شناسهٔ خبر: 50247947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

استاندار :

استان همدان پیشتاز اجرای پروژه‌های خطوط ریلی در کشور است

استاندار همدان گفت که این استان با داشتن ۲ خط آهن جداگانه، یکی از استان های پیشتاز در اجرای پروژه های خطوط ریلی، ایستگاه های مسافربری و باری کشور محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ «سیدسعید شاهرخی»  در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در همین ارتباط و به همت دولت، ریل گذاری خط آهن همدان به ملایر دارای ردیف اعتباری مستقل در بودجه سال جاری شده که بر همین اساس پروژه با شتاب و سرعت قابل قبولی در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه مراحل ریل گذاری خط آهن همدان-سنندج روز گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی پایان یافت، اظهار داشت: پیش بینی می شود این پروژه مهم ریلی که تکمیل کننده مسیر اتصال مرکز به غرب کشور است، تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

شاهرخی افزود: در این استان خدمات دوسویه باربری بین همدان- تهران و از آن جا به بنادر جنوبی در حال انجام است و مسافران نیز با استفاده از این خط آهن در مسیر همدان-مشهد تردد می کنند.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط کار انتقال ایستگاه راه آهن همدان از خارج از شهر به داخل شهر با سرعت و جدیت در حال انجام است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: انتقال مسیر ایستگاه فعلی(رباط شورین) به داخل شهر همدان، مراحل پایانی ریل گذاری را می گذراند و جانمایی و استقرار ایستگاه مدرن مسافر شهری در شهر همدان نیز مصوب شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایستگاه مسافری قطار در تویسرکان نیز در منطقه باباکمال آماده افتتاح شده است، افزود: در نهاوند نیز کار احداث ایستگاه راه آهن در محدوده شهرک شهید حیدری در حال انجام است و خط آهن با گذر از منطقه ملوسان به داخل شهر نهاوند منتقل می شود.

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.

تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.

قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن دارای عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه و ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن( در سال ۱۴۰۱) است.

در کنار آن شبکه ریلی شمال به جنوب در غرب کشور در دست اجرا است که با اتصال راه‌آهن همدان - سنندج به بیجار و تبریز و جلفا و از سمت جنوب نیز از مسیر ملایر و لرستان به بند امام خمینی(ره)، این شبکه ریلی ایجاد خواهد شد.

حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما