شناسهٔ خبر: 50251272 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام:

واحد ماموگرافی در بیمارستان سجادیه تربت جام فعال می‌باشد

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: در حال حاضر جهت غربالگری سرطان پستان واحد ماموگرافی در بیمارستان سجادیه فعال می‌باشد و موارد ارجاعی از متخصص زنان/جراحی با هماهنگی و وقت قبلی پذیرش می‌شوند.

صاحب‌خبر -

 


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رحیمیان معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: در برنامه غربالگری سرطان‌ها، هدف شناسایی و ثبت بیماران مشکوک یا مبتلا به سرطان پستان و سپس ارایه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است.

او افزود: در حال حاضر جهت ۳ سرطان پستان، سرویکس و کولورکتال غربالگری انجام می‌شود و جهت سرطان پستان تمامی زنان ۳۰ تا ۶۹ سال و سرطان سرویکس تمامی زنان ۳۰ تا ۵۹ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز/پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت تحت ارزیابی اولیه و معاینه بالینی توسط ماما قرار گیرند. ماما موارد دارای علایم یا معاینه غیرطبیعی را به پزشک مرکز و سپس متخصص جراح یا زنان ارجاع می‌دهد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام با تاکید بر شعار همه با هم برای جهانی بدون ترس از بیماری سرطان ادامه داد:در بیشتر کشور‌های دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. از طرفی میزان بروز این بیماری در سراسر جهان در حال افزایش است. در کشور، استان و شهرستان ما نیز این بیماری در راس سرطان‌های زنان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.

 رحیمیان با اشاره به علایم سرطان پستان بیان کرد: توده پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل یا قوام پستان، تغیرات پوستی پستان و ترشحات نوک پستان از علائم بارز سرطان فوق می‌باشد.

او با اشاره به شیوه‌های تشخیص سرطان پستان تصریح کرد: معاینه بالینی توسط ماما و پزشک، روش‌های تصویربرداری ماموگرافی، سونوگرافی و... از جمله. شیوه‌های تشخیص سرطان پستان می‌باشد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام ضمن تاکید بر اصول خود مراقبتی در سرطان پستان تاکید کرد: انجام فعالیت بدنی و ورزش مستمر، ثابت نگه داشتن وزن طبیعی، شیردهی و عدم مصرف هورمون پس از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، خودداری از مصرف غذای پرچرب و سرخ کرده، نمک زده و اماده حاوی مواد نگه دارنده و کنسرو‌ها و در مقابل افزایش مصرف میوه، سبزی، غلات و گوشت ماهی می‌تواند با افزایش انتی اکسیدان‌ها سبب کاهش بروز سرطان پستان شود و تشخیص زودهنگام با کمک خودآزمایی پستان، معاینه توسط پزشک یا ماما و ماموگرافی بوده بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و ماموگرافی به صورت دقیق‌تر و با فواصل زمانی مناسب در افراد پرخطر است.

رحیمیان ضمن تاکید بر برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها درشهرستان‌های تحت پوشش دانشکده بیان کرد:در خصوص غربالگری سرطان روده بزرگ، افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله با مراجعه به واحد‌های بهداشتی مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و سپس تست فیت جهت افراد انجام شده و در حال حاضر واحد کولونوسکوپی در بیمارستان سجادیه فعال می‌باشد و موارد مشکوک جهت انجام کولونوسکوپی به بیمارستان سجادیه ارجاع می‌شود

انتهای پیام//ز. ج

نظر شما