شناسهٔ خبر: 50251584 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عرضه مواد غذاییِ بدون مجوز در فروشگاه‌های لوکس با قیمت‌های بالا

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ، مواد آرایشی بهداشتی و مواد غذایی وارداتی که مجوز واردات ندادیم، عرضه می‌شوند، گفت: این کالا‌ها در فروشگاه‌های بزرگ و لوکس با قیمت بالا عرضه می‌شود و بسیاری از آن‌ها کالای آسیب رسان سلامت است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - محمدرضا شانه‌ساز در برنامه‌ای که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، گفت: واقعیت موضوع را باید بپذیریم که در کشور ما آنچنان که شایسته است به مقوله ایمنی غذا پرداخته نشده است و بحث امنیت و کمیت غذا که وزارت جهاد کشاورزی تولیت دارد و فعالیت می‌کند و در زمینه تولید و واردات وظایف خود را انجام می‌دهد. در زمینه ایمنی که وزارت بهداشت وظایفی دارد خیلی خیلی کار داریم البته زحمات سالیان گذشته را نادیده نمی‌گیریم بلکه موضوع بسیار چالش برانگیز و حساس است.

وی افزود: هنوز یادمان هست که دو دهه قبل وقتی در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها مراجعه می‌کردیم عمده مواد غذایی که ارائه می‌شد به شکل بار و فله‌ای بود و در وزارت بهداشت خیلی زحمت کشیده شد و خیلی تهدید‌ها و برخورد‌ها را داشتیم تا به لطف خدا به جایی رسیدیم که بخش اعظم موادی که اکنون عرضه می‌شود شناسنامه دار است و مشخص است کجا تولید شده و در کجا باید تامین شود و به کجا باید برسد.

او ادامه داد: هرآنچه که در کشور ما اتفاق می‌افتد با بحث غذا مرتبط است. مثلا موضوعاتی مانند آلودگی هوا یا سبک زندگی به عنوان آیتم‌های اثرگذار بر سلامت عنوان می‌شود و وقتی به آنچه که رخ می‌دهد نگاه می‌کنیم میبینیم بخشی از مردم کشور این معضل را به اندازه شهر‌های بزرگ ندارند؛ اما وقتی صحبت از غذا میشود همه مردم حتی ساکنین روستا‌ها هم درگیر این موضوع هستند و سمومی که مثلا برای دام‌ها استفاده میشود در تغذیه افراد خود را نشان می‌دهد. تلاش زیادی صورت گرفته است و برای کاهش نمک و چربی ترانس و ... تلاش شده است، ولی تا زمانیکه مردم درگیر فرایند نظارت بر مواد غذایی نشوند به نتیجه مطلوب خود نمی‌رسیم.

شانه ساز تاکید کرد: این موضوع یک واقعیت تجربه شده است و می‌بینیم آنچه به عنوان خلاقیت ایرانی به عنوان اولین بار در ایران انجام می‌شود برچست تیتک است و نشانگر‌های رنگی آنچنان که شایسته است در اختیار مردم قرار نگرفته است و مردم آگاه نیستند چگونه از این امکاناتی که بازحمت، شکل گرفته است، استفاده کنند.

وی افزود: آنچه که بسیار ساده و قابل فهم در قالب نشانگر رنگی در اختیار گذاشته شده، صنایع کمک کردند و صدا و سیما هم در زمینه آگاهی رسانی کمک کرد. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمانی که آقای اوباما انتخاب شد یکی از موضوعاتی که مانور می‌داد این بود که اجبار می‌کند میزان کالری دریافتی بر خوراک مردم درج شود. این اقدام در ایران عملی‌تر انجام شده است و حتی برای افرادی که سواد کافی ندارند هم در دسترس بود، اما متاسفانه مردم هنوز اطلاعات کافی از این نشانگر و سامانه تیتک ندارند و در بسیاری از دستگاه‌های نظارتی هم به آن توجه نمیشود.

عرضه مواد آرایشی و غذایی وارداتی بدون مجوز در فروشگاه‌های بزرگ با قیمت بالا
شانه ساز افزود: متاسفانه شاهدیم در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ، مواد آرایشی بهداشتی و مواد غذایی وارداتی که مجوز واردات ندادیم (چون در داخل تولید می‌شد)، عرضه میشود. این کالا‌ها در فروشگاه‌های بزرگ و لوکس با قیمت بالا عرضه می‌شود و بسیاری از آن‌ها کالای آسیب رسان سلامت است.

لزوم برندسازی در صنایع و افزایش نظارت‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو باتاکید بر لزوم نظارت‌ها، بیان کرد: ما بیشتر باید بر بحث برندسازی کار کنیم و صنایع ضمن اعتباری که به لحاظ برندسازی برایشان حاصل می‌شود از آن طرف اگر اتفاقی بیفتد تهدید اصلی این باشد که برندشان مخدوش خواهد شد و اعتبار برندشان کاسته میشود. این مهم‌ترین عاملی است که شرکت‌های بزرگ و صنایع اصلی که سهم بزرگی در تامین مواد غذایی دارند را در راستای سیاست‌های سلامت محور با خود همراه کنیم.

او ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌شود برای برند سازی درپیش گرفت موضوعات رقابتی است. قرارمان این بوده است که از سالیان قبل بحث رتبه بندی را داشته باشیم که هر ۱۰ سال یکبار هر شرکتی که توانست اقدامات مثبتی انجام دهد امتیازاتی از سوی ما دریافت کند و مطمئنا باید قوانینی در این خصوص داشته باشیم و به برندی که سالیان سال به درستی فعالیت کرده است اعتماد کنیم و بگذاریم خودش برنامه ریزی داشته باشد. در راستای پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و تحقق شعار‌های تولید محوری، این اقدامات ذکر شده می‌تواند صنایع را در بحث‌های رقابتی جلو اندازد.

وی افزود: بسیاری از استاندارد‌ها نیز دست صنایع پیشرو و خلاق را می‌بندد و باید آن‌ها هم بتوانند نوآوری‌های خاص خود را داشته باشند و صنایع تشویق شوند با رقابت سالم فعالیت خود را گسترش دهند تا در نهایت در موضوع جذب بازار خارجی هم فعال باشیم. یکی از بالاترین میزان صادرات غیرنفتی مربوط به صنایع غذایی است، ولی باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. غذا موضوعی است که افراد مستمر با آن سر و کار دارند و وقتی محصول صادراتی ما در کشور دیگری با نام ایران مصرف می‌شود تاثیر خود را بر افراد خواهد گذاشت و این‌ها از نظر فرهنگی هم می‌تواند بر اصلاح نگاه‌های سمی که سعی می‌کنند ما را در صحنه بین‌المللی مشکل دار نشاند دهند، تاثیر گذار است.

نظارت‌ها بر فرآورده‌های سنتی دقیق باشد

او با تاکید بر لزوم نگاه جدی به موضوع pms، تصریح کرد: باید ساختار آزمایشگاهی را تقویت کنیم البته در دو سال گذشته اقدامات مهمی صورت گرفته است و شبکه آزمایشگاهی چندین برابر شده است و بخش‌های آکادمیک هم گسترش یافته است و همه این‌ها زمینه‌ای برای توسعه بیشتر شده است. انتظار نداشته باشیم همه کار‌ها را رسانه ملی اطلاع رسانی کند بلکه باید از شبکه‌های استانی هم استفاده شود و با آموزش و پرورش هم همکاری جدی صورت گیرد تا باور‌ها نسبت به غذای سالم تغییر کند و این مسائل باید در متون درسی هم ذکر شود. بنده نیز طرفدار فرآورده سنتی هستم، اما به شرط آنکه نظارت بر آن دقیق باشد.

انتهای پیام/

نظر شما