شناسهٔ خبر: 50251791 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

میز پنجم داخلی‌سازی خودروسازان به ارزش ۵۶ میلیون یورو کلید خورد

میز پنجم داخلی سازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:   از تیر ماه ۹۸ تاکنون با برگزاری چهار میز ساخت داخل در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، ۳۴۳ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی حاصل شده است.
میزان پیشرفت فیزیکی و صرفه‌جویی ارزی در میز نخست به ترتیب ۸۲ درصد و ۶۰ درصد، در میز دوم ۶۵ درصد و ۷۰ درصد، در میز سوم ۵۷ درصد و ۲۷ درصد و در میز چهارم ۵۴.۵ درصد و ۲۵ درصد بوده است.
به گفته کارشناسان، هرچه در فرآیند داخلی‌سازی جلو می‌رویم، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ساخت داخل بیشتر می‌شود که عمده آن نیز ارزی است، زیرا قطعات پیچیده‌تر شده و نیازمند فناوری بالاتری است و با تداوم تحریم ها و برخی مشکلات داخلی، این سرمایه‌گذاری ها دشوارتر می‌شود.
برگزاری میز پنجم منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که امروز بین خودروسازان و قطعه‌سازان منعقد شد و شامل ۲۲ قرارداد و کاهش ارزبری ۵۶ میلیون دلاری است.

 اقتصاد صنعت خودرو باید بازسازی شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم،با تاکید بر اینکه اقتصاد صنعت خودرو باید بازسازی شود، گفت: نمی‌شود بنگاهی زیان‌ده باشد اما توقع اصلاح ساختار تعمیق ساخت داخل رقابت و سرمایه‌گذاری در آن داشته باشیم.

«مهدی صادقی نیارکی» در جریان برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی خودرو در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ‌ افزود: برای بازسازی اقتصاد صنعت خودرو ۹ پروژه تعریف شده که نخستین آن اصلاح بحث قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش صنعت خودرو است.

 وی بیان داشت: امروز شاهدیم که هر یک از خودروسازان در خصوص موتور و غیره برنامه و پروژه می‌دهند و در این زمینه نیازمند اصلاح ساختار صنعت هستیم.

صادقی نیارکی بیان داشت: اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی خودروسازان، توسعه و نوسازی ناوگان تجاری که امروز با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است، از دیگر پروژه‌های تعریف شده است.

وی در خصوص برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید سه میلیون دستگاه در افق ۱۴۰۴ خاطرنشان کرد: این برنامه همان برنامه ایدرو در دهه ۸۰ است و چیز جدیدی نیست، اما در یک دهه گذشته صنعت خودروسازی از مشکلات ساختاری داخلی و همچنین مشکلات تحمیلی پیرامونی و تحریم‌ها رنج برده است.

در این مراسم “آرش محبی نژاد” دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اظهار داشت: ارتقای داخلی‌سازی ها در صنعت خودرو از برکات تحریم بود، زیرا برنامه منسجمی در حمایت از تولید داخل وجود نداشت و اگر هم این کار را نمی‌کردیم آمریکا موفق به زمین زدن صنعت خودروی کشور در سال ۹۸ می‌شد.

 وی بیان داشت: از این پس نیز هر اتفاقی در زمینه تحریم ها بیفتد، ضربه پذیری صنعت خودرو و قطعه‌سازی افزایش یافته است.

محبی نژاد با بیان اینکه در چهار میز قبلی ساخت داخل دستاوردهای چشمگیری به دست آمده، خواستار ورود خودروسازان خصوصی از میز ششم داخلی‌سازی شد.

وی گفت: توان بالقوه صنعت قطعه‌سازی کشور، وقتی پیشتر ۸۵ درصد خودروهای پرتیراژ نظیر پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و غیره داخلی سازی شده بود به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال بود، اما اکنون با دو چالش مواجه شده است.

مقام صنفی خاطرنشان کرد: گلوگاه نخست در ۱۵ درصد باقی‌مانده داخلی‌سازی است که مربوط به قطعات خاص، نیمه هادی‌ها و قطعات الکترونیک و مواد اولیه خاص مثل پلیمرهای مهندسی و آلیاژی است.

وی ادامه داد: گلوگاه دوم در زمینه زیرساخت‌های خود خودروسازان است که باید همگام با خودروسازی روز جهان به ویژه در موضوع خودروهای الکتریکی رشد کنند.

محبی نژاد، برنامه تولید سه میلیون دستگاه تا افق ۱۴۰۴ را امکان پذیر دانست، اما گفت: نیازمند یک سری پیش نیاز است، این کار باید با تعامل و همکاری بخش خصوصی انجام شود.

نظر شما