شناسهٔ خبر: 50250033 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

جدیدترین اخبار کرونا در ایران|

افزایش معنادار نرخ ابتلا نسبت به بهبودیافتگان پس از ۴۵ روز/ روند نگران‌کننده ابتلا در ۳ استان ادامه دارد+ نقشه و نمودار

صاحب‌خبر - درحالی آمارها نشان می‌دهند شیب شاخه نزولی پیک پنجم در بسیاری از استان‌ها کمتر شده و حتی در برخی مراکز استان‌ها ثابت باقی مانده بررسی دقیق نمودارهای منتشر شده تاکیدی براین مدعاست که احتمال آغاز پیک ششم از سه استان کشور دور از انتظار نیست و باید در این زمینه تا فرصت باقی است برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.
کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به آمارهای منتشر شده روز گذشته وزارت بهداشت از شرایط کرونایی ایران تاکید می‌کنند: فاصله معنادار نرخ ابتلا و بهبودیافتگان روز گذشته مُهر تاییدی براین نکته است که احتمال شکل‌گیری پیک ششم تقویت شده و این نگرانی وجود دارد که این پیک سنگین‌تر از پیک گذشته حتی با سطح بالای واکسیناسیون سراسری تجربه شود.
در این زمینه گروه یاد شده معتقدند تجربه 5 پیک گذشته نشان داده متاسفانه سیر نزولی هر پیک با تغییر قابل توجه ویروس همراه بود و پیک بعد از آن سنگین‌تر از قبلی آغاز شده است که شاهد مثال آن هم تفاوت آمارهای موارد ابتلای روزانه و فوتی پیک چهارم و پنجم است که دو ویروس متفاوت جهش یافته یعنی هندی و انگلیسی در آنها فعال بوده‌اند.
به گفته این گروه اگرچه روند واکسیناسیون بسیار متفاوت از پیک‌های گذشته بوده اما واقعیت امر اینجاست که تغییر معناداری در میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم هم اکنون ایجاد شده که می‌تواند تمام سیاست‌های مدیریت کرونا که وزارت بهداشت اندیشیده است را با چالشی جدی روبرو کند که شکل‌گیری خوشه‌های جدید بیماری در سه استان کشور به این نگرانی‌ها دامن زده است.
3 استان کانون‌های احتمالی آغاز پیک ششم کدامند؟
این درحالی است که بررسی آمارهای رسمی استانی از نرخ ابتلا در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که هم اکنون نرخ ابتلای روزانه در سه استان زد، کرمانشاه و آذربایجان شرقی روند صعودی نگرانی کننده‌ای به خود گرفته که می‌توان از این مناطق به عنوان مراکز اصلی شکل‌گیری پیک ششم نیز یاد کرد.
کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: هرچند وزارت بهداشت برای بررسی روند ابتلا و ایجاد کانون‌های جدید بیماری در این مناطق اکیپ‌های کارشناسی را روانه منطقه کرده تا درصورت نیاز محدودیت‌های مناسبی برای آنها ایجاد شود اما سرعت بالای انتقال بیماری زیر سایه عادی انگاری غیرقابل تصور هموطنان در اقصی‌نقاط کشور و البته همین استان‌ها می‌تواند مشکل آفرین باشد.
این گروه تاکید می‌کنند: پایان ماه‌های محرم و صفر و آغاز شب‌نشینی‌ها و مراسم‌های مختلف در ایران نکته‌ای بوده که در این استان‌ها به دلیل کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها مشکل آفرین شده و اکنون برخی نشانه‌ها حاکی از این است که بیماری در استان‌ها و مناطق همجوار هم درحال گسترش است که شاهد مثال آن نیز قرمز شدن یک شهرستان در استان فارس در مجاورت استان یزد است که نباید به آن بی‌توجه باشیم.
پایان دورکاری و جابه‌جایی گسترده جمعیت در کلانشهرها
به گفته این کارشناسان یکی دیگر از عوامل نگران کننده موضوع جابه‌جایی گسترده جمعیت در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب هواست که باتوجه به سرد شدن هوا این روند می‌تواند مشکل‌ آفرین باشد و تعداد بسیاری از هموطنان را به ویروس کرونا مبتلا کند.
کارشناسان همچنین معتقدند با درنظر گرفتن پایان دورکاری کارمندان تقاضای سفرهای درونشهری بخصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی یک‌باره جهشی قابل توجه داشته و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی گسترش خواهد داشت که این روند مستقیم در تغییرات آماری طی دو هفته آینده اثرگذاری دارد چون تقریباً نیمی از هموطنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت شده یا اینکه توجه کمتری به این مهم دارند.
در این زمینه کارشناسان تصریح می‌کنند: در شرایط فعلی که روند صعودی بیماری از نرخ ابتلا پیشی‌گرفته اتفاقاً هموطنان باید دقت نظر بالاتر و بیشتری به رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی داشته باشند تا این روند به بحرانی تازه به نام پیک ششم منجر نشود، به این دلیل که تجربه 5 پیک گذشته نشان داده با نزولی شدن یک پیک شرایط برای جهش یک‌باره پیک بعدی مساعد شده و پیک سنگین‌تری تجربه شده که شاهد مثال غیرقابل انکار آن در پیک چهارم و پنجم کاملاً مشاهده شده است.
کارشناسان تاکید می‌کنند: با حاضر شدن کارمندان، کارگران و پرسنل شرکت‌ها در محل کارشان این نکات - تهویه مناسب هوا، فاصله اجتماعی مناسب، رعایت بهداشت فردی و استفاده از دائم از ماسک باید جدی گرفته شده و به هیچ عنوان نباید موضوع عادی انگاری شود، چون در غیر از این صورت چرخه انتقال بیماری در پیک ششم از پرسنل به خانواده‌ها و نهایتاً سطح گسترده‌ای از جامعه آغاز می‌شود.
واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,
استان آذربایجان غربی/60 هزار نفر دیگر واکسن کرونا دریافت کردند
جواد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با فوت 18 نفر دیگر در ارومیه، بوکان، میاندوآب، سلماس، مهاباد و خوی، تعداد کل فوتی‌های کرونایی در استان به 6 هزار و 676 نفر رسید.
وی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته 756 نفر دیگر آلوده به کرونا شدند و شمار کلی مبتلایان نیز به 294 هزار و 735 نفر رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به شناسایی 620 نفر بیمار مشکوک به کرونا گفت: همچنین یک هزار و 365 نفر بیمار سندروم حاد تنفسی ثبت شد.
وی از واکسیناسیون 60 هزار و 7 نفر دیگر در استان خبر داد و تصریح کرد: تاکنون دو میلیون و 826 هزار و 202 نفر واکسن کرونا را دریافت کردند.
آقازاده بیان کرد: از این تعداد یک میلیون و 948 هزار و 161 نفر دز اول و 878 هزار و 41 نفر دز دوم را دریافت کردند.
استان اصفهان/ 758 مورد جدید شناسایی شد
نورالدین سلطانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان3098  نفر بودند که 758 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.
وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 284   نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 345 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  1512 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 289 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
سلطانیان تصریح کرد: آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان  را 20 نفر بود و از این تعداد 8  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.
استان ایلام/ 4 فوتی و 343 ابتلای جدید در 24 ساعت گذشته
محمد کریمیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 49 هزار و 419 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.
وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 343 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 416 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 88 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 46 هزار و 348 نفر بوده است.
کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته چهار مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان که دو مورد در شهرستان ایلام و دو مورد مورد مربوط به شهرستان دره شهر گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 883 نفر بوده است.
واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,
استان بوشهر/ 121 بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری هستند
سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به سیر نزولی ابتلا به بیماری کرونا اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر کاهش چشمگیری یافته و بستری‌های بخش کرونایی از یک‌هزار بیش از 6 برابر کاهش یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به طرح واکسیناسیون در استان تصریح کرد: در استان بوشهر 80 درصد از گروه سنی بالای 18 سال واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که به حدود 50 درصد این افراد هر 2 نوبت واکسن تزریق شده است.
دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر از آغاز تزریق نوبت سوم واکسن کرونا به کارکنان درمان این استان خبر داد و بیان کرد: پزشکان، پرستاران و مدافعان سلامتی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و 7 ماه از تزریق نوبت دوم واکسن آنان گذشته است مرحله سوم واکسن کرونا تزریق می‌شود.
وی رنگ‌بندی کرونایی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: طبق رنگ‌بندی جدید سامانه ماسک، 5 شهرستان گناوه، دشتستان، دیر، جم و کنگان به رنگ آبی و 5 شهرستان دیگر به رنگ زرد هستند و در نگاه کلی استان بوشهر در وضعیت آرام و کم خطر بیماری کرونا قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان پرداخت و خاطر نشان کرد: 121 بیمار در بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و روز گذشته 36 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد 3 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.
کشمیری با اشاره به اینکه اکنون 23 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی 7 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.
دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ثبت یک مورد فوتی دیگر به سبب ابتلا به کرونا خبر داد و تصریح کرد: تاکنون یک‌هزار و 989 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 23 بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 8 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند
وی افزود: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 87 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
استان خراسان جنوبی/ شماره قربانیان از ابتدای همه‌گیری تا روز گذشته به 1179 نفر رسید
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته 199 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 53 بیمار جدید شامل 14 بستری و 39 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 28 مورد از بیرجند، 3 مورد از سربیشه، 1 مورد از فردوس، 3 مورد از نهبندان، 1 مور از درمیان، 2 مورد از طبس، 1 مورد از سرایان، 13 مورد از قائنات بودند.

وی با بیان اینکه همچنین از 477 تست سریع کرونا 88 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد، ادامه داد: در حال حاضر 167 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 68 نفر کرونا مثبت‌ هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این تعداد 9 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 2 نفر نامساعد است.

مهدی زاده تصریح کرد: همچنین با فوت 3 بیمار دیگر در خراسان جنوبی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و 179 نفر رسید.
وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز 471 هزار و 221 نفر واکسن نوبت اول و 244 هزار و 222 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.
استان خراسان رضوی/ 5 میلیون دوز واکسن به افراد بالای 12 سال تزریق شده است
سعید فردین‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:از ابتدای شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف تاکنون 4 میلیون و 217 هزار و 940 دُز واکسن کرونا به افراد بالای 12 سال در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تزریق شده که از این تعداد 2 میلیون و919 هزارو 548 دُز آن نوبت اول و یک میلیون و 298 هزار و 392 دُز هم نوبت دوم بوده است.
وی افزود: درصد افراد واکسینه شده در مرحله اول در گروه سنی بالای 18 سال 73.74 و در گروه سنی بالای 12 سال 71.75 بوده و این عدد در مرحله دوم که واکسیناسیونشان به اتمام رسیده برای افراد بالای 18 سال 35.94 درصد و برای افراد بالای 12 سال 31.80 درصد بوده است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مرحله لکه‌گیری سالمندان و دیگر گروه‌های سنی‌ که هنوز نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند همچنان در حال انجام است تا تمامی گروه‌های سنی هدف واکسینه شوند، خاطرنشان کرد: توصیه اکید ما به تمامی افراد واجد شرایطی که هنوز نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند این است که هرچه سریع‌تر و در جهت حفظ سلامت خود و اطرافیانشان این کار را انجام دهند.
فردین‌فر تصریح کرد: در حال حاضر واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم و برکت در مراکز واکسیناسیون کرونا به گروه‌های هدف تزریق می‌شود، ضمن اینکه تزریق داوطلبانه واکسن فخرا هم آغاز شده و کسانی که تمایل به دریافت این واکسن دارند می‌توانند به مرکز واکسیناسیون الغدیر در منطقه 5 مشهد مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: واکسن فخرا همانند واکسن برکت در گام نخست به‌صورت آزمایشی وارد چرخه واکسیناسیون شده و پس از اتمام مطالعات، همچون واکسن برکت به‌صورت گسترده وارد چرخه تزریق خواهد شد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که تمامی واکسن‌های مصرفی در ایران مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و جای هیچگونه نگرانی‌ در این خصوص نیست، تأکید کرد: گرچه در حال حاضر 4 نوع واکسن در حال تزریق است، اما توصیه ما به مردم این است که منتظر ورود یک واکسن خاص نباشند و بهترین واکسن را در دسترس‌ترین واکسن بدانند.
واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,
استان کرمان/ روند نزولی بیماری ادامه دارد
 مهرماه به آخرین هفته خود رسیده و در روزهایی که روند نزولی کرونا در استان کرمان همچنان ادامه دارد و تعداد بستری‌های کرونا در بیمارستان‌های بزرگترین استان کشور به عدد 282 مورد رسیده است.
علی زینی‌وند استاندار کرمان با بیان اینکه نگرانی از بابت بروز پیک ششم بیماری کرونا در استان وجود دارد که باید مراقبت و پیشگیری کرد اظهار داشت: تبعات تعطیلی مدارس و آسیب‌های بسیار بدی برای دانش آموزان و آینده کشور دارد، واکسیناسیون دانش آموزان باید انجام شود و خانواده‌ها همکاری کنند.
احمد اسکندری‌نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با بیان اینکه بازگشایی تدریجی مدارس در استان کرمان در حال انجام است گفت: واکسیناسیون معلمان استان تقریباً تمام شده و 71 درصد دانش آموزان استان واکسینه شدند و واکسیناسیون مابقی نیز در حال انجام است.
حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا بدون هیچ محدودیتی در استان کرمان در حال انجام است اظهار داشت: واکسیناسیون دانش آموزان 12 تا 18 ساله با یکی از دو واکسن  "سینوفارم" و"پاستوکواک" در حال انجام است.
مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 282 مورد است اظهار داشت: از این تعداد 155 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 29 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 12 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 19 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 67 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 51 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 40 هزار و 862 مورد رسیده است.
وی به فوت 8 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 838 مورد رسیده است.
شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 782 هزار و 51 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 899 هزار و 830 مورد است.
واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,
استان مرکزی/ شناسایی 57 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین آمار مبتلایان کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی شبانه روز اخیر به 337 مورد رسید که 57 نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.
سیدمحمد جمالیان بیان کرد: 280 نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند که شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به 100 هزار و 323 نفر رسیده است.
وی بیان کرد: متاسفانه در این بازه زمان، 10 بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به 2 هزار و 840 نفر رسید.
رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت کادر درمان و پیک‌های کرونایی گفت: کادر درمان استان مرکزی به شدت خسته فرسوده شده و مطمئناً آغاز پیک دیگر در استان عواقب خوبی را نخواهد داشت و نباید برخی تصمیمات منجر به ایجاد پیک‌های دیگر و خستگی مضاعف کادر بهداشت و درمان شود.
جمالیان خاطرنشان کرد: متاسفانه روند ابتلا به کرونا وارد شیب افزایشی شده و بر اساس  تجارب قبلی به دلیل تغییر وضعیت و رنگ‌بندی، شاهد عادی‌انگاری در جامعه هستیم که همین امر افزایش آمارها را به دنبال خواهد داشت.
درحال تکمیل... .
واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

برچسب‌ها:

نظر شما