شناسهٔ خبر: 50250929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پرونده‌های خاورمیانه و لیبی، موضوعات گفتگوی مرکل و سیسی

صدراعظم آلمان و رئیس جمهور مصر در ویدئو کنفرانسی ضمن بررسی برخی موضوعات مهم و مشترک از جمله بحران لیبی درباره لزوم برگزاری انتخابات ملی این کشور در تاریخ مقرر و بیرون کردن تروریست‌ها از خاک آن به توافق نظر رسیدند.

صاحب‌خبر -

 به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در ویدئو کنفرانسی با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر درباره وضعیت لیبی، توافق هسته‌ای ایران، درگیری‌ها در خاورمیانه و همه‌گیری کرونا گفتگو کردند.

طبق این بیانیه دو طرف درباره لزوم پیشبرد روند سیاسی در لیبی تا رسیدن به مرحله برگزاری انتخابات ملی در دسامبر آتی و بیرون کردن تمامی نیروهای خارجی و تروریست‌ها از خاک این کشور توافق کردند.

طبق بیانیه سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر، سیسی عصر دوشنبه با مرکل درباره موضوعات مهم مشترک از جمله توسعه معاملات تجاری، تقویت حضور گردشگران آلمانی در مصر، همکاری در حوزه مبارزه با پیامدهای کرونا، مسایل آموزشی و تحصیلی نسل آینده و همکاری در زمینه انرژی‌های جدید و تجدیدپذیر گفتگو کردند.

طبق این بیانیه، مرکل و سیسی درباره برخی مسایل منطقه‌ای مهم و مشترک دو کشور و در راس آنها تحولات بحران لیبی گفتگو کرده و بر لزوم استمرار رایزنی‌ها درباره این مساله مهم در این دوره تاکید کردند.

بر اساس بیانیه یاد شده، در این گفتگو بر نقش حیاتی مصر در حل قطعی این بحران و نقشی که آلمان تحت رهبری مرکل برای هماهنگ‌سازی اقدامات بین‌المللی در پرونده لیبی ایفا می‌کند، تاکید شد و دو طرف درباره لزوم پیشبرد روند سیاسی در لیبی تا رسیدن به مرحله برگزاری انتخابات ملی در دسامبر آتی و بیرون کردن تمامی نیروهای خارجی و تروریست‌ها از خاک این کشور به توافق‌نظر رسیدند.

در ادامه بیانیه مصر آمده است: در این تماس تلفنی تحولات مساله فلسطین و آخرین تحولات مساله سد النهضه نیز بررسی شدند و سیسی بر موضعگیری کشورش در این چارچوب برای رسیدن به یک توافق قانونی و الزام‌آور درباره آب‌گیری و راه‌اندازی سد تاکید کرد.

همچنین دو طرف توسعه روابط اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر با همکاری‌های جدی و مشارکت مصر با برخی شرکت‌های بزرگ آلمانی را ستوده و بر اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی در سایر بخش‌های اقتصادی و صنعتی تاکید کردند.

سیسی در اوت گذشته از همکاری‌ها و اقدامات مرکل در طول دوره مسؤولیتش تقدیر و تشکر کرد که باعث ایجاد تغییری کیفی در مشارکت دو کشور در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و تجاری شد./ ایسنا 

نظر شما