شناسهٔ خبر: 50251034 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توزیع نابرابر ثروت در آمریکا؛

جمعیت ۱۰ درصدی ثروتمندان آمریکا بازار سهام این کشور را قبضه کردند

بر اساس گزارش فدرال رزرو ۱۰ درصد از جمعیت آمریکا را ثروتمندانی تشکیل می‌دهند که ۸۹ درصد از کل بازار سهام این کشور را در اختیار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ثروتمندترین افراد آمریکایی که ۱۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌‌دهند، ۸۹ درصد از کل سهام آمریکا را در اختیار دارند. رکوردی که نقش بازار سهام در افزایش نابرابری ثروت را برجسته می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) ثروت ناشی از سهام شرکت‌ها و صندوق‌ها در بین ۱ درصد از ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد در طول همه گیری کرونا بیش از ۶.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است.در حالی که بقیه در همین شرایط حدود ۱۱ درصد سهام را در اختیار داشتند و  ۱.۲ تریلیون دلار به ثروتشان اضافه شد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، سهم سهام شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری متعلق به ۱۰ درصد برتر، در سه ماهه دوم سال جاری به بالاترین حد خود رسید. رکورد بالایی که نقش بازار سهام را در افزایش نابرابری ثروت برجسته می‌کند. بازار سهام که از زمان سقوط در ماه مارس ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شده و از ژانویه ۲۰۲۰ تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته، منبع اصلی ایجاد ثروت در آمریکا و همچنین محرک اصلی نابرابری توزیع ثروت در شرایط کرونایی بوده است.

بر اساس داده‌های فدرال رزرو، مجموع ثروت یک درصد برتر اکنون به ۳۲ درصد می‌رسد. تقریبا ۷۰ درصد از ثروت آن‌ها در یک سال و نیم گذشته  سریع‌ترین رشد ثروت در سهام را داشته است.

استیون روزنتال، عضو ارشد مرکز سیاستگذاری مالیاتی (Urban-Brookings) می‌گوید: یک درصد برتر صاحب سهام زیادی هستند، بقیه ما مالک کمی  از این سهام هستیم. تمرکز فزاینده ثروت علیرغم ورود میلیون‌ها سرمایه گذار جدید به بازار سهام، برای اولین بار در طول همه‌گیری کرونا اتفاق می‌افتد که منجر به اتفاقی به نام «دموکراتیزه شدن» سهام می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: رابین هود مارکتس، شرکت خدمات مالی آمریکایی (Robinhood) بیش از ۱۰ میلیون حساب جدید در دو سال گذشته اضافه کرده و در حال حاضر دارای بیش از ۲۲ میلیون حساب است که بسیاری از آن‌ها از سوی سرمایه گذاران جوان و برای اولین بار در بازار سرمایه نگهداری می‌شود. بازار به طور گسترده در مالکیت تعداد بسیاری است اما سود و ثروتی که ایجاد می‌کند به طور دقیق  توزیع نمی‌شود.

عضو ارشد سیاست گذاری مالیاتی  تاکید کرد: اگرچه تعداد سرمایه گذاران جدید بسیار زیاد است، اما آن‌ها هنوز هم کوچک هستند. متوسط اندازه حساب در Robinhood در حدود ۴۵۰۰ دلار است. هنگامی که بازار‌ها صعود می‌کنند، سود‌های دلار آن‌ها بسیار کمتر از سرمایه گذاران ثروتمند با دارایی‌های صد‌ها هزار یا حتی میلیون‌ها دلار خواهد بود.

روزنتال گفت: بسیاری از سرمایه گذاران جوان نیز در مقایسه با سرمایه گذاران بزرگتری که سالها در بازار حضور داشتند و سود بیشتری را دریافت می کردند، با قیمت بالاتری سهام خرید کردند. بسیاری از سرمایه گذاران جدید بیشتر دارای ذهنیت تجاری هستند  و به امید سود بیشتر سهام خرید و فروش می کنند. در حالی که این استراتژی می‌تواند سرمایه گذاران بزرگ را به برنده اصلی تبدیل کند.

طبق اعلام فدرال رزرو، ۱۰ درصد برتر، ارزش سهام خود را بین ژانویه ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۱، ۴۳ درصد افزایش دادند. ۹۰ درصد دیگر هم ثروت سهام را با نرخ کمتری یعنی ۳۳ درصد افزایش دادند. آن‌ها می‌توانند سهم بیشتری از فعالیت‌های تجاری را به خود اختصاص دهند، اما این فعالیت بسته به مالکیت و ثروت آنها متفاوت است.

انتهای پیام/

نظر شما