شناسهٔ خبر: 50249917 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واگذاری بازگشایی مدارس به انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه/ واکسیناسیون ۷۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان نباید صوری و تشریفاتی باشد، گفت: بازگشایی مدارس به انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه واگذار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی انجمن اولیا و مربیان برتر سراسر کشور که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: هفته پیوند اولیا و مربیان می‌تواند آغاز تحول در فضای تعلیم و تربیت کشور باشد به شرطی که بتوانیم آنگونه که شایسته و بایسته از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت بر هیچکسی پوشیده نیست، گفت: در تعلیم و تربیت اسلامی، خانواده را بنیان شکل‌گیری تربیت می دانند و اولین مربی یک فرد، پدر و مادر است.

کاظمی با اشاره به اینکه تربیت را محصول سه نهاد خانواده، تعلیم و تربیت و جامعه می دانیم، افزود: برخی نهاد رسانه را اضافه کردند و رسانه را به عنوان متغیر تأثیرگذار عنوان کردند که درست است؛ امروز میزان تأثیرگذاری این بخش‌ها یعنی جامعه و رسانه افزایش یافته است و بر تمام فضای تعلیم و تربیت سیطره پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌هایی که در فضای مجازی بر خانواده‌ها حادث شده است، پیچیده است، ادامه داد: در شکل‌گیری تربیت، صدها متغیر کوچک و بزرگ نقش دارند لذا سخت‌ترین، نحیبب‌ترین و پیچیده‌ترین کار، معلمی است 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بنابراین کار پدر و مادر ومعلمان بسیار سخت است و در دوران کنونی سخت است؛ بسیاری از متغیرهای تعلیم و تربیت از کنترل معلمان و اولیا و مربیان خارج شده است و آنها به مهارت‌ها و توانمندی‌های متفاوت و مضاعفی نیاز دارند؛تضادها و تعارض‌ها در این سه نهاد به نهاد تعلیم و تربیت آسیب می زند. 

وی با بیان اینکه بالاترین سرمایه در آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان است، گفت: امروز شاخص ارزیابی مدیر در میزان همکاری با انجمن اولیا و مربیان است. البته محور مشارکت باید بر تربیت باشد و نباید مشارکت صوری و تشریفاتی باشد.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه مشارکت را نباید تک بعدی و حداقلی ببینیم و این بزرگترین آسیب است، گفت: رنج می‌بریم که می بینیم مدیر مدرسه کاغذ می‌دهد که «به مدرسه کمک کنید» و این بدترین و نازل‌ترین نگاه است که این موارد در اولین جلسه سال انجمن اولیا و مربیان باید بررسی کرده و آسیب‌شناسی کنیم. 

عباسپور به بحث بازگشایی مدارس اشاره کرد و افزود: امسال تصمیم‌گیری بازگشایی مدارس ۱۰۰ درصد به انجمن اولیا و مربیان مدارس واگذار شد. در حال حاضر۱۱۷ کشور دنیا آموزش‌های حضوری خود را تمام و کامل آغاز کردند و ۲۷، ۲۸ کشور ترکیبی و ۲۰، ۳۰ کشور مجازی دنبال می‌کنند. 

وی ادامه داد: خسارت‌های ناشی از تعطیلی تعلیم و تربیت ۵۰ سال دیگر خود را نشان می‌دهد و قابل جبران نیست. آسیب فضای مجازی، آسیب‌های خانوادگی و انواع رفتارهای پرخطر را در خانواده‌ها می بینید و حاکیست که امروز حرکت به سمت بازگشایی مدارس یک الزام است نه اجبار. پس باید مهارت‌های خود مراقبتی  را به بچه ها یاد بدهیم نه اینکه آنها را جدا کنیم. 

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه بحران‌ها یک فرصت هستند نه تهدید، گفت: سلامت دانش‌آموزان برای ما خیلی مهم است و برای فرزندمان زندگی می‌کنیم اما اگر درخت تربیت کج شود، دیگر راست نمی‌شود.  ما در آموزش و پرورش یا همکاری وزارت بهداشت تمام پروتکل‌های لازمه مدارس را دیدیم و سرانه بهداشتی دادیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن زدند، ادامه داد:   ۸۵ درصد معلمان نیز واکسن تزریق کردند همچنین سامانه رصد و نظارت بر فرایندها را طراحی کردیم.

عباسپور تصریح کرد: ۴۵ درصد مدارس از اول مهر فعالیت را آغاز کردند تا آخر آبان فعالیت مدارس به صورت ترکیبی آغاز می‌شود. همچنین ۵۶ درصد مدارس، ۳۷ درصد کلاس‌ها و ۳۱ درصد دانش‌آموزان از اول مهر باز شدند. ۹۵ درصد مدارس آمادگی بازگشایی  را ثبت کردند و برای ۵۰ درصد مجوز بازگشایی صادر شده است. 

انتهای پیام/

 

نظر شما