شناسهٔ خبر: 50249228 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو|

رشد ۸.۱ درصدی بخش صنعت در سال ۹/ افزایش واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و واسطه‌ای

معاون امور صنایع وزیر صمت با بیان اینکه به استناد گزارش بانک مرکزی رشد ۸.۱ درصدی در بخش صنعت طی سال ۹۹ داشتیم، گفت: وضعیت پروانه بهره‌برداری در ۶ ماه سال ۱۴۰۰ دارای رشد ۲ درصدی بوده که بالغ بر ۳۳۰۰ و پروانه جدید صادر شده همچنین سرمایه‌گذاری نیز رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - مهدی صادقی نیارکی امروز در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در خصوص وضعیت تولید کشور، گفت: در سال ۱۳۹۹ به استناد گزارش بانک مرکزی در بخش صنعت کشور رشد ۸.۱ درصدی داشته ایم.

وی افزود: در سه ماه امسال به استناد گزارش مرکز آمار ۵.۵ درصد گروه صنعت رشد داشته و به استناد گزارش بانک مرکزی ۶.۱ درصد رشد داشته‌ایم.

صادقی نیارکی اظهار کرد: وضعیت پروانه بهره برداری در ۶ ماه سال ۱۴۰۰ دارای رشد ۲ درصدی بوده که بالغ بر ۳۳۰۰ و پروانه جدید صادر شده همچنین سرمایه‌گذاری نیز رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

وی در خصوص وضعیت صادرات و واردات نیز بیان کرد: از لحاظ وزنی و ارزشی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رشد ۳۰ درصدی داشته ایم و در واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات نیز رشد داشته‌ایم.

معاون وزیر صمت در خصوص وضعیت صنعت خودرو در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ گفت: خودرو سواری شش ماهه نخست سال ۳.۴ درصد رشد داشت اتوبوس و مینی بوس نیز رشد ۱۰ درصدی داشته است.

وی اظهار کرد: کامیون کشنده وکامیونت رشد ۶۶ درصدی داشته است یعنی در شش ماه امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر تولید داشته ایم، ولی در تولید وانت نسبت به سال گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش تولید صورت گرفته است.

نیارکی بیان کرد: پروژه نهضت ساخت داخل در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در قالب برگزاری میز‌های ساخت داخل دنبال شد، ولی در سال ۱۳۹۹ یک برش استانی خورده شد و سهم هر استان را از ۲۱۱ اقلام گلوگاهی مشخص کردیم یعنی اعلام کرد کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و خود اتکایی در ۲۱۱ قلم گلوگاهی است و این ۲۱۱ قلم گلوگاهی برنامه سال ۱۳۹۹ما ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بوده است.

معاون وزیر صمت گفت: از استان‌ها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گزارش دریافت کرده ایم و طبق بررسی‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی وزارتخانه انجام شد از عدد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری ۲ میلیارد دلار تایید شد و عملکرد ۷۰ درصدی برنامه ساخت داخل را در سال ۱۳۹۹ داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق فرمتی که به استان‌ها اعلام کرده‌ایم هر سه ماه گزارش دریافت می‌کنیم و طبق گزارش اولیه که طی شش ماه نخست سال اخذ شده است تاکنون به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را گزارش داده اند.

نیارکی اظهار کرد: سازمان گسترش و نوسازی در افق ۱۴۰۴ برای تولید خودرو ۳ میلیون دستگاه برنامه‌ریزی کرده بود و در همان برنامه ۳۰ درصد سهم صادرات تعیین شده است و در حال حاضر دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه قطعه بند در کشور وجود دارد و اینکه آیا ظرفیت‌سازی، خطوط پرس و امکان تولید خودرو با ساخت بالا را فراهم کرده است در جواب باید بگویم خیر، زیرا یک فاصله معنادار حتی با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه را داریم و باید در این بخش‌ها در کشور سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: برای سرمایه‌گذاری در کشور باید اقتصاد صنعت خودرو بازسازی و نوسازی شود حتی وزیر صنعت معدن تجارت نیز ۹ پروژه را اعلام کردند که اولین پروژه بحث اصلاح قیمت گذاری در زنجیره ارزش تولید خودرو در کشور است یعنی اصلاح رابطه خودروساز و قطعه‌ساز اصلاح رابطه قطعه‌ساز با تامین کنندگان مواد اولیه است و نمی‌شود ورودی این صنعت در بورس با قیمت‌های دلاری تعیین شود و توقع داشته باشیم که با مقیاس متوسط تولید کنیم و خودرو رقابت پذیر باشد بنابرابن یک مکانیسم اصلاح زنجیره ارزش در صنعت خودرو را طراحی می‌کنیم و پس از تدوین منشور پروژه، ذینفعان پروژه نیز باید مداخله کنند و نظر خود را بدهند و براساس نظر آن‌ها برنامه‌ها را بازنگری میکنیم تا به تفاهم برسیم.

معاون وزیر خاطر نشان کرد: در ۹ پروژه‌ای که طراحی شده اصلاح ساختار صنعت خودرو جزء پروژه دوم، محوری و مهم بوده که تعیین شده است. اصلاح ساختار مالکیتی و مدیریتی، اصلاح صادرات، توسعه ناوگان تجاری، نوسازی ناوگان تجاری و ... جزء این ۹ پروژه است و با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت در اتوبوس، کامیون و کامیونت فعالیت و کار می‌کنیم در صورتی که نیاز بازار بیشتر از این است و این ۹ پروژه بعد از نهایی شدن رونمایی خواهد شد.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازی و صنایع همگن خودرو نیز در این نشست بیان کرد: خواستار این هستیم که با تشکل‌های بخش خصوصی تعامل را بیشتر کنید، زیرا این دولت با دو قوه دیگر همسو شده و جزء معدود فرصت‌هایی است که باید از آن استفاده کنیم.

وی افزود: ۷۰ درصد برنامه‌ها و شعار‌هایی که مطرح است دولت و مجلس‌های قبلی نیز این برنامه‌ها را اعلام کردند، ولی بحث مهم عمل است و اگر می‌خواهند که این برنامه‌ها محقق شود و جنبه تبلیغاتی نداشته باشد باید پیش نیاز‌ها و پیش فرض‌های تحقق برنامه به کمک هم فکری تشکل‌های بخش خصوصی انجام شود.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایدرو نیز در این نشست اظهار کرد: در برنامه‌های مد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزیر صمت پیگیر بوده و جلسات متعددی را نیز برگزار کرده است همچنین در ۹ پروژه‌ای که مهم‌ترین آن بحث نظام قیمت گذاری در زنجیره ارزش بوده خودروسازان یک طرف موضوع هستند و این بسیار مهم است.

وی افزود: تشکل‌ها و تولید کنندگان به عنوان نگرانی این مسئله را مطرح می‌کنند که نکند اگر شرایط بهتر شد سیاست‌ها به نحوی کمرنگ شوند، ولی باید بگوییم به دلیل اعتقادی که سیاست گذاران دارند و به خاطر ماهیتشان این سیاست‌ها کمرنگ نخواهد شد.

صالحی نیا اظهار کرد: به دنبال این هستیم که بهترین شرایط را برای خودروسازان از منظر حداقل تولید بدون زیان فراهم کنیم و وزیر صمت در کارگروه، زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی و اصلاح شرایط را مد نظر دارند تا بتوانیم استمرار تولید را داشته باشیم در این دولت اهداف اصلی در بخش تولید، صنعت و ... است وتوسعه ظرفیت‌ها و بهره برداری از ظرفیت‌ها را به عنوان پیش نیاز و الزام برای صنعت خودرو در نظر گرفته ایم تا به رشد اقتصادی که مدنظر دارید برسید.

 

 

 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما