شناسهٔ خبر: 50251047 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فعالیت اتاق عملیات مهندسی امنیتی، ضد محور مقاومت در بیروت

یک کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تحولات اخیر لبنان نوشت،سفارت آمریکا در بیروت اتاق مشترکی با حضور صهیونیست‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و سعودی‌ها علیه مردم لبنان به راه انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سعید شهرابی فراهانی» کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی درباره تحولات اخیر نوشت: با ابهامات رخ داده در رسیدگی های قضایی به پرونده انفجار هولناک در بندر بیروت و اعتراض مردم به انحرافات صورت گرفته در این مسیر؛ طی روزهای اخیر شاهد ورود مستقیم و مسلحانه محافل وابسته به آمریکا و صهیونیست‌ها به جریانات ملتهب لبنان بودیم. اقدامات افراد مسلح در آتش گشودن به روی مردم عادی و شهادت تعدادی از آنان؛ نشانه‌ای دیگر از توطئه چندلایه آمریکایی-اسرائیلی در جهت بر هم زدن امنیت منطقه و کشورهای محور مقاومت به حساب می آید.

پس از اجرای فرآیند موفقیت‌آمیز انتقال سوخت ایران از طریق سوریه به داخل لبنان و شکستن حصار تحمیلی محور غربی، عبری و عربی؛ بارقه‌های امید برای بهبود وضعیت از طریق توسعه همکاری‌های طرفین به چشم می خورد؛ به ویژه با تحرک خوب دولت سیزدهم برای تحکیم مناسبات منطقه ای؛ این روند می تواند با تأمین منفعت مشترک کشورهای دوست، راهکاری مناسب برای کند نمودن حربه دشمنان ملت‍های منطقه در استفاده از فشارهای اقتصادی  محسوب شود.

سفارت آمریکا در بیروت با تشکیل اتاق مشترک فکر و عملیات با حضور صهیونیست‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، سعودی‌ها  ضد مردم لبنان برنامه‌های خود را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی طراحی نموده است تا از یک طرف با گروگان گرفتن دولت لبنان کارآمدی آن را مختل کرده و بر مبنای الگوی سهام قدرت در لبنان، اختلافات سیاسی و نارضایتی‌های اقتصادی را به بحران عمیق اجتماعی و  همچنین تقابل مذهبی تبدیل نماید تا از این طریق دامنه مانور مقاومت لبنان را محدود و حاشیه امنِ موقتی را برای اسرائیل فراهم آورد.

دست بردن به سلاح و اعمال خشونت مسلحانه از سوی پیمانکاران (بخوانید پادوهای نفوذی) آمریکا و صهیونیست‌ها، حاکی از تغییر فاز تنش‌ها در لبنان است. محور استکبار و ارتجاع منطقه‌ای به واسطه عناصر اطلاعاتی خود؛ به خوبی توجیه شده‌اند که خویشتنداری حزب‌الله لبنان در برابر شیطنت‌ها و اذیتها ناشی از ناتوانی یا انفعال مقاومت نیست بلکه حزب‌الله و جنبش امل آرامش مردم لبنان را در صدر اهداف خود قرار داده‌اند و بر اساس تحلیل و برآورد صحیح، از افتادن به تله طراحی شده توسط سفارت آمریکا - که همانا مشغول‌سازی، فرسودن توانایی‌ها و مخدوش ساختن وجهه و عقلانیت مقاومت است - اجتناب کرده و در مقطع زمانی فعلی، اولویت ساماندهی معیشتی بدنه اجتماعی لبنان را در اولویت خود می‌دانند.

نکته قابل تأمل اینجاست که امنیت، آرامش و ثبات در کشورهای محور مقاومت، قطعاً به ضرر اسرائیل خواهد بود چه اینکه نیروهای نرم افزاری و سخت افزاری جبهه ضد صهیونیستی (اعم از شیعه، سنّی و حتی مسیحیان) را در مقابل دشمن مشترک همگرا می‌نماید. این کابوسی است که سران تل آویو تلاش دارند با تکیه بر اجرای توطئه‌های سریالی، در هم آمیخته و مشترک با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، سعودی و اماراتی از آن بگریزند. از این رو هوشمندی، هوشیاری و تمرکز اعضای جامعه اطلاعاتی کشور برای دفع تهدیدات موصوف در ایام پیش رو از اهمیت راهبردی برخوردار است.

هواداران حزب‌الله و جنبش امل پنجشنبه گذشته در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت به خیابان‌ها آمده‌ بودند و به شکل مسالمت‌آمیز تجمع خود را شکل دادند که به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت بام‌ها مواجه شدند. نیروهای امنیتی لبنان تاکنون ۱۹ نفر را در رابطه با این حادثه دستگیر کرده‌اند، ۱۷ تن از آن‌ها لبنانی و دو تن دیگر از اتباع سوریه هستند. این تیراندازی‌ها، هفت شهید و شصت مجروح در پی داشت.

در همین ارتباط، «محمد رعد» رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان و «هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی این جنبش طی اظهاراتی گفتند خون شهدای بیروت هدر نخواهد رفت اما حزب‌الله هم به سمت جنگ داخلی و تهدید آرامش داخلی لبنان پیش نمی‌رود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

نظر شما