شناسهٔ خبر: 50252133 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: کالا خبر | لینک خبر

در گفت و گو با فعال حوزه معدن و صنایع معدنی بررسی شد؛

چرا برخی شرکت ها از شفافیت فرار می کنند؟

عضو هیئت مدیره شرکت فکور صنعت تهران گفت: یکی از اصلی ترین مزیت های بورس کالا مربوط به شفافیت در عرصه معاملات، حذف رانت و همچنین ایجاد امکان استفاده از معافیت های مالیاتی است و انتظار طبیعی این است که فعالان اقتصادی این حوزه از عرضه کالاهایشان در بورس استقبال کنند ولی بخشی از ذینفعان بازارهای کالایی برای مثال در زنجیره سنگ آهن و فولاد که منافعش در گرو عدم شفافیت و استفاده از فرصت های ناعادلانه ناشی از سهمیه بندی و قیمت گذاری های دستوری دولت است، طبیعتا به حضور در بورس کالا تمایل چندانی ندارد.

صاحب‌خبر -

علی هراتیان در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: همچنین برخی از معادن کوچک و متوسط که توسط مالکان فردی و نه در قالب شرکت اداره می شوند علاقه ای به شفاف شدن معاملاتشان به دلیل تبعات ناشی از آن نظیر مالیات و حقوق دولتی ندارند.

عضو هیئت مدیره شرکت فکور صنعت تهران به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: اراده دولت در حذف قیمت گذاری دستوری می تواند زمینه ساز روی آوردن فعالان زنجیره سنگ آهن و فولاد به بورس کالا باشد همانگونه که در سیمان این اتفاق افتاد.

به گفته این فعال حوزه معدن و صنایع معدنی، وضعیت فعلی زنجیره فولاد را می توان به این شکل توصیف کرد: محصولات بخش های انتهایی زنجیره همراه با قیمت جهانی فولاد معامله می شوند، در بخش های میانی زنجیره نظیر آهن اسفنجی و گندله و کنسانتره، قیمت بر اساس درصدی از شمش فولاد خوزستان تعیین می شود لکن در مورد بخش های ابتدای زنجیره یعنی سنگ آهن کلوخه و سنگ دانه بندی شده تاکید بر کشف قیمت از طریق مزایده یا حراج در بورس کالاست؛ یعنی یک سه گانگی به ضرر بخش میانی زنجیره آهن و فولاد (بطور خاص شرکت های تولیدکننده کنسانتره و گندله) شکل گرفته است و این امر باید در مسیر اصلاح قرار گیرد.

وی گفت: پیشنهاد مشخص ما اعمال یک قاعده در تمام طول زنجیره سنگ آهن و فولاد است تا بی عدالتی های حاکم بر این حوزه رفع شده و تولید رقابتی رونق یابد.

هراتیان در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن تاکید بر این مطلب که طبق قانون، دولت موظف است کالاهای عرضه شده در بورس را از شمول قیمت گذاری خارج کند اظهار کرد: با وجود قانون بودن این موضوع، اما این امر به طور کامل و یکپارچه تحقق نیافته است. از این رو بهتر است دولت محصولات زنجیره سنگ آهن را از نظام قیمت گذاری دستوری خارج کند کما اینکه برخی شواهد حکایت از تمایل دولتمردان در دوره جدید به این امر دارد که در این صورت معاملات بورس کالا رونق خواهد یافت، تولید رقابتی حمایت می شود و شفافیت در بازارها افزایش می یابد.

وی تسهیل و روان سازی مسیر پذیرش در بورس کالا و آموزش و اطلاع رسانی به فعالان حوزه معدن و فولاد به ویژه شرکت های کوچک و متوسط را عامل ترغیب آنان به استفاده از مکانیزم بورس کالا برای معاملاتشان دانست و گفت: آگاه سازی این افراد از ابزارهای تامین مالی نظیر قراردادهای سلف، مشوق بخش خصوصی خواهد بود. به نظر می رسد با اصلاح و یکسان سازی سیاست های دولت برای کل زنجیره سنگ آهن، طی چند سال رونق معاملات این حوزه در بورس کالا به صورت طبیعی اتفاق خواهد افتاد.

نظر شما