شناسهٔ خبر: 50246755 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آشنایی با ماسک خرفه و تاثیرات مثبت آن بر روی پوست

صاحب‌خبر - خرفه یکی از گیاهان درمانی می باشد که نقش زیادی در بهبود بیماری ها و التهاب ها، به خصوص بیماری های پوستی دارد. از این از گیاه خرفه در تهیه ماسک صورت و پوست نیز استفاده می شود.

ماسک خرفه برای پوست

خرفه گیاهی است دارای خواص دارویی مختلف که دارای ساقه های گسترده بر روی زمین و برگ های گوشتی می باشد و بیشتر به شکل وحشی رشد می کند. با توجه به بررسی های انجام شده گیاه خرفه دارای خواص مختلفی مثل تب بر بودن، ضد ورم، تسکین دهنده و خنک کننده و سرشار از ویتامین C و املاح معدنی می باشد. از این رو برای درمان زخم معده مفید می باشد.
درست کردن ماسک خرفه
سبزی خرفه دارای مقادیر زیادی از اسید چرب امگا ۳ و میزان قابل توجهی فیبر، ویتامین های E  ،C ،A و آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس می باشد. همچنین دارای دانه های نتالایین می باشد که نوعی ترکیب آنتی اکسیدان قوی و همینطور کاروتنوئید که یک ماده بسیار مغذی است، می باشد. علاوه بر اینها مواد مغذی دیگری در گیاه خرفه وجود دارند که برای پوست مفید است، از این از این گیاه می توان برای تهیه ماسک استفاده نمود.
خرفه ماسکی مناسب برای پوست

برای استفاده از این گیاه و سبزی دارویی باید با یک متخصص مشورت کنید زیرا مصرف خودسرانه آن می تواند باعث بروز عوارضی در شما شود. در استفاده از گیاهان دارویی باید جنبه اعتدال رعایت شود.

گیاه خرفه

خرفه یکی گیاه وحشی یکساله است که به خزنده می باشد، با ساقه های خوابیده کمی قرمز و برگ هایی دایره شکل گوشتی که در اطراف گل های کوچک زرد رنگ آن نمایان می شوند.
نوع پرورش یافته این گیاه دارای برگ های ضخیم گوشت سرخ رنگ که بلندی آن ۱۰ تا ۴۰ سانتی متر می باشد. برگ های گوشتی کلف با کرک های کوتاه و تخم سیاه کوچک دارد. نوع وحشی این گیاه بیشتر در مناطق معتدل دنیا و در نواحی سایه دار مرطوب در مزاع و بوستان ها و حاشیه های دریاچه ها رشد می کند.
خرفه گیاهی دارویی و مفید برای پوست
این گیاه در کشور ما اغلب کاشته می شود. اما به شکل وحشی نیز در قسمت های شمالی ایران در اطراف رشت، لاهیجان، اطراف تهران، تفرش، اراک و … رشد می نماید.
تکثیر این گیاه از راه کاشت بذر صورت می پذیرد و بذر آن به شکل مستقیم در مزرعه اصلی در ماه های اردیبهشت تا تیر کاشته می شود. مزرعه خاکی غنی باید داشته باشد زیرا این گیاه نیاز به آبیاری زیادی دارد که باید مرتبا انجام شود.
خرفه و ماسک صورت

طبع خرفه

خرفه با توجه به نظر حکمای طب سنتی دارای طبع خیلی سرد و تر و همچنین دارای نیروی قابضه می باشد. همین سرد بودن طبع خرفه باعث شده تا در ماسک صورت استفاده شود. برگ گیاه خرفه و ساقه آن مسکن صفرا می باشد و آن را قمع می نماید و حرارت خون و کبد و معده را تسکین خواهد داد. این گیاه برای تسکین تبهای گرم صفراوی و تسکین عطش و منترب ترشح ادار در رابطه با بیماران دیابت مفید است. سردردهای گرم را بهبود می دهد و خونریزی عضو را قطع خواند کرد. چرکی که از سینه بیاید را قطع می کند و به منظور خرد نمودن سنگ مثانه و زیاد شدن ترشح بول مفید می باشد، یعنی مدر می باشد. علاوه بر این خرفه برای سرفه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و روده ها، بواسیر و تسکین حرارت رحم و سوزش و درد آن مفید می باشد.
ماسک خرفه برای پوست افراد

خرفه و درمان مشکلات پوستی

گیاه خرفه برای درمان مشکلات پوستی زیادی مفید می باشد. برگ های گیاه خرفه دارای میزان بالایی از ویتامین A می باشند که می تواند به عنوان یک داروی طبیعی ضد التهاب، تمام لک ها، جوش، آکنه و .. را در پوست درمان می نماید. از این رو استفاده از خرفه به شکل ماسک بر روی پوست بسیار مفید می باشد.
همانطور که مشخص شد خرفه درمانی است طبیعی و مفید برای درمان مشکلات پوستی به ویژه آکنه، جوش صورت، چین و چروک و کم آبی استفاده می شود. نوجوانان و جوانانی که مشکلات آکنه در صورت دارند می توانند سبزی خرفه را به عنوان مکمل دارویی استفاده کرده و یا به شکل موضعی بر روی صورت خود بمالند.
ماسک زیبایی خرفه
خرفه بیماری های پوستی زیادی را درمان می کند و به آن ها کمک می نماید. گیاه خرفه به خاطر غنی بودن از ویتامین A باعث کاهش التهاب نیش زنبور عسل و گزش مار می شود، در این شرایط خرفه به شکل موضعی به کار برده می شود.
علاوه بر این موارد خرفه می تواند چین و چروک ها را با تحریک سلول های پوست کاهش دهد و در بهبود زخم و لکه های پوستی مفید می باشد.
خرفه برای ماسک صورت

خرفه برای پوست های چرب

در مورد افرادی که پوست های چرب دارند و دچار جوش هستند یا رفع دمل ، بهتر است آب برگ خرفه و اسفرزه را در گلاب له کرده و همراه با سفیده تخم مرغ بر روی محل دمل و جوش قرار دهد. تا سه روز اینکار را برای بهبودی دمل انجام دهند.

گذاشتن ماسک خرفه

کاربردهای موضعی خرفه

برگ های خرفه مملو از شیره هستند که می توان از آن بر روی پوست برای التیام التهاب، نیش حشرات، سوختگی و زخم های دیگر پوستی استفاده نمود. علاوه بر ین از شیره برگ خرفه به منظور درمان مشکلات پوستی دیگر مثل تورم و اگزما استفاده می شود. همانطور که اشاره شد این گیاه دارای آنتی اکسیدان های بسیار ارزشمندی مثل کاروتنوئید می باشد، از این رو از آن در ماسک های پاک کننده صورت و تازه سازی و محکم کردن پوست کارایی دارد.
همچنین از برگ های تازه این گیاه به شکل ضماد برای سردرد، چشم درد و نقرس استفاده می گردد.
خرفه گیاه مفید برای پوست

خرفه و مراقبت از پوست

همانطور که دیدیم خرفه برای درمان گسترده ای از بیماری های پوستی کمک کننده می باشد. با توجه به مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۴ مشخص شد که برگ های خرفه دارای میزان بالایی از ویتامین A می باشند. این ویتامین در کنار دیگر مواد مغذی در این گیاه باعث کاهش التهاب می شود و وقتی که به شکل موضعی استفاده شود التهاب را کاهش خواهد داد. زمانی که این گیاه به شکل خوراکی استفاده شود نیز می تواند باعث بهبود پوست، کاهش چین و چروک شود و در تحریک التیام سلول های پوستی برای از بین بردن جای زخم و لکه های آن کمک می نماید.

برچسب‌ها:

نظر شما