شناسهٔ خبر: 50247515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جنوب نیوز | لینک خبر

اقتصاد ایران به روایت یک عضو سازمان شانگهای

صاحب‌خبر -

به گزارش جنوب نیوز؛ سفیر قزاقستان در تهران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایرنا پیرامون عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفته است:

"عضویت ایران در شانگهای برای همه منطقه سودمند خواهد بود. ایران از نظر اقتصادی کشوری قوی است و حضور ایران حتما در مبادلات تجاری اقتصادی و همکاری برنامه‌های اقتصادی در منطقه حوزه شانگهای بسیار موثر و با توجه به جمعیت بالای اعضا، برای همه کشورها و خود ایران مفید خواهد بود."

اسخت اورازبای همچنین تصریح می‌کند: ایران قبلا عضو ناظر بود و امسال برای نخستین بار می‌خواهد به عنوان عضو ثابت در نشست حضور یابد. ۴۰ روز دیگر (آذرماه) این نشست در قزاقستان برگزار می‌شود که برای معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ایران هم دعوتنامه فرستادیم.[1]

*نکته‌ای که آقای اورازبای بعنوان یک چهره خارجی پیرامون اقتصاد کشورمان گفته، مفهومی صحیح و منطبق با شاخص‌ها و عقلانیت است که البته متأسفانه آنطور که باید و شاید از جانب تریبون‌ها و رجال کشورمان به آن پرداخته نمی‌شود.

دقت شود که فهم تفکیکی از ساحت مشکلات اقتصادی موجود و گرانی‌ها در کنار رؤیت شمایل کلی اقتصاد ایران که یک شمایل قابل قبول و با شاخص‌های مثبت بسیار است، از ضرورت‌های زمانه ما برای هرکسی محسوب می‌شود.

چه اینکه هنگامی که واقعیت اقتصادی خودمان از قبیل ضریب جینی مطلوب، "فقر مطلق" بسیار پایین، بیکاری تک رقمی و مالیات ارزان را نبینیم؛ آنگاه نه تنها از فهم دقیق راه حل‌های مشکلات اقتصادی عاجز خواهیم بود بلکه زمانه‌ای فرا خواهد رسید که باید در کنار تحمل مشکلات فعلی، نظاره‌گر از دست رفتن مثبتات هم باشیم!

مثل بارز این اتفاق جایگاه ایران بین 18 اقتصاد برتر جهان و چشم‌انداز رسیدنش به جایگاه 15 جهان بود که البته در پرتو عدم تشریح این حقیقت و شرح آن توسط خواص، سیاه‌نمایی اصلاح‌طلبان و ناکارآمدی دولت آقای روحانی؛ این جایگاه از دست ایران رفت و ما چند پله تنزّل یافتیم...

مشرق در همان روزها گزارشی را با عنوان "چرا هجدهمین اقتصاد جهان هستیم اما احساس نمی‌کنیم؟!" منتشر کرد و پیرامون پروژه سیاه‌نمایی از ایران و تقلا برای تخریب این جایگاه هشدار داد.

برچسب‌ها:

نظر شما