شناسهٔ خبر: 50249604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر:

تجمیع ۱۲۰۰ حساب شهرداری در خزانه واحد/ کمیته انتصابات احیاء خواهد شد

شهر: علیرضا زاکانی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش مدیریت شهری ششم در آغاز فعالیت موضوع حقوق و دستمزد بود، عنوان کرد: برخی از شهرداران در گذشته در ابتدای کار خود با قرض حقوق و دستمزد را پرداخت می‌کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا در مسیر اهدافی که از سوی حضرت رسول اکرم(ص) به ما رسیده است گام برداریم.

او ادامه داد: بابت عدم حضور در جلسه گذشته شورا عذرخواهی می‌کنم. درباره شایعه پراکنی تعدادی از رسانه ها در مورد عدم حضور و کسالت بنده نیز باید بگویم که مدیریت شهری به دنبال تحول است. موضوعات مهمتری وجود دارد که رسانه ها بخواهند به چنین موضوعی آن هم به خلاف، اشاره کنند.

*ترسیم افق مطلوب برای تهران

زاکانی خاطرنشان کرد: برای شهر تهران افق و آینده ای مطلوب را ترسیم کردیم و همه تلاش مان این است که گام به گام به سمت دستیابی به این افق و آینده مطلوب حرکت کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: برای ترسیم این افق ابتدا نیاز بود تا اشراف کاملی از وضعیت موجود شهر تهران به دست بیاوریم تا برنامه های در دست تدوین به صورت منطقی و براساس داشته ها و ضروریات ترسیم شود.

او افزود: در ۲۶ روز حد فاصل زمان انتخاب از سوی اعضای محترم شورا تا زمان صدور حکم از سوی وزیر محترم کشور فرصت مناصبی به وجود آمد تا این اشراف ایجاد شود هرچند که از گذشته اطلاعاتی وجود داشت اما این مدت زمان کمک کرد تا اشراف دقیق تری از موضوعات با عدد و رقم و اطلاعات کارشناسی ایجاد شود.

شهردار تهران ضمن اشاره به مدت حضور یک ماه و نیمه خود در مدیریت شهری، بیان کرد: اساس این بود که در همکاری تام و تمام با شورا، قاعده گذاری‌هایی انجام شود چرا که بنده اهل کار سلیقه‌ای نیستم و اقتضای شهر نیز مسأله سلیقه‌ای را نمی‌طلبد؛ بنابراین گام به گام به سمت آینده مطلوب پیش خواهیم رفت.

او خاطرنشان کرد: در ابتدای کار و پیش از صدور حکم برای معاونان شهردار تهران با آنها جلساتی گذاشته شد و روالی از طریق  ۱۰ کارگروه شکل گرفت تا نحوه حرکت از وضع موجود به آینده مطلوب بررسی شده و برای آن برنامه ای مدون تدوین شود.

زاکانی با بیان اینکه با اجرای این اقدامات مرحله شناخت پشت سر گذاشته شد، ادامه داد: مهمترین چالش شهرداری در ابتدای کار موضوع حقوق و دستمزد بود که در برخی مواقع  از ۲۸ ماه شروع و تا ۱۵ ماه بعد هم موضوع واریزی ها نیز طول می‌کشید. برخی از شهرداران گذشته تهران هر ماه در ابتدای کار خود با قرض این کار را انجام می دادند. بنابراین همت اصلی خود را برای حل این مشکل گذاشتیم و توفیق پیدا کردیم در روز بیست و هشتم ماه، حقوق بدون انجام هیچ گونه تخلفی پرداخت شود.

او با اعلام اینکه دیگر دغدغه حقوق و دستمزد وجود ندارد، گفت: برخی از دوستان با تعجب می پرسند که معجزه ای شده است به آنها گفتیم بله معجزه است. آن اتفاقی که به مثابه معجزه بوده است استقرار نظم و حاکمیت نظم بوده است. ما دیگر مانند گذشته آب را داخل آبکش نریختیم که احساس کنیم که چیزی در آن نمانده است. نسبت به داشته هایمان اشراف کامل پیدا کرده و آن را حفظ کردیم. جلسه ای براساس ماده ۳۹ قانون برگزار شده و جدول برنامه ها و افق های مدیریت شهری برای سه ماه آینده به صورت حداقلی آماده شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به موضوع حساب های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: موضوع تشکیل خزانه واحد را دنبال کردیم چرا که شهرداری سال‌ها جرات رفتن به سمت این کار را نداشت.

*تشکیل خزانه واحد در شهرداری تهران

زاکانی گفت: با تمهیدات صورت گرفته ۱۲۰۰ حساب شهرداری تهران تجمیع شده و به یک خزانه واحد تبدیل و موجب ایجاد شفافیت شد.

او ادامه داد: همچنین با وجود اقدامات انجام شده در دوره‌های گذشته، همچنان هفته ای نبود که محکومیت‌های میلیاردی برای شهرداری تهران صادر نشود. بر همین اساس مسیری را طی کردیم تا طبق آن هیچ پرداختی را بدون انجام سهم قانونی آن قبول نکنیم که ریل گذاری خوبی در این حوزه انجام شد و شهرداری الگوی خوبی برای سایر مجموعه‌ها شده است.

شهردار تهران گفت: کار کارستانی صورت گرفت که شهرداری سالها چشم انتظار آن بود که خوشبختانه محقق شد.

او بیان کرد: در مورد انتصابات نیز ما می توانستیم یک کار سلیقه ای انجام بدهیم و بعد از آن هم بگوییم این یک اختیار در دست شهردار است و هر انتخابی می توانسته داشته باشد اما این موضوع را نپذیرفتیم و یک گروه مجرب از افراد را برای ارزیابی افراد دارای صلاحیت مأمور کردیم که این اقدام نیز به عنوان الگو مطرح می شود.

زاکانی گفت: البته همه این اقدامات نسبی است اما تلاش کردیم تا همه بررسی ها صورت گیرد. از سوی دیگر تلاش شده از همه افراد دارای توانمندی قبول مسئولیت در داخل و خارج از شهرداری رزومه دریافت شود. اما مراحلی با ملاک و منطق برای این کار قرار داده شده است.

او ادامه داد: متاسفانه برخی آرزوهای خود را دنبال می کنند و به دنبال ایجاد اختلاف بین شورا و شهرداری هستند اما علیرغم اختلاف سلیقه ها، هیچ یک از اعضای شورا برای انتصابات فشار نیاوردند و ما پیشنهادات آنها را به کانون ارزیابی منتقل کردیم و در واقع ۱۰۰ درصد به دلیل رعایت ملاک‌ها،  مسیر درستی در این کار طی شد.

*احیای اداره انتصابات در دوره جدید

زاکانی با بیان اینکه در دوره های گذشته اداره انتصابات از استقلال خارج شد، افزود: بر همین اساس مدیریت شهری ششم احیای این اداره را تحت لایحه‌ای به شورا تقدیم خواهیم کرد. درباره انتصابات اخیر در شهرداری باید این نکته را یادآور شوم که در هیچ یک از انتصابات در کشور این مدل پیاده نشده و پیشروترین مدل برای انتخاب فرد است.

شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: همه می‌دانند که اگر بخواهند برای انتصابات به بنده فشار بیاورند به یک دیوار محکم برخورد خواهند کرد.

زاکانی گفت: اعضای کانون ارزیابی در کنار ۹ نفر از کمیته انتصابات مسئولیت بررسی صلاحیت افراد را برعهده داشتند و همچنین به این دوستان اعلام کردیم که باید پس از انتصاب افراد وضعیت عملکردی آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت تلاش شود.

*نقش ۵۰ درصدی شهرداری در تشدید موج واکسیانسیون

او با بیان اینکه سومین اقدام، ناظر به موضوع کرونا بود، توضیح داد: روزانه حدود ۲۰۰ نفر فوت می کردند و خانواده های زیادی عزادار می شدند که در این بخش با همت سازمان مدیریت بحران شهرداری مسیری درست، دنبال شد. همچنین ارتقای توانمندی‌های این سازمان در سایر عرصه ها نیز مدنظر قرار گرفت.

زاکانی گفت: ابداعاتی که انجام گرفت بیش از ۵۰ درصد از موج تشدید یافته واکسیناسیون را شهرداری برعهده گرفت که البته شهرداری این اقدام مهم را در بوق و کرنا نکرد.

شهردار تهران با بیان اینکه سه اقدام مذکور در ماه نخست فعالیت انجام شد، گفت:  اقدامات دیگر در حال انجام است و کار و تلاش ادامه خواهد داشت و دیگر شهرداری تهران آرامش نخواهد داشت و سکون دیگر دیده نخواهد شد تا شهرداری از ویژگی های ممتاز خود خدماتی برای شهر ارائه کند و به سایر بخش های کشور نیز  کمک کند.

*تحول در شهر با یک برنامه مدون

به گفته زاکانی؛ شهرداری در مسیر حرکت برای تنظیم یک برنامه تحولی و شناخت چارچوب هایی برای تنطیم یک برنامه مدون برای شش ماهه آینده است.

او توضیح داد: این برنامه شش ماهه یک تفاوت و تغییر جدی را در شهر به دنبال خواهد داشت که برخی از پارامترهای آن ریل گذاری هایی را انجام می دهد.

زاکانی با بیان اینکه از هفته‌های گذشته اقداماتی برای مهار مشکلات سرما در شهر آغاز شده، عنوان کرد: اما فعالیت های اجتماعی اساسی شهرداری در آستانه آغاز است تا پس از سالیان سال چهره دیگری برای شهر در حوزه اجتماعی داشته باشیم. قرار است که به افرادی نظیر معتادان متجاهر و کودکان کار و سایر افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی آن‌گونه خدمت شود که پس از مدتی به جامعه بازگردانده شوند.

*آغاز نهضت خدمات رسانی جدید در حوزه نگهداشت شهر

او در ادامه افزود: این تکلیف مستقیم شهرداری نیست اما اهتمام شهرداری این است که به عنوان نخ تسبیح برای اتصال و هماهنگی سایر نهادها عمل کند. مسأله بعدی ارائه خدمت است؛ دستورالعمل نگهداشت شهر مطرح، جمع بندی و ابلاغ شده است. همچنین آغاز نهضت خدمت رسانی درحوزه نگهداشت، پسماند و رفت و روب را در شهرداری به دنبال خواهیم داشت.

شهردار تهران  ضمن اشاره به مشخص بودن گام‌ شش ماهه مدیریت شهری، گفت: میزان کارکرد شهرداری یک صورت نمایی به خود می گیرد و به زودی شهروندان تفاوت را شاهد خواهند بود. البته شهرداری در این میان از انجام اقدامات میان مدت و بلند مدت نیز غافل نشده است.
او در پاسخ به تذکرات برخی از اعضای شورا گفت:  درباره شائبه هایی که برخی رسانه‌ها به جامعه تزریق می کنند باید اعلام کنم که جامعه نیاز به کار و تلاش دارد و  بنده  به هیچ وجه به سمت گذشته حتی با تحریک برخی از رسانه ها نخواهم رفت. رسانه ها  دقت کنند و اخبار کذب را منعکس نکنند چرا که به نفع هیچ کس نیست.

*انتخاب ۹ مشاور برای شهردار تهران

شهردار تهران درباره تذکری با موضوع خارج شدن موضوع حسابرسی از اختیار مدیریت شهری توضیح داد: دیگران نمی توانند خارج از قانون الزامی برای شهرداری در نظر بگیرند. ضمن اینکه ریاست مجلس ۱۲ سال سکاندار کلانشهر تهران بوده و به این مساله علم و اهتمام دارد.

زاکانی با بیان اینکه ۹ مشاور داریم و برای هر هدفی یک نقشه رسم می‌شود، عنوان کرد: در گذشته ۱۵ مشاور انتخاب شدند که بازرسی کل کشور تذکر داد. سعی شد که مشاوران فرا معاونتی باشد و معاونت های مختلف با آن درگیر باشند. البته یکی از مشاوران مسئول حوزه شهردار نیز است.

او ادامه داد: مشاور دیگر، مشاور زیست پذیری شهری و آلودگی هوا است که با معاونت های مختلف این موضوع را دنبال می کند. مشاور سوم برای مناسب سازی شهر  است که باز معاونت های مختلف را در بر می گیرد. موضوع مهم برای مدیریت شهری این است  که در شهرداری و شورا به عنوان دستی واحد در مسیر تحقق وعده هایی که به مردم دادیم حرکت کنیم.

نظر شما