شناسهٔ خبر: 50245439 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛ رییس جمهور: راهبرد دشمن ایجاد تفرقه است / دبیرکل مجمع تقریب: قطع وابستگی برخی از علمای اسلام به حکومت های مستبد راهکار رسیدن به آرامش است

صاحب‌خبر -

شفقنا- مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان «اتحاد اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» برگزار شد. این کنفرانس پنج روزه است و به دلیل رعایت شیوه نامه‌های مرتبط با کرونا، مهمانانی از ایران و ۳۹ کشور جهان به صورت مجازی و حضوری در آن شرکت می‌کنند.

در آیین افتتاحیه این کنفرانس، علاوه بر رئیس جمهور؛ آقای زیاد نخاله دبیر جنبش جهاد اسلامی فلسطین، آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق، آقای عزیز حسنویچ مفتی کرواسی، آقای خلیل الحلیه معاون بین المللی حماس، آقای بوعبدالله بوغلام الله رئیس مجلس الجزایر و تعدادی دیگر از اندیشمندان جهان اسلام سخنرانی می‌کنند.

در مراسم امروز از کتاب موسعه العلامه شیخ تسخیری رو نمایی می‌شود.

رییس جمهور: تقریب و وحدت اسلامی یک حرکت راهبردی در جهان اسلام است 

رئیس جمهور تقریب و وحدت امت اسلامی را تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب، و یک حرکت راهبردی در جهان اسلام دانست و گفت: تلاش برای وحدت امت اسلامی باید توسط علمای دینی با جدیت و قاطعیت پیگیری شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در آیین گشایش سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب گفت: اقدامات عملی شهید گرانقدر سپهبد قاسم سلیمانی و اقدامات علمی مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری برای رفع شبهات و انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی ماندگار و ستودنی است.

رئیسی گفت: بیداری اسلامی که به برکت مجاهدت‌ها و خون شهیدان ایجاد شده، نباید به سردی گراید و همه باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم.

رئیس جمهور افزود: امروز در همه کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، افغانستان، لبنان و یمن شاهد تفرقه‌افکنی و توطئه دشمنان اسلام هستیم و همه ما باید بکوشیم امت اسلامی در برابر این توطئه‌ها مصون بماند.

رئیسی با تاکید بر اینکه امت اسلامی تنها قدرت مهمی است که نظام سلطه در برابر خود می‌بیند، گفت: نظام سلطه با شبهه‌افکنی و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود تلاش می‌کند مولفه‌های قدرت امت اسلامی را سست کند اما نیروی انسانی کارآمد و دانشمندان و علما بزرگترین انرژی، قدرت و فرصت امت اسلامی هستند که باید در برابر توطئه‌های دشمنان وحدت و انسجام امت اسلامی بایستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نگرش به هدف مشترک در امت اسلامی است، گفت: از عناصر مهم تحقق امت اسلامی، اعتقاد به دین و ارزش‌های دینی مشترک و حرکت و پویایی از دیگر عناصر مهم تحقق امت است، و امت هیچ زمانی نباید در جا بزند یا دچار ایستایی شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه زوایای زندگی امت از جمله مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امت، باید جلوه خدایی داشته باشد، گفت: علاوه بر این‌ها امت اسلامی نیاز ضروری به مقتدا دارد و مقتدای ما رسول خدا و پیشوایانی هستند که در سلوک و رفتار و گفتارشان، ائتلاف و اتحاد را به امت اسلامی آموختند.

رئیسی با بیان اینکه مقصد واحد امت اسلامی باید آزادی از نظام سلطه باشد، گفت: امت اسلامی باید متوجه باشد که نظام سلطه به دنبال آن است که نگذارد امت اسلامی شکل بگیرد و پویایی داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: بعد از فروپاشی شوروی و تک قطبی شدن جهان، نظام سلطه فقط یک قدرت را در برابر خود می‌دید و آن هم قدرت بزرگ اسلام بود. لذا به روش‌های مختلف تلاش کرد این قدرت را از کارآیی بیندازد که از جمله آنها، تشکیل گروه‌های تکفیری در بین مسلمانان، پشتیبانی مالی و مسلح کردن آنان برای کشتار و غارت در امت اسلامی بود.

رئیسی گفت: شبهه‌افکنی در میان امت اسلامی با استفاده از جریان رسانه‌ای و امپراتوری خبری و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با گماردن دولت‌های سست‌عنصر و کسانی که به دنبال عادی کردن روابط خود با رژیم‌های تبهکار همچون رژیم صهیونیستی هستند، از دیگر اقدامات نظام سلطه در برابر امت اسلامی است.

رئیس جمهور افزود: اهانت به مقدسات، جدا کردن کشورهای اسلامی از هم و بهره‌کشی از دانشمندان در امت اسلامی نیز از جمله اقداماتی است که نظام سلطه برای تضعیف و جلوگیری از تشکیل و تقویت امت اسلامی انجام می‌دهد. نظام سلطه همانگونه که در گذشته به دنبال استثمار ملت‌ها از طریق غارت نفت، گاز و ثروت‌های آنان بود، امروز به دنبال انرژی‌های جدید در کشورهای اسلامی است که مهم‌ترین آنها، انرژی نیروی انسانی کارآمد و به ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی هستند.

دکتر رئیسی گفت: همه این اقدامات حلقه‌های یک زنجیره هستند تا با سست کردن مولفه‌های قدرت مسلمانان، فلسطین، مسئله اصلی جهان اسلام به حاشیه رانده شود.

رئیس جمهور با برشمردن فرصت‌ها و ضرورت‌های امروز امت اسلامی گفت: امروز در جهان اسلام، جمعیت عظیم نزدیک به ۲ میلیارد نفری به‌ویژه جمعیت جوان مسلمانان و معتقدان به دین و ارزش‌های الهی یک فرصت ارزشمند محسوب می‌شود. آقای رئیسی فرصت دوم را وضع امروز مغرب زمین دانست و گفت: امروز ادعاهای غرب در طول سال‌ها و شاید قرن‌های اخیر با افول و شکست مواجه شده است.

رئیسی تاکید کرد: امروز به برکت خون شهدا، بیدارگری علما و دانشمندان و رهنمودهای بزرگان بیداری اسلامی در منطقه ایجاد شده است و چنین نشست‌های بابرکتی نقش مهمی در ارج‌گذاری و تداوم بیداری اسلامی دارد.

رئیس جمهور یکی از ضرورت‌های این نشست را ایجاد فهم درست از توطئه‌ها و انحرافات دانست و گفت: زمانی که فعالیت داعش با پرچم لااله الاالله و محمدرسول‌الله آغاز شد، برخی درک و شناخت درستی از داعش نداشتند.

رئیسی افزود: در همان زمان رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی اعلام کردند که جنس کار داعشی‌ها جنس کار صهیونیست‌هاست و تاکید کردند صرف‌نظر از اینکه این‌ها وابسته به کجا هستند و از کجا نشأت گرفتند، این کارها، کارِ یک مسلمان نیست که این‌گونه خون بریزد و جنایت کند. مدتی بعد هم معلوم شد این‌ها ریشه آمریکایی و صهیونیستی دارند و بعدها هم وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام کرد داعش را ما تشکیل دادیم.

رئیس جمهور گفت: امروز در لبنان و افغانستان شاهد توطئه هستیم و دیروز در عراق و سوریه شاهد بودیم و علمای اسلامی باید انحرافات را رصد و به موقع هشدار دهند تا امت اسلامی در مقابل این انحرافات و توطئه‌ها مصون بماند.

رئیسی با بیان اینکه گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای در جهان اسلام و امت اسلامی بسیار ضرورت دارد، تاکید کرد: نکته سوم این است که تقویت اندیشه تقریبی باید به عنوان یک محور مورد توجه همگان باشد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهد آزادگان و مستضعفان، همواره این آمادگی را دارد که به عنوان ملجا و پناه، برای رفع تنازع‌ها و اختلافات در امت اسلام اقدام کند و دست دوستی همه کشورهای اسلامی و همه کسانی را که دغدغه دین، مردم و امت اسلامی دارند، می‌فشاریم.

دکتر رئیسی خطاب به دانشمندان، علما، دلسوزان و دغدغه‌مندان جهان اسلام گفت: ما به دنبال ایجاد ثبات در کشورهای اسلامی هستیم و دشمن به دنبال ایجاد تفرقه و بی‌ثباتی است. و معتقدیم در جهان اسلام هر کس دانسته یا نادانسته، خواسته یا ناخواسته کلمه‌ای، سخنی یا اقدامی در جهت وحدت‌شکنی انجام دهد، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: همگان باید خود را موظف بدانیم که وحدت را به عنوان یک عطیه الهی و عنایت حضرت حق پاس بداریم و بر اتحاد امت اسلامی تاکید کنیم.

دبیرکل مجمع تقریب تشریح کرد: مشکلات جهان اسلام و راهکارهای مقابله با آن

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب در این مراسم ضمن قدردانی از حضور ریاست جمهوری و تبریک به مناسبت میلاد رسول گرامی اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: متأسفانه امروز در جهان اسلام شاهد جنگ و درگیری و خونریزی هستیم؛ به همین دلیل موضوع سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی را اتحاد اسلامی،«صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قراردادیم.

وی ادامه داد: استکبار جهانی همواره در تلاش است تا با ایجاد جنگ و خونریزی حضور خود در منطقه را موجه جلوه دهد و به غارت کشورهای اسلامی بپردازد.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه دلایل مشکلات و درگیری های موجود در جهان اسلام را زیر نام برد. وجود برخی از علمای سرسپرده که زمینه حضور ظالمان در کشورهای اسلامی را فراهم و به عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی روی می آورند، وجود اختلافات دامنه دار در کلام و عقاید و مذاهب و جهالت و خیانت برخی از پیروان مذاهب اسلامی که خشونت را ترویج می کنند، فقدان مردم سالاری دینی در برخی کشورها و وجود نگاه طایفه گری و قومی گرایی و تبعیت از تعصبات کور، وجود گروه ها و احزاب معارض در کشورهای اسلامی و وجود سوء ظن به یکدیگر در راستای تحمیل منافع حزبی و … از جمله ی این عوامل است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری در ادمه راهکارهایی را هم برای حل مشکلات موجود در بین کشورهای اسلامی ارائه کرد. مقاومت در برابر استکبار جهانی و زیاده خواهی آن با ایجاد نظامات قوی دولتی و اقتصادی و… در کشورهای اسلامی، قطع وابستگی علمای اسلام به حکومت های مستبد، رعایت ادب اختلاف در بین پیروان مذاهب مختلف، افشاگری اقدامات استکبار از سوی رسانه های انقلابی، تعلیم جهال به دست علما، دنبال کردن مطالبه به حق ملت های اسلامی، حذف قومی گرایی و ملی گرایی و متوسل شدن به دامن قرآن و پیامبر(ص)، دنبال کردن روش های عقلایی برای حل اختلافات از طرف گروه ها و احزاب معارض، رقابت سالم بین کشورهای اسلامی که می تواند بسیار سازنده باشد.

دبیرکل مجمع تقریب در پایان سخنان خود گزارش مختصری از برنامه های سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را به میهمانان ارائه کرد.

مفتی کرواسی: امروز وظیفه مسلمانان، مقابله با عناصر مستکبر است

مفتی کرواسی اظهار داشت: امروز شاهد هستیم گروه هایی که در جهان اسلام درگیر جنگ و جنایت هستند، شعار اشهد ان لا اله الا الله سر داده و در لباس اسلام، جنایات بزرگی انجام می دهند. ما امروز وظیفه داریم که با این عناصر مقابله کنیم، باید صحبت کنیم و صدای خود را بلند کنیم که اسلام، سرزمین دوستی و محبت است و نباید اجازه دهیم این مستکبران تفرقه ایجاد کنند.

دکتر عزیز حسنوویچ، مفتی کرواسی در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به شخصیت تقریبی آیت الله تسخیری اظهار کرد: این عالم بزرگوار در راستای ایجاد تفاهم میان مذاهب و عامه مردم تلاش های زیادی کرد که بهایی برای آن نیست. ایشان در دیدارها و کنفرانس های متعدد جهانی که با هم در آنها شرکت داشتیم، برادر و دوست و معلم و استاد ما بود. از خداوند متعال می خواهم به روح بزرگ ایشان بهترین پاداش ها را عنایت کرده و ایشان را در بهشت برین خود جای دهد.

وی در ادامه برای دکتر شهریاری در راستای انجام مطلوب مسئولیتش در مجمع تقریب آرزوی توفیق کرد.

حسنوویچ با اشاره به عنوان کنفرانس امسال؛ «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه در جهان اسلام» گفت: موضوع انتخاب شده برای سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، موضوع بسیار خوب و با اهمیتی است اما باید گفت تا زمانی که خون مسلمانان بی گناه بر زمین ریخته می شود، نمی توانیم دم از وحدت حقیقی بزنیم.

مفتی کرواسی در همین خصوص ادامه داد: امروز شاهد هستیم گروه هایی که در جهان اسلام درگیر جنگ و جنایت هستند، شعار اشهد ان لا اله الا الله سر داده و در لباس اسلام جنایات بزرگی انجام می دهند. ما امروز وظیفه داریم که با این عناصر مقابله کنیم، باید صحبت کنیم و صدای خود را بلند کنیم که جهان اسلام، سرزمین دوستی و محبت است و نباید اجازه دهیم این مستکبران تفرقه ایجاد کنند.

وی در پایان گفت: امروز وظیفه مسلمانان این است که هرچه بیشتر اتحاد خود را افزایش دهیم و تلاش کنیم که دشمن مستکبر را از خاک مسلمانان بیرون نماییم.

خلیل حیه: استقرار و ثبات در منطقه با وحدت به وجود می آید

معاون بین الملل حماس تأکید کرد: وظیفه ما مسلمانان است که با همدلی و همیاری یکدیگر این رژیم منحوس را از خاکمان بیرون کنیم، چرا که همه مستضعفان و مظلومان برادر ما هستند و اگر مشکلی برای دیگری به وجود آید باید به کمک آنها بشتابیم.

خلیل حیه معاون بین الملل حماس، در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن تبریک به مناسبت میلاد رسول اکرم(ص) گفت: خداوند متعال و پیامبر عظم الشان اسلام(ص) همواره ما را به وحدت اسلامی و تقوا که منبع اصلی وحدت است دعوت میکند.

وی با قدردانی از پشتیبانی همیشگی رهبر انقلاب اسلامی از مسأله وحدت اظهار داشت:اقدامات چشمگیر آیت الله تسخیری در مسیر وحدت مثال زدنی است و امیدواریم که خداوند روح ایشان را قرین رحمت بفرماید.

خلیل حیه ادامه داد:متاسفانه امروز امت اسلامی دچار تفرقه شده است و دشمنان تلاش میکنند تا ثروت ما را به تاراج ببرند و ظلم و طغیان را در بلاد اسلامی گسترش دهند و از این مسئله نهایت استفاده را ببرند.

وی تأکید کرد: اصول کلی دین همه ما یکی است و آن را قبول داریم؛ اگرچه اختلافات جزئی وجود دارد اما نباید اشتراکاتمان را که طبیعتا بسیار بیشتر است فراموش کنیم، بلکه باید برای وحدت هرچه تمام تر به یکدیگر یاری برسانیم.

معاون بین الملل حماس اظهار داشت: امروز امت اسلامی قبل از هرچیزی به اتحاد نیاز دارد و ما وظیفه داریم با هرآنچه که باعث ایجاد تفرقه می‌شود از جمله تروریست مبارزه کنیم و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

وی تصریح کرد: مهم ترین منطقه ای که امروز استکبار بیش از حد به آن ظلم می‌ کند فلسطین است، رژیم صهیونیستی این منطقه ارزشمند و قبله اول مسلمانان را مورد هدف قرار داده است تا بتواند بر امت اسلامی مسلط شود؛ به همین دلیل همواره در این کشور حال اختلاف افکنی و تجاوز است؛ بنابراین ما باید نسبت به این مسئله هوشیار باشیم و بدانیم که همه ما باهم برادریم و باید در مقابل دشمن مستکبر ایستادگی کنیم.

خلیل حیه خاطر نشان کرد: بعد از نبرد سیف القدس همه شاهد بودیم که چگونه بینی رژیم صهیونیستی در مقابل چشم جهانیان به خاک مالیده شد و خوار و ذلیل شد.

وی با تاکید بر اینکه استقرار و ثبات در منطقه با وحدت به وجود می‎آید، ادامه داد: وظیفه ما مسلمانان است که با همدلی و همیاری یکدیگر این رژیم منحوس را از خاکمان بیرون کنیم، چرا که همه مستضعفان و مظلومان برادر ما هستند و اگر مشکلی برای دیگری به وجود آید باید به کمک آنها بشتابیم.

معاون بین الملل حماس در پایان گفت: امیدارویم که در آینده نزدیک این کنفرانس را در قدس شریف برگزار کنیم.

النخاله: تحقق وحدت اسلامی نیازمند اقدام عملی در میان مسلمانان است

زیاد النخاله: به مقاومت ادامه می‌دهیم زیاد النخاله: به مقاومت ادامه می‌دهیم

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: بی‌شک تحقق وحدت اسلامی نیازمند اقدام عملی برای ایجاد آن در میان امت اسلامی است و در تحقق نهضت حقیقی این امت سهم بسزایی دارد.

زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، صبح سه‌شنبه ۲۷ مهر، در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اسلام (ص)، با اشاره به اینکه این کنفرانس برای پافشاری بر تمسک به وحدت اسلامی و ایجاد وحدت بین مسلمانان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: به همین مناسبت از آیت‌الله تسخیری یادی می‌کنیم که به خاطر اهمیت و نقش این کنفرانس در تقریب و وحدت بین امت اسلامی تلاش بسیاری برای برگزاری آن انجام می‌دادند.

وی همچنین با تشکر از دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری این کنفرانس، گفت: من به نمایندگی از اعضای جنبش جهاد اسلامی و ملت مقام فلسطین، خدمت ملت عزیز و مسلمان ایران و رهبر عظیم الشأن جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه ای، حفظه الله، سلام خالصانه و دعا برای توفیق مستمر عرض می کنم.

النخاله با اشاره به چالش‌های بسیاری که مسلمانان از سوی استعمار غرب با آن روبرو هستند افزود: استعمار غرب با این چالش ها که شامل محاصره و ایجاد جنگ و درگیری در کشورهای مسلمان است، مسلمانان را هدف قرار داده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات غرب ترویج مسئله پذیرش طرح رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین با انعقاد توافقنامه عادی سازی با این رژیم است. همه این اقدامات در راستای عملیات یهودی سازی قدس و تلاش صهیونیست‌ها برای سیطره بر مسجد الاقصی و تلاش بیهوده برای خالی کردن قدس از فلسطینیان و صاحبان قانونی این شهر مقدس است.

وی با ذکر سه نکته در این زمینه ادامه داد: وحدت اسلامی واجب شرعی و امتثال امر خداوند متعال است که در قرآن کریم نیز بر آن تأکید شده است. بنابراین وحدت اسلامی ملغی کننده حق اجتهاد و تفاوت دیدگاه‌ها میان ملت های مسلمان نیست و پذیرش دیدگاه‌های دیگران با آنچه که در دین اسلام بر آن تأکید شده متناقض نیست.

النخاله با اشاره به اینکه دین بزرگ اسلام تنها دینی است که به مخالفان خود اجازه می‌دهد در بین مسلمانان زندگی کنند و دین و عقاید خود را داشته باشند، گفت: در همین راستا ما تمام اقداماتی که در جهت تکفیر مخالفان اسلام و برای توجیه حرمت خون و آبروی آنها انجام می‌شود را محکوم می کنیم.

وی گفت: نکته دوم اینکه ما اطمینان داریم که اختلافات و درگیری‌ها بین مسلمانان، نتیجه پروژه‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب است که حکومت‌های مرتبط با غرب در آنها سهم دارند و از این اختلافات در اهداف سیاسی استفاده می‌شود تا بر امت اسلامی سلطه پیدا کنند.

النخاله درباره نکته سوم نیز گفت: بی‌شک تحقق وحدت اسلامی نیازمند اقدام عملی برای ایجاد آن در میان امت اسلامی است و در تحقق نهضت حقیقی این امت سهم بسزایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه فلسطین مسئله اصلی امت اسلامی است گفت: آزاد سازی فلسطین تنها بر عهده ملت فلسطین نیست که از فداکاری و تقدیم جوانان خود در دفاع از این سرزمین دریغ نکرده‌اند و نزدیک به ۱۰۰ سال در حال مبارزه بوده‌اند و این مقاومت همچنان نیز ادامه دارد. آنان با این مقاومت به دستاوردهای بسیاری دست یافته‌اند واین مقاومت حتی یک روز متوقف نشده است.

وی در پایان ابراز کرد: وظیفه خود می‌دانم که از حمایت‌های مداوم جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها از ملت فلسطین که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ادامه داشته تشکر و قدردانی کنم که در استمرار مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. وی همچنین برای موفقیت این کنفرانس بین‌المللی و ترویج وحدت در کشورهای اسلامی ابراز امیدواری کرد.

مولوی اسحاق مدنی: کشورهای اسلامی، امت را هرچه بیشتر به سمت و سوی وحدت سوق دهند

مولوی محمد اسحاق مدنی» عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان شد - خبرگزاری آنا مولوی محمد اسحاق مدنی» عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان شد - خبرگزاری آنا

عضو شواری عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب، مسأله وحدت را هم در سطح مسئولین و هم علما دنبال کرده است، ابراز امیدواری کرد، این تفکر در دیگر کشورهای جهان اسلام نیز قوت بیشتری بگیرد.

مولوی اسحاق مدنی عضو شواری عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد رسول گرامی اسلامی(ص) اظهار داشت: وحدت مقوله ای است که علما هر از چندگاهی برای آن تلاش کرده اند اما در عین حال تلاش کسانی که بر خلاف وحدت کار کرده اند بیشتر و با امکانات بیشتری بوده است.

وی ادامه داد:کسانی که به بحث وحدت بیشتر می پردازند، زعمای کشورهای نیستند؛ بلکه تعدادی از علما هستند که امکانات چندانی هم ندارند؛ تنها جایی که مسئولین با تمام امکانات در خدمت وحدت هستند، جمهوری اسلامی ایران است.

مولوی اسحاق مدنی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری قبل از اینکه به جایگاه رهبری برسند، برای وحدت تلاش زیادی کردند؛ حضرت آیت الله خامنه ای قبل از مسئولیت رهبری و زمانی که در سیستان و بلوچستان تبعید بودند، اقدامات زیادی را در راستای وحدت بین مسلمانان در این منطقه انجام دادند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب، مسأله وحدت را هم در سطح مسئولین و هم علما دنبال کرده است، ابراز امیدواری کرد، این تفکر در دیگر کشورهای جهان اسلام نیز قوت بیشتری بگیرد و مسؤولین رده بالا که امکانات بیشتر و وسایل تبلیغاتی بیشتری در اختیار دارند؛ بتوانند امت را هرچه بیشتر به سمت و سوی وحدت سوق دهند.

عضو شورای عالی مجمع تقریب اظهار داشت: خیلی از شخصیتها این مسأله را مطرح می کنند که آیا با وجود این همه اختلاف که در برخی قرون تاریخ در بین مسلمانان وجود داشته، آیا امکان وحدت هست؟ گفت: بله وحدت ممکن است و بهترین مثال در این زمینه سلف صالح امت است؛ ببینیم کسانی که همه مذاهب آنها را قبول دارند چگونه به وحدت عمل کردند و حال آنکه افکار و عقاید مختلف داشتند.

عادل عبدالمهدی: باید برای مقابله با چالش‌های کنونی جهان اسلام آماده شویم

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد ویرانی در کشورهای اسلامی، بر لزوم آمادگی برای مقابله با چالش‌های کنونی تاکید کرد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد پیامبر اسلام(ص) از حضور در این کنفرانس ابراز خرسندی کرد.

وی تصریح کرد: این کنفرانس در کشور ایران برگزار می‌شود، ایران گفتمان، ایرانی که به تنهایی توانسته است در طول تاریخ بزرگترین علما از مکاتب و مذاهب مختلف را تربیت کند.

نخست وزیر پیشین عراق با اشاره به نامگذاری هفته وحدت در ۴۰ سال پیش توسط امام خمینی(ره) و برگزاری کنفرانس وحدت در این سال‌ها و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله وحدت، اظهار داشت: در عراق نیز آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر مردم عراق به ما فرموده است که اهل سنت از خود شما هستند.

وی با تاکید بر تلاش نیروهای خارجی و برخی عناصر داخلی برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان و ایجاد ترس و رعب میان آنها و همچنین فریب خوردن برخی پیروان مذاهب و علمای آنها تصریح کرد: دشمنان به دنبال ایجاد ویرانی در کشورهای اسلامی هستند تا سیطره بر آنها راحت‌تر شود.

عبدالمهدی از دخالت در امور داخلی ملت‌ها به عنوان جلوه‌ای از تلاش دشمنان برای به ضعف کشاندن کشورهای اسلامی نام برد و تصریح کرد: علی رغم این مسائل مسلمانان دستاوردهایی را در زمینه‌های مختلف در سطح جهان داشته‌اند.

وی با اشاره به این که طبق آمارهای غربی شمار مسلمانان در جهان به ۱.۹ میلیارد نفر می‌رسد، اظهار داشت: این آمار سهم بزرگی در جمعیت کل جهان دارد و دین اسلام نیز جزء پنج دین بزرگ جهان به شمار می‌رود.

نخست وزیر پیشین عراق در ادامه سخنان خود بر لزوم آمادگی برای مقابله با چالش‌های کنونی تاکید کرد و افزود: باید برای ایجاد وحدت و تقریب در سیاست‌های خود و در میان ملت‌هایمان تلاش کنیم.

رئیس مجلس اعلای الجزایر: بیشترین خطری که امت اسلامی را تهدید می‌کند، تفکر نژادپرستانه صهیونیستی است


رئیس مجلس اعلای الجزایر تأکید کرد: بیشترین خطری که ملت‌های مسلمان را تهدید می‌کند، تفکر صهیونیستی نژادپرستانه‌ای است که بر جامعه مسیحیت سایه افکنده است.

بوعبدالله بوغلام الله، رئیس مجلس اعلای الجزایر، صبح سه‌شنبه ۲۷ مهرماه، در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد:‌ امت اسلامی امروزه بیشترین نیاز را به بیداری دارد تا بتواند آگاهی درستی از توانایی‌های انسانی، اقتصادی و جغرافیایی خود علی‌الخصوص در زمینه‌های معنوی داشته باشد. لذا تأکید شده که فقط با پیشروی علمی و در سایه رهبری پیامبر گرامی اسلام (ص)، امت اسلامی می‌تواند به موفقیت خود دست یابد.

وی افزود: بیشترین خطری که ملت‌های مسلمان را تهدید می‌کند، تفکر صهیونیستی نژادپرستانه‌ای است که بر جامعه مسیحیت سایه افکنده و عقیده دارند که یهودیان از خون مسیحیت هستند و این باعث شده که یک سری مذاهب مسیحی دارای گرایش به یهودی، در جوامع مسیحی ظهور پیدا کنند؛ از جمله در آمریکا شاهد این مسئله هستیم و یکی از افرادی که دارای این گرایش است دونالد ترامپ است. همانطور که شاهد بودیم ترامپ سعی داشت بین مسلمانان و اسرائیل نزدیکی ایجاد کند و به همین منظور سفارت خود را از تل‌آویو به قدس اشغالی که محل معراج پیامبر است منتقل کرد.

بوغلام الله ادامه داد: یکی از جلوه‌های این گرایش این است که همکاری و دوستی بین کشورهای اسلامی و رژیم نژادپرست صهیونیستی تحسین می‌شود و در عین حال همکاری بین کشورهای اسلامی از جمله رابطه الجزایر با ایران، زشت شمرده می‌شود.

وی در پایان از مسلمانان دعوت کرد از این گرایش که سعی دارد اسلام را صهیونیستی کند دور شوند همانطور که این بلا را بر سر مسیحیت آورده و آن را صهیونیستی کرده‌اند و این پدیده شوم در کشورهای اسلامی نیز نمود پیدا کرده است.

کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» با حضور رئیس جمهور رونمایی شد

در آیین افتتاحیه سی‌ و پنجمین کنفرانس بین اللملی وحدت اسلامی کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» با حضور آیت الله رئیسی رونمایی شد.

در آیین افتتاحیه سی‌و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» که به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع تقریب انتشار یافته است رونمایی شد.

این مراسم با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و میهمانان حاضر در افتتاحیه صبح امروز در محل ریاست جمهوری برگزار شد.

گفتنی است این کتاب تجمیع آثار و اندیشه های علمی مرحوم آیت الله شیخ محمد علی تسخیری است که در ۱۲ جلد تنظیم و چاپ شده است.

در حال تکمیل…

نظر شما