شناسهٔ خبر: 50250887 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روند صعودی نفت ازسرگرفته شد

زهرا وثوقی

قیمت نفت روز سه شنبه در واکنش به نگرانیها نسبت به توانایی چین برای تامین تقاضای گرمایشی در بحبوجه کمبود زغال سنگ و برق، افزایش یافت و افتی که اوایل معاملات داشت را جبران کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۴ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرده بود. شاخص بازار جهانی در ماه میلادی جاری حدود هفت درصد رشد داشته است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص که روز گذشته ۰.۲ درصد رشد کرده بود، از ابتدای اکتبر تاکنون حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

قیمت نفت برنت روز دوشنبه پس از انتشار آمار رشد اقتصادی چین که بازار را مایوس کرد، کاهش یافت اما تحلیلگران می گویند با کاهش دما و نزدیک شدن زمستان نیمکره شمالی و افزایش تقاضا برای گرمایش، قیمتهای نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی احتمالا بالا می مانند.

اطلاعات هواشناسی نشان می دهد هوای سرد چین را فرا می گیرد و پیش بینی می شود دما در مناطق شمالی این کشور به نزدیک انجماد می رسد.

یک معامله گر مشتقات انرژی در سنگاپور گفت: محدودیت عرضه در بازارهای انرژی به معنای آن است که مسائل عرضه به قوت خود باقی می مانند و قیمتهای بالا پشتیبانی خواهند شد.

بهای معاملات زغال سنگ در چین روز سه شنبه حداکثر ۷.۸ درصد افزایش یافت در حالی که داراییهای پرریسک مانند سهام هم صعودی بودند. انتظار می رود افزایش قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی در آسیا باعث شود بعضی از کاربران صنعتی به استفاده از نفت به عنوان یک گزینه کم هزینه تر روی بیاورند.

اما کمبود نیرو که باعث بالاتر رفتن قیمتها شده، به رشد اقتصادی چین ضربه زده است. طبق آمار رسمی، نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم به پایین ترین حد در یک سال اخیر رسید. نرخ پالایش روزانه نفت چین در سپتامبر کاهش یافت و به پایین ترین میزان از ماه مه سال ۲۰۲۰ رسید.

اما عاملی که مانع رشد بیشتر قیمتها شده، رشد تولید نفت آمریکاست. انتظار می رود تولید بزرگترین منطقه نفت شیل این کشور ماه آینده افزایش بیشتری پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، توفیق هاکار، مدیرعامل شرکت انرژی دولتی سوناطراک الجزایر در مصاحبه با تلویزیون دولتی گفت: الجزایر ۷۰ تا ۸۰ دلار را قیمت مناسبی برای نفت می داند. وی گفت: تصور می کنم اوپک سهمیه تولید فعلی را حفظ کند تا قیمتها را در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار متوازن نگه دارد و شاید اگر تقاضا افزایش پیدا کند و قیمتها از این حد بالاتر رود، در آن صورت اوپک سقف تولیدش را بازبینی کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما