شناسهٔ خبر: 50245465 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چاقی و کم‌تحرکی زمینه‌ساز بروز سرطان پستان در بانوان است

دلنیا گوهری‌نژاد

یک متخصص زنان و زایمان در کردستان گفت: عواملی همچون چاقی، استرس، بی تحرکی، مصرف الکل، مصرف ناکافی سبزیجات و میوەها و ژنتیک در ابتلای بانوان بە سرطان پستان نقش دارد.

صاحب‌خبر -

آزیتا هدفجو در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عوامل موثر در ایجاد سرطان پستان در خانم‌ها اظهار کرد: ردە سنی خاصی برای ابتلا بە سرطان پستان تعریف نشدە و در هر سنی احتمال ابتلای فرد بە سرطان سینە وجود دارد.

هدفجو در خصوص عوامل موثر در ایجاد سرطان پستان در خانم‌ها عنوان کرد: عواملی همچون چاقی، استرس، بی تحرکی، مصرف الکل، مصرف ناکافی سبزیجات و میوەها، ژنتیک در ابتلای بانوان بە سرطان سینە نقش دارد.

وی عنوان کرد: همچنین کسانی کە زود پریود و دیر یائسە می‌شوند نیز در این افراد شاهد ابتلای آن‌ها بە سرطان پستان هستیم.

هدفجو راە‌های پیشگیری از سرطان پستان را اینگونە برشمرد و گفت: اصلاح لایف استایل یا سبک زندگی در پیشگیری از سرطان سینە بسیار موثر است و برای پیشگیری از ابتلا بە سرطان پستان لازم است فردی کە دارای اضافە وزن و چاقی است، وزن خود را کاهش دهد.

این متخصص تصریح کرد: تحرک، ورزش، مصرف میوەها، امگا3، معاینات منظم پزشکی، روش‌های تشخیصی بهنگام همە این اقدامات در پیشگیری و جلوگیری بە موقع از سرطان پستان موثر است.

وی خاطرنشان کرد: مراجعە بە موقع بە پزشک متخصص، کاهش استرس و مصرف سویا در کاهش ابتلا بە سرطان سینە موثر است و از بە وجود آمدن یک مشکل جدی جلوگیری خواهد کرد.

هدفجو بیان کرد: حتی گاها در خانم‌هایی کە سابقە خانوادگی بسیار قوی در زمینە سرطان سینە دارند، برداشتن پستان دو طرف یکی از راەهای پیشگیری از سرطان پستان در آن‌ها است.

روش‌های خانگی و پزشکی برای تشخیص سرطان پستان

وی اظهار کرد: توصیە می‌شود خانم‌ها پس از اتمام هر دورە عادت ماهانە در زیر دوش آب قرینە بودن پستان‌ها را معاینە کنند و در صورت مشاهدە هرگونە بافت یا تودەای در یکی از پستان‌ها باید با پزشک متخصص مراجعە کند.

بە گفتە این متخصص زنان و زایمان، سونوگرافی، ماموگرافی و ام آر آی می‌تواند در تشخیص زودهنگام سرطان پستان موثر باشد. 

آزیتا هدفجو در ادامە سخنان خود با اشارە بە علائم وجود سرطان پستان در بانوان خاطرنشان کرد: وجود تودەای کە یک طرفە باشد بە این معنی کە تنها در یکی از پستان‌ها وجود داشتە باشد، ثابت بودن تودە بە این معنی هنگام دست زدن، تودە ثابت و دارای جدارەهای نامنظم باشد، از علائم سرطان سینە در فرد است.

وی در پایان یادآور شد: گاها ترشح خونی همراە با ترشح خون روشن از سینە، متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل و یافتەهای مشکوک در سونوگرافی و ماموگرافی مجموع عواملی است کە بە نفع تشخیص سرطان پستان است.

انتهای پیام

نظر شما