شناسهٔ خبر: 50251477 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

جنبلاط تشکیل جبهه اسلامی-مسیحی علیه حزب‌الله را رد کرد

رئیس حزب مسیحی «التقدمی الاشتراکی» (سوسیالیست ترقی‌خواه) دوشنبه (دیروز) با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد و در این دیدار گفت، از نظر وی موضوع تحقیق درباره حادثه «الطیونه» بیروت [تیراندازی شبه‌نظامیان حزب القوات به معترضان] باید به دادگاه‌های عادل واگذار شود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) «ولید جنبلاط» رئیس حزب مسیحی «التقدمی الاشتراکی» (سوسیالیست ترقی‌خواه) دوشنبه (دیروز) با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد و در این دیدار گفت، از نظر وی موضوع تحقیق درباره حادثه «الطیونه» بیروت [تیراندازی شبه‌نظامیان حزب القوات به معترضان] باید به دادگاه‌های عادل واگذار شود.

 

وی در ادامه گفت، با بری توافق کرده که نباید وارد تنش و درگیری شد و همه چیز باید شفاف باشد بویژه آنکه برخی طرف‌های عربی و بین‌المللی دنبال اختلاف‌افکنی هستند.

 

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی در همین ارتباط نوشت، ولید جنبلاط از هیچ چیزی به اندازه تحولات امنیتی در داخل نمی‌ترسد. این، صرفا نگرانی سیاسی نیست بلکه یک نگرانی موجودیتی هم [برای حزب جنبلاط] هست. قبل از حادثه الطیونه، جنبلاط در خط مقدم مدافعان از «طارق البیطار» بازپرس قضایی پرونده انفجار بیروت بود اما پس از اتفاق الطیونه، عملکرد البیطار از نظر جنبلاط با نقض اجرایی روبه‌رو شد.

 

اتفاق الطیونه، تجمع شماری از لبنانی‌ها در اعتراض به بازپرس البیطار (پرونده انفجار بندر بیروت) بود که چند لبنانی بر اثر تیراندازی افراد ناشناس کشته شدند. گزارش‌ها حاکی است تیراندازان، وابسته به حزب القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع هستند.

 

این روزنامه ادامه داد: جنبلاط از آن روز دیگر نتوانست در فضایی راحت بایستد وعلیه حزب‌الله موضع‌گیری کند، این بار طرفی که هدف‌گیری شده شریک بزرگ وی در زمان جنگ و دوره مستمر حکومت یعنی نبیه بری است بنابراین دیگر نمی‌تواند موضعی متزلزل داشته باشد علیرغم آنکه فشارها بر وی از طرف عربستان سعودی زیاد است و معاون وی «وائل ابوفاعور» روزانه آن را تغذیه می‌کند، همانطور که وی این روزها روابط خوبی با حزب‌الله ندارد.

 

در ادامه این گزارش آمده، اظهارات ابوفاعور درباره عملکرد البیطار بویژه پس از صدور حکم بازداشت برای معاون بری «علی حسن خلیل» باعث ناراحتی بسیار نبیه بری شده است. این موضوع به اطلاع جنبلاط که در خارج از لبنان بوده، می‌رسد و وی از وزیر سابق «غازی العریضی» می‌خواند به «عین التینه» (محل اقامت رئیس پارلمان لبنان) برود و توضیح دهد که جنبلاط در کنار بری است. همچنین جنبلاط پس از بازگشت به لبنان جلسه‌ای با اعضای فراکسیون پارلمانی‌اش و نیز سران این حزب برگزار می‌کند و از ماجراجویی که «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» به آن دست زده ابزار ناراحتی می‌کند و می‌گوید باید مسیر قضایی پرونده انفجار بندر بیروت تصحیح شود.

 

الاخبار افزود، جنبلاط اخیرا با یک شخصیت سیاسی نزدیک به سفارت سعودی در لبنان دیدار داشته و این شخصیت به اطلاع وی رسانده که زمان تجدید ائتلافی که در ۱۴ مارس ۲۰۰۵ تشکیل شد، فرا رسیده است. این شخصیت بر وجوب ایجاد یک «جبهه اسلامی-مسیحی» علیه حزب‌الله تأکید کرده است اما بنا به گفته نزدیکان جنبلاط، وی به میهمان خود درباره خطر این طرح هشدار داده و گفته امور به این شکل پیش نمی‌رود. جنبلاط گفته که این روزها در حال حل تأثیرات بحران اقتصادی و معیشتی در میان دروزی‌ها و تلاش برای جلوگیری از فتنه در میان این طایفه است و قصد ورود به هیچ محوری که منجر به مشکلی بزرگ شود را ندارد.

 

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی دیشب با تأکید بر اینکه برنامه حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع، ایجاد جنگ داخلی در لبنان است، تأکید کرد، القوات با داعش و النصره در سوریه متحد شد و این حزب بزرگترین تهدید علیه مسیحیان لبنان است.

 

انتهای پیام/ع.غ

 

نظر شما