شناسهٔ خبر: 50251955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۷ مهر

برگزاری جلسه فراکسیون قرآن و عترت با حضور وزیر ارشاد/کشورهای غربی مسئولیت خود را در قبال افغانستان انجام دهند

دانشجویان الگو و سفیران انتقال خرد، دانش و آگاهی، برگزاری جلسه فراکسیون قرآن و عترت با حضور وزیر ارشاد، دورکاری کارمندان تهرانی لغو شد، کشورهای غربی مسئولیت خود را در قبال افغانستان انجام دهند برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، دانشجویان الگو و سفیران انتقال خرد، دانش و آگاهی، برگزاری جلسه فراکسیون قرآن و عترت با حضور وزیر ارشاد،  دورکاری کارمندان تهرانی لغو شد، کشورهای غربی مسئولیت خود را در قبال افغانستان انجام دهند از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۷ مهر است.

دانشجویان الگو و سفیران انتقال خرد، دانش و آگاهی هستند

سرتیپ دوم بیژن ساعدی در جمع دانشجویان دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، با بیان اینکه این روزها دشمنان درصدد القای مفاهیمی به ذهن ملت ایران، به ویژه قشر جوان درتقابل با شعار  «ما می‌توانیم» است، گفت: دانشجویان به عنوان نیروهای آگاه و فعال در جامعه چه در عمل و چه در کلام، موظف هستند عبارت «ما می‌توانیم» را زنده نگه دارند و از فضای علمی، پویا و مولد دانشگاه‌ها حداکثر استفاده را برای رفع نیازهای جامعه با تکیه برمنابع بومی کشور داشته باشند.

فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با تاکید بر بیانات فرمانده معظم کل قوا (مد ظله العالی) در گام دوم انقلاب، مبنی بر این که دانشجویان باید در تولید علم و جهاد علمی حرکت مستمر به همراه احساس مسوولیت را مد نظر قرار بدهند و به دنبال رفع عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه باشند، خاطرنشان کرد: دانشجویان در بعد آگاهی‌بخشی نقش مؤثر دارند؛ چه در تولید علم، چه در گسترش معنویت و اخلاق در جامعه و چه در بحث پیشرفت روز افزون در حوزه علوم پدافندی که مختص دانشجویان ولایی و فهیم دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) است.

سرتیپ دوم ساعدی،  مهمترین وظیفه دانشجویان را صیانت از ارزش‌های انقلابی دانست و افزود: دفاع و عینیت بخشیدن به آرمان‌های انقلاب از وظایف مهم دانشجویان است چراکه دانشجویان الگو و سفیران انتقال خرد، دانش و آگاهی هستند.

 

جلسه فراکسیون قرآن و عترت با حضور وزیر ارشاد برگزارمی شود

جلسه فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ظهر امروز سه شنبه (۲۷مهر) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

 

این جلسه ساعت ۱۳در محل کمیسیون اصل نود برگزار می شود.

 

دورکاری کارمندان تهرانی لغو شد

غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران گفت: دورکاری کارمندان ادارات تهران لغو شده و از ۲۷ مهر باید تمام کارمندان در محل کار خود حاضر شوند. بیش از ۸۵ درصد کارکنان دولت در استان تهران دُز اول و ۴۵ درصد هر دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند به همین منظور دورکاری کارمندان دولتی در استان از روز ۲۷ ماه جاری لغو خواهد شد.


وی بیان کرد: از ۲۷ مهر باید تمام کارمندان در محل کار خود حاضر شوند و ساعت کاری از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ خواهد بود.


معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران گفت: برای صیانت از سرمایه انسانی و حفظ سلامت کارکنان در ادارات درخواست می‌شود مابقی کارکنان نیز به موقع و هرچه زودتر نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

 

کشورهای غربی مسئولیت خود را در قبال افغانستان انجام دهند

غلامحسین دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک در وبیناری بـا موضـوع «تبعات وضعیت افغانستان بـرایِ منطقـه جاده ابریشم و چشم‌انداز پیش رو» شرکت و سخنرانی کـرد. برگزار کننده ایـن وبینار مرکز بین‌المللی توسعه سیـاست‌های مهـاجرتـی (ICMPD) بـود. ایـن مرکز، همانگونه کـه از نام آن پیداست، در زمینه تدوین سیـاست‌ها و گـزارش‌دهی در حوزه مهاجرین و پناهنـدگان فعالیت دارد و اجرای بخشی از پـروژه‌های مشترک ایـران و اتحـادیه اروپـا در حوزة مهاجـرت و پناهنـدگـی را بـر عهده دارد.  

 

در ایـن وبینار نماینـدگان نهـادها و مراکز مختلف اروپـایـی نظیـر شورا، پلیس مرزی (Frontex)، کمیسیون، سرویس اقـدام خـارجـی، کمیساریـای عالی سازمان ملل متحـد در امور پناهنـدگان و بیش از 160 مشارکت‌کنندة دیگر از وزارت‌ امور خارجه و نهادهای مختلف کشورهای بلژیـک، اتـریش، لتونی، آلمـان، گرجستـان، پرتغـال، سوئـد، فنـلاند، هلنـد، اسلوواکـی، استـونـی و سوئیس در این وبینـار حضور داشتند.

 

دهقـانـی حول چهـار محـور اصلیِ علل و ریشه‌های بحـران افغانستان؛ مسئولیت بین‌المللی؛ چالشِ عظیـم ناشی از بحـران افغانستان؛ و نیـازهای ایـران سخنـان خـود را ارائـه و بـر ضرورتِ مسئولیت‌پذیریِ کشورهای غربی در بحـران افغانستان، کـه خـود بـا دخالت‌های غیرقانونی نظامـی در پدیدآوردنِ آن سهم و نقش اساسی را ایفا کرده‌اند، تأکیـد کـرد.  

 

سفیـر جمهوری اسلامی ایـران در بلژیـک بـا انتقـاد از سیـاست یک و بام و دو هوای برخـی کشورهای غربی گفت کشورهایی کـه درب را بـرایِ روی مهاجرینِ و آوارگانِ فراری از جنگ بسته‌اند، نمی‌توانند از کشورهای همسایه توقع داشته باشند کـه دروازه‌های خـود را بـر روی امواج مهاجرین همواره باز نگه دارند. او بـا تأکیـد بـر سیـاست جمهـوری اسـلامی ایـران در ایـن موضـوع، کـه مبتنی بـر اصول و ارزش‌های دینی و اخلاقـی بوده است و همواره برخوردی برادرانه بـا پنـاهجویـان افغان را منجر شده است، متذکـر شد «غرب نباید میزبانی مستمر ایـران از بیش از ۴ میلیـون پناهجوی افغان را عادی و مفروضِ همسایگی در نظـر بگیرد.

 

سفیـر کشورمان در بلژیـک همچنیـن بـر ضرورت کمک‌های بین‌المللی بـه کشورهای منطقـه بـرایِ مدیریت بحـران آتـی مهاجـرت و همچنیـن میزبانی از آوارگان تأکیـد کـرد و بـا اشاره بـه وضعیتِ وخیم اقتصادیِ ناشی از انسـداد سرمایه‌های افغانستان در خارج از ایـن کشـور متذکـر گـردیـد «در صورتی کـه جامعه جهـانی بـه انفعال در ایـن زمینه ادامه دهـد، فروپاشی اقتصـاد و جامعه در افغانستان قطعی بوده و نتیجة مستقیم ایـن امر نیز بروز سیل سهمگین پناهجویانی خواهـد بـود کـه مقصد نهـایـی آنها اروپـا است. دهقـانـی همچنیـن بـا اشاره به اهمیت تشکیل دولت فراگیر بـا مشارکت همه اقوام و اقلیت‌ها در افغانستان، ایـن مهم را مهم‌ترین تضمینِ صلـح و ثبات در افغانستان و موثرترین عامل در ترغیب افغان‌ها بـه ماندن در موطن خـود توصیف کـرد.


 در پاسخ بـه اینکه «چطور می‌توان کنترل مرزی را تقویت کـرد؟ آیـا ایـران تهمیدات مشترکی بـرایِ کنترل مرزها بـا همسایگان خـود دارد؟ آیـا ایـران اردوگاه‌هایی بـرایِ استقرار اضطراری پنـاهجویـان در مناطق مرزی در نظـر گرفتـه است؟» دهقـانـی بـا اشاره بـه مرزهای بسیـار طولانی ایـران بـا افغاستان کـه نزدیک بـه هزار کیلومتر است گفت «کنترل مرزی نیـاز بـه تجهیزات دارد زیرا اگر مهاجرین غیرقانونی را از یک نقطه مرز هم برگردانیم، از بخشی دیگـر وارد خواهند شد زیرا فقدان تکنـولوژی‌هایِ بـه‌روز کنترل مرزی بـه علت موانع ناشی از تحـریم‌های غیرقانونی آمریکا امکان نظارت موثر را از ایـران گرفتـه است».

 

ایران مایل نیست تبادل زندانیان به مذاکرات هسته ای گره بخورد

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به صورت تلفنی به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگو با اشاره به اقدامات تروریستی داعش در افغانستان در روزهای گذشته، نسبت به وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرد و بیان داشت، تحرکات تروریستی و هدف قرار دادن نماز گزاران در کنار حرکت مجدد آوارگان افغانستانی،  مسئولیت سازمان ملل و دبیرکل آن را در این زمینه بیش از پیش کرده است.

امیر عبداللهیان خواستار اقدام جدی دبیرکل سازمان ملل در توقف و مقابله با تروریسم در افغانستان شد.

گوترش اظهار داشت: سازمان ملل متحد ضمن تداوم ارسال کمک های بشردوستانه خود به افغانستان، بر تشکیل دولتی فراگیر که شامل همه اقوام و اقلیت های افغانستانی باشد تاکید دارد.

در ادامه این گفت وگو امیر عبداللهیان به برگزاری کنفرانس منطقه‌ ای افغانستان در تهران اشاره و بیان داشت، قرار است این کنفرانس با حضور وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی به مذاکرات هسته ای نیز اشاره کرد و اظهارداشت، مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت امور خارجه با انریکه مورا مثبت بوده است و در هفته آینده در بروکسل به این گفتگو ها ادامه خواهند داد و جمهوری اسلامی ایران از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می کندو چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

امیر عبداللهیان با اشاره به موضوع تبادل زندانیان افزود: ما موضوع زندانیان را در قالب انساندوستانه می دانیم و مایل نیستیم این موضوع به مذاکرات هسته ای گره بخورد.

وزیر امور خارجه همچنین از گوترش برای سفر به کشورمان دعوت به عمل آورد.

گوترش ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت مذاکرات هسته ای اظهار داشت، سازمان ملل همواره از برجام حمایت کرده و پس از خروج ترامپ، دنبال راهی برای بازگرداندن وضعیت به زمان قبل از خروج آمریکا از برجام بوده است.

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما