شناسهٔ خبر: 50244516 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

صاحب‌خبر -

اگر به دلیل شرایط سخت اقتصادی به دنبال خرید خودرو کم خرج هستید، تا انتها با ما همراه باشید تا با کم خرج ترین خودروهای بازار ایران آشنا شوید.

مردم ایران معمولا به سراغ خرید خودروهایی می‌روند که هزینه زیادی روی دست آن‌ها نگذارد. دلیل اصلی این موضوع این است که در حال حاضر قطعات اتومبیل‌ها به صورت شدید گران شده و علاوه بر این بنزین نیز قیمت بالایی دارد، اما از آن طرف حقوق‌ها افزایش چندانی پیدا نکرده و مردم مجبور هستند بیشتر درآمد خود را صرف تهیه مواد ضروری کنند. با توجه به این مسائل افراد در هنگام خرید تلاش می‌کنند خودرویی را پیدا کنند که کم خرج باشد. ما در این مطلب کم خرج ترین خودروهای بازار ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

از جمله کم خرج ترین خودروهای بازار ایران رنو تندر ۹۰، تیبا، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، رانا، ام وی ام ۱۱۰، ساینا و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هستند. این اتومبیل‌ها کمتر از سایر خودروهای موجود در بازار سوخت مصرف می‌کنند و تعویض قطعات آن‌ها نیز نیازمند هزینه زیادی نیست.

با کم مصرف ترین اتومبیل‌های بازار آشنا شوید

کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

قیمت بنزین طی دو سال گذشته افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است، به همین دلیل هم‌اکنون خودروهای کم مصرف مشتریان بیشتری در بازار دارند. اصلی‌ترین شاخصه‌هایی که با توجه به آن‌ها می‌توان مصرف سوخت یک اتومبیل را مورد بررسی قرار داد تکنولوژی ساخت و پیشرانه است. مثلا نسخه‌های مختلف سمند به دلیل بهره مندی از پیشرانه‌های TU5 و EF7 متفاوت با یکدیگر سوخت مصرف می‌کنند.

یکی دیگر از شاخصه‌هایی که می‌توان با توجه به آن به کم مصرف بودن خودرو پی برد میزان مصرف سوخت در جاده و شهر است. اتومبیل‌ها در مسیرهای جاده‌ای کمتر از مسیرهای شهری بنزین می‌سوزانند. مثلا ممکن است خودرو برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر در یک جاده نیازمند ۷ لیتر بنزین باشد، اما مصرف سوخت همین خودرو در شهر به ۱۲ لیتر می‌رسد. با توجه به این مسئله برای این که میزان مصرف سوخت خودرو مشخص شود از سیکل ترکیبی استفاده می‌شود؛ یعنی از مصرف سوخت خودرو در جاده و شهر یک میانگین گرفته می‌شود. مصرف سوخت اتومبیل‌های تولید شده در کشور نسبت به سایر اتومبیل‌ها بیشتر است،‌ اما با این وجود در میان خودروهای داخلی ام وی ام ۱۱۰، پراید و پژو ۲۰۶ کمتر از سایرین بنزین می‌سوزانند.

تعمیر کدام خودروهای داخلی نیازمند هزینه کمتری است؟

یکی از مشخصه‌های دیگری که در کنار مصرف سوخت برای تعیین کم خرج ترین خودروهای ایران باید مورد توجه قرار گیرد هزینه مورد نیاز برای تعمیر و استهلاک خودرو است، چرا که پس از مدتی استفاده از یک خودرو، مالک آن باید مبالغی را صرف تعویض کردن قطعات خودرو کند. از این رو باید به سراغ خرید خودرویی بروید که هزینه استهلاک کمی داشته باشد. در ادامه این مطلب با برخی از هزینه‌های جانبی خودرو آشنا خواهید شد.

الف) روغن موتور

تمام اتومبیل‌های موجود در بازار پس از مدتی استفاده نیاز به تعویض روغن موتور پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که هر خودرو بازه زمانی متفاوتی برای تعویض روغن موتور دارد و علاوه بر این، هزینه این کار نیز برای خودروهای مختلف متفاوت است.

ب) شمع

مالک خودرو در یک بازه زمانی مشخص باید شمع اتومبیل خود را تعویض کند. این مسئله خیلی ضروری محسوب می‌شود، چرا که موتور خودرو از شمع تأثیر مستقیم می‌پذیرد.

پ) کلاچ

کلاچ نیز همانند شمع و روغن موتور پس از گذشت مدتی احتیاج به تعویض پیدا می‌کند؛ البته مدت زمانی که می‌توان از کلاچ استفاده بهینه کرد بستگی به رانندگی شخص دارد.

ت) تسمه تایم

یکی از اصلی‌ترین قطعات ماشین تسمه تایم است. ایجاد هماهنگی بین اجزای موتور توسط  تسمه تایم انجام می‌شود و به همین دلیل بهتر است که تسمه تایم اتومبیل خود را پس از هر ۶۰ کیلومتر عوض کنید.

ث) لنت ترمز

لنت ترمز نیز همانند قطعاتی که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم پس از مدتی استفاده باید تعویض شود. البته عمر مفید لنت ترمز بستگی به نحوه رانندگی و جنس  لنت دارد. هرچه لنت با کیفیت‌تر باشد مدت زمان بیشتری در خدمت ماشین خواهد بود.

علاوه بر قطعاتی که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم سایر قطعات خودرو نیز از جمله لاستیک‌ها و کمک فنر پس از گذشت مدتی احتیاج به تعویض پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که کیفیت و نحوه ساخت یک اتومبیل تعیین کننده هزینه استهلاک و نگهداری آن است. با وجود این که اتومبیل‌های تولید شده در ایران نسبت به رقبای خارجی کیفیت ساخت پایین‌تری دارند، اما به نسبت استهلاک آن‌ها نیز کمتر است. برای نمونه‌ای از اتومبیل‌های ایرانی که هزینه تعمیر و استهلاک آن‌ها در مقایسه با سایرین پایین‌تر است می‌توان به پژو ۲۰۶، تیبا، پراید و رنو تندر ۹۰ اشاره کرد.

با برخی از کم خرج ترین خودروهای بازار ایران آشنا شوید

تاکنون دریافتیم مهم‌ترین شاخصه‌هایی که می‌توان با توجه به آن‌ها به کم خرج بودن خودرو پی برد، پایین بودن هزینه استهلاک، تعمیر و همچنین مصرف سوخت است. اکنون قصد داریم که شما را با برخی از کم خرج ترین خودروهای بازار آشنا کنیم.

۱. پراید

کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

یکی از کم خرج ترین خودروهای بازار پراید است. این اتومبیل بسیار کم بنزین می‌سوزاند و علاوه بر این هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز به نسبت سایر خودروهای بازار پایین‌تر است. دلیل اصلی پایین بودن هزینه تعمیر پراید این است که موتور این اتومبیل به راحتی قابل باز و بسته شدن است و همچنین لوازم یدکی این خودرو نیز در بازار به صورت کامل موجود است. اگر به دنبال یک خودرو کم هزینه هستید ما به شما پراید را پیشنهاد می‌کنیم.

۲. تیبا

کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

شرکت سایپا پس از توقف تولید پراید تصمیم گرفت تا تیبا را به عنوان جایگزین آن روانه بازار کشور کند. این خودرو نیز همانند پراید بسیار کم سوخت مصرف می‌کند و همچنین هزینه تعمیر و استهلاک آن نیز مناسب است. در صورتی خرابی قطعه تیبا هاچ بک یا صندوق دار می‌توان بدون هیچ مشکلی قطعه مورد نیاز را از بازار تأمین کرد.

۳. رنو تندر ۹۰

کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

رنو تندر ۹۰ طراحی ظاهری جذابی ندارند و به همین دلیل بسیاری از افراد مخصوصا قشر جوان نسبت به این خودرو تمایل چندانی از خود نشان نمی‌دهند. این اتومبیل هزینه‌های جانبی پایینی دارد،‌ اما با این وجود نسبت به رقبا با قیمت بالاتری در بازار خرید و فروش می‌شود. این اتومبیل به یک جعبه دنده و پیشرانه باکیفیت مجهز شده است که پس از گذشت مدت طولانی احتیاج به تعمیر پیدا می‌کنند. تندر ۹۰ در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند که شاید با شنیدن این قضیه افرادی که تاکنون رغبتی به خرید این خودرو نداشته‌اند به سراغ آن بروند.

۴. پژو ۲۰۶ تیپ ۲

کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یکی از محصولات اقتصادی ایران خودرو است که از طرفداران زیادی برخوردار است. این اتومبیل به یک پیشرانه ۱۳۶۰ سی سی TU3 مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۷۵ اسب بخار را به تولید برساند. ۲۰۶ تیپ ۲ به ازای هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند که با توجه به این قضیه مشخص می‌شود ۲۰۶ تیپ ۲ مصرف سوخت پایینی دارد. علاوه بر کم مصرف بودن، هزینه تعمیر و استهلاک این اتومبیل نیز پایین است. تمام این مسائل باعث شده تا بسیاری از متقاضیان خودرو به سراغ خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بروند.

نظر شما