شناسهٔ خبر: 50251377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر پیگیری کرد؛

مدارس «دستگرد» چشم انتظار معلم/آموزش و پرورش: مشکل را رفع می‌کنیم

بیرجند- علی رغم گذشت یک ماه از شروع سال تحصیلی هنوز برخی از مدارس منطقه دستگرد بیرجند معلم ندارند تا فعالیت های آموزشی را از بستر فضای مجازی پیگیری کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مشکل کمبود معلم در خراسان‌جنوبی بحث امروز و دیروز نیست، بلکه به واسطه بازنشستگی بسیاری از معلمان، برخی از نقاط استان با کمبود معلم رو به رو است.

نمونه این مناطق «دستگرد» از مناطق حاشیه شهر بیرجند است که در همین یکی – دو روز قبل برخی از اهالی نسبت به کمبود معلم مدارس فرزندانشان در بسیاری از پایه‌ها گلایه داشته‌اند و حتی گلایه‌مندی خود را به گوش مسئولان متولیان امر رسانده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی پیش از این در شورای آموزش و پرورش استان اعلام کرده بود: ۱۴ هزار و ۵۴۳ معلم در خراسان جنوبی برای سال تحصیلی پیش رو در استان برای سال تحصیلی پیش رو فعالیت خواهند کرد که با توجه به افزایش کلاس‌های درس زیر نرم جمعیتی و وجود ۱۸۰ هزار دانش آموز، کمبود معلم در استان واضح است.

وی گفته بود: امسال هزار و ۱۸۷ معلم در استان بازنشست و تنها ۵۱۶ نفر استخدام می‌شوند که این، نیاز هرچه بیشتر ما به نیروی انسانی را نمایان می‌کند.

کمبود معلم در پایه ششم

سید محمود دستگردی پدر دانش آموز پایه ششم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: علی‌رغم گذشت یک ماه از شروع سال تحصیلی هنوز مدرسه فرزند من در پایه ششم در بسیاری از دروس معلم ندارد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی بیان‌کرد: این در حالی است که فرزند من در پایه ششم که مقطع حساسی است تحصیل می‌کند و باید در سال جاری خود را برای آزمون مدارس استعدادهای درخشان و … آماده کند.

این شهروند بیرجندی ادامه‌داد: آیا نباید در زمینه تأمین نیروی معلم، قبل از سال تحصیلی برنامه‌ریزی می‌شد که امروز فرزندان ما با مشکل رو به رو نمی‌شدند؟

دستگردی یادآور شد: البته در روزهای گذشته مشکل را با مسئولان آموزش و پرورش بیرجند در میان گذاشتیم و آنان نیز قول دادند که درهفته آینده مشکل معلم مدارس منطقه دستگرد را حل کنند و ما نیز منتظر عملی شدن این وعده هستیم.

محمد حسین یکه خانی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره پیگیری رفع این مشکل گفت: کمبود معلم یکی از چالش‌های آموزش و پرورش بیرجند است که از ابتدای سال تحصیلی بوده و ما در فصل بهار این مسئله را مطرح کرده بودیم.

بیرجند نمی‌تواند از طریق حق التدریس جذب معلم داشته باشد

وی اظهارکرد: سرعت بالای بازنشستگی برخی از همکاران فرهنگی و معلم یکی از علل به وجود آمدن این مشکل است و از طرف دیگر بیرجند به واسطه مرکز استان بودن نمی‌تواند به صورت حق التدریسی و سرباز معلم جذب نیرو داشته باشد و تأمین نیروی ما از طریق دانشگاه فرهنگیان و انتقال از سایر شهرها است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه به دنبال تأمین نیروی مورد نیاز از طریق خرید خدمات هستیم، بیان کرد: در مورد مدارس دستگرد نیز مشکل کمبود معلم را در برخی از پایه‌های تحصیلی قبول داریم.

یکه خانی با بیان اینکه در اولین فرصت این مشکل رفع خواهد شد، گفت: تلاش ما بر این است که مشکل کمبود معلم را با آمدن نیروهای جدید در هفته آتی رفع کنیم.

وی یادآور شد: قصد ما بر خدمت به مردم و گره‌گشایی از امور آنان است و در این راستا اگر با کمبود نیرو رو به رو بودیم و احساس کردم با ورود من به امر تدریس این مشکل رفع می‌شود حتماً در کلاس درس حاضر شده و با افتخار معلمی خواهم کرد.

با توجه به کمبود بالای معلم و بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان حال حاضر استان در یک تا دو سال اینده مسئولان باید به دنبال راهکار و برنامه طولانی مدت برای حل مشکل استان باشند زیر با حل موقت هر ساله شاهد این مشکلات در استان خواهیم بود.

نظر شما