شناسهٔ خبر: 50252009 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس:

پایگاه جامع اطلاعاتی در بخش معدن ایجاد شود

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس: پیشنهاد می شود یک پایگاه جامع اطلاعاتی در بخش معدن ایجاد شود که میزان ذخایر،استخراخ مواد معدنی مشخص شده و به صورت شفاف میزان اعتبارتی که برای زیر ساخت معادن است و محل هزینه کرد آن مشخص شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر روز (دوشنبه،26 مهر ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع « توسعه استان ها و زیر ساخت های معادن و بهره برداری از آنها» پخش شد، در این خصوص گفت: متاسفانه در سال های اخیر به رغم هدف گذاری هایی که در برنامه توسعه کشور تدوین شده بود ، رشد 8 درصدی اقتصادی به منظور کاهش فاصله ما با کشورهای رقیب محقق نشد و حتی رشد اقتصادی منفی شد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارهای تحقیقاتی انجام شده در بخش های مختلف اقتصادی کشور گفت: بخش معادن ما دارای پتانسیل های فراوانی می باشد به شکلی که حتی میتواند به تنهایی باعث رشد اقتصادی کشور شود

اشتغال‌های ایجاد شده در معادن نشان از اهمیت این حوزه دارد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اهمیت اشتغال در کشور گفت: بر اساس آمار منتشر شده از منابع آماری معتبر، نسبت شاغلان در معادن در حال بهره برداری نسبت به هر صد هزار نفر جمعیت ، بیش از 121 نفر می باشد در استانی مانندخراسان جنوبی این تعداد بیش از 934، در کرمان بیش از 841 و در یزد بیش از1059 نفر است و اگر اشتغال های غیر مستقیم را در نظر بگیریم این آمار دو  یا سه برابر خواهد شد که نشان دهنده چرایی اهمیت معادن در کشور است.

 وی افزود: بخش معدن کشور نیاز به توجه بیشتر دارد و باید در احکام برنامه هفتم توسعه باید احکامی ویژه و مفید برای این بخش در نظر بگیریم.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس با اشاره به احکام معادن در قانون برنامه توسعه ششم کشور گفت: باید وزارت صنعت،معدن و تجارت پاسخ دهند که این احکام مندرج در برنامه توسعه ششم تا چه میزان اجرا شده و در صورت عدم اجرا باید مشخص شود که چه موانعی وجود داشته تا  برنامه توسعه هفتم مد نظر قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه در بخش معادن تاکید شده بود که تخصیص اعتبار باید به شکل صد درصدی باشد ، گفت: با توجه به محدودیت های مالی که داشتیم در تخصیص اعتبار بخش های مختلف کشور تخصیص های پایین تری انجام شد اما باید مشخص شود همان میزانی که منابع تخصیص پیدا کرده اند در چه جغرافیایی توزیع شده است و در چه مسیری مورد استفاده قرار گرفته است؟ این منابع برای ایجاد زیر ساخت ها بود و ایجاد این زیر ساخت باعث افزاش درامد و اشتغال در کشور خواهد بود

خدابخشی در پایان افزود:پیشنهاد می شود یک پایگاه جامع اطلاعاتی در بخش معدن ایجاد شود که میزان ذخایر،استخراخ مواد معدنی مشخص شده و به صورت شفاف میزان اعتبارتی که برای زیر ساخت معادن است  و محل هزینه کرد آن مشخص شود.

ایران یک کشور معدنی در عرصه جهانی است

در ادامه کاووس قاسمی مدیرکل بهره برداری معادن کشور گفت: معادن ما در سراسر کشور بوده و هیچ استانی مستثنی نیست و بیش از 65 نوع تنوع ماده داریم و حتی در برخی مواد در رنکینگ جهانی  دارای رتبه های تک رقمی بوده که موجب شده ایران به عنوان یک کشور معدنی در عرصه جهانی مطرح شود.

وی ادامه داد:هم اکنون در بخش معادن کشور بدون احتساب بخش صنایع ، بیش از 157 هزار اشتغال مستقیم داریم و  برای اینکه معادن در حاشیه شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند باعث عامل تثبیت جمعیت کشور شده است.

مدیرکل بهره برداری معادن کشور  با اشاره به ماده 43 برنامه ششم توسعه گفت:منابعی از معادن تحت عنوان حقوق دولتی داریم و این حقوق باید 100 درصد تخصیص یابد و در حوزه معدن مورد استفاده قرار گیرد اما متاسفانه این مقدار تخصیص نمی یابد و باعث محدود شدن وزارتحانه در طرح های توسعه می شود.

وی افزود:در بخش معادن استان ها و وزارتخانه به شدت از لحاظ کارشناس فنی ضعیت هستیم و پرسنل بازنشسته فراوانی داشته ایم با این حال بیش از 15 سال است که در بخش معدن کشور استخدام نداشته ایم.

بر اساس قانون مصوب مجلس،15 درصد حقوق وصولی دولتی باید در همان محل وقوع معدن مصرف شود و این باعث شده استانی مثل کرمان که دارای بیشترین منابع معدنی در کشور است ،از توزیع حقوق دولتی بیشترین سهم را برده و سهم استانی مثل سیستان و بلوچستان بسیار اندک باشد زیرا وضعیت معدنی این استان قابل بهره برداری نیست ولی دارای معادن بسیاری است.

۶ هزار خانه و ۱۴۹ مدرسه در زلزله اندیکا آسیب دیده و تخریب شده‌اند

در ادامه  علیرضا ورناصری قندعلی   با اشاره به زلزله اخیر در کوهرنگ و اندیکا  گفت: زلزله اخیر بسیار شدید بوده و در منطقه عشایری و روستایی رخ داده و بیش از 323 روستا را تحق تاثیر قرار داده است به شکلی که 1380 باب خانه به شکل کامل  تخریب 4712 باب خانه با تعمیرات مواجه شده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا با اعلام اینکه شغل مردم در منطقه زلزله زده دامداری است ، افزود: 881 باب محل نگهداری دام که تنها منبع درآمدی این مردم است به شکل کامل تخریب شده و متاسفانه در شهرستان اندیکا مجموعا از 130 روستا دچار حادثه شده 30 روستا به شکل کامل تخریب شده است.

وی افزود :در حال حاضر بیشترین نیاز منطقه مایحتاج ضروری مردم مانند البسه گرم و مواد خوراکی است و اگر اقدامات اساسی در منطقه انجام نشود به دلیل اینکه کمتر از 20 روز دیگر بارش های سنگین منطقه آغاز می شود با مشکلات اساسی مانند مسدودی راه ها مواجه خواهیم شد.

وی گفت :از عنایتی که دکتر رئیسی رئیس قوه مجریه و دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به منطقه داشته اند تقدیر و تشکر میکنم./

پایان پیام

نظر شما