی در همه رشته‌های مرتبط با آن به منظور تثبیت و استمرار اشتغال و کارآفرینی در فرصت‌های موجود و مورد نیاز در این صنعت است.

با توجه به تجربه چندساله سما در تربیت نیروهای فنی در قالب دانشکده سما، واگذاری، راه‌اندازی و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به سما منطقی‌تر و موفق‌تر به نظر می‌رسدآنا: فعالیت‌ مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.

قاضی‌فر: شعار هر دانش‌آموز یک مهارت نشان‌دهنده اهمیت مهارت و کارآفرینی از مرحله دانش‌آموزی بوده و مدارس سما نقش تعیین‌کننده‌ای در تحقق این شعار دارند.

افزایش دانش فنی و بهبود شرایط آموزش ضمن اشتغال می‌تواند شرایط محیط کار را بهبود بخشیده و زمینه اشتغال را نیز فراهم کند.

آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

قاضی‌فر: پرهیز از شتاب‌زدگی و حرکت آهسته اما مداوم می‌تواند به تحقق اهداف کمک کرده و در مقابل هرگونه شتاب‌زدگی و تصمیمات نابجا بدون درنظرگرفتن شرایط محیطی و اقتصادی می‌تواند طرح ادغام را با شکست روبه‌رو کند.

آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد گچساران مدرسه مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

قاضی‌فر: فعالیت مدارس مهارتی تداخلی در کار دانشکده‌ها ندارد؛ زیرا مدارس عالی مهارتی با هدف برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت بدون درنظرگرفتن تحصیلات افراد متقاضی و صرف مهارت‌آموزی بوده در حالی که دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با آموزش کلاسیک و دانشگاهی به مهارت‌آموزی اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی چه وظایفی دارند؟

ایجاد مدرسه عالی مهارتی در حوزه کشاورزی و دامداری

تکمیل زنجیره مهارت‌آموزی از پیش‌دبستان تا تحصیلات عالی

با توجه به ظرفیت‌های موجود در جنوب کشور به‌ویژه وجود این بستر در شهرستان گچساران و اهمیت آموزش و مهارت‌آموزی در بخش نفت‌، گاز و پتروشیمی، مدرسه عالی مهارتی نفت و گاز و پتروشیمی راه‌اندازی شده و مأموریت آن آموزش متقاضیان در رشته‌های مصوب حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، کارورزی و کارآفرینی و فعالیت‌های کاربنیان، ارتقای سطح علمی و عملی متقاضیان صنایع، تربیت متخصصان به منظور برآورده کردن نیازهای صنعت موردنظر و تصویب و توسعه رشته‌های جدید در حوزه صنعت نفت بوده و از مهم‌ترین اهداف تفاهم‌نامه منعقده در واحد دانشگاهی گچساران است.

آنا: و کلام آخر...

قاضی‌فر: با توجه به تجربه چندساله سما در تربیت نیروهای فنی در قالب دانشکده سما، واگذاری، راه‌اندازی و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به سما منطقی‌تر و موفق‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا واحدهای دانشگاهی با توجه به گرایش بیشتر به آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی شاید انتظارات را در مأموریت‌های محوله برآورده نساخته و طرح را دچار مشکل کند.

به گزارش آنا به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

نظر شما