شناسهٔ خبر: 50244322 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تقویم تاریخ؛ از آغاز هفته وحدت تا سلاخی خاشقجی

امروز، سه شنبه بیست و هفتم مهر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با دوازدهم ربیع الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با نوزدهم اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

صاحب‌خبر -

تقویم تاریخ؛ از آغاز هفته وحدت تا سلاخی خاشقجیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و هفتم مهر) به شرح زیر است:

 

حمله ناو‌های آمریکایی به سکو‌های نفتی ایران
۳۴ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و هفتم مهر ۱۳۶۶ هجری شمسی ناو‌های آمریکایی (در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) به سکو‌های نفتی ایران در خلیج فارس حمله کردند. پس از آن که دولت کویت، جمهوری اسلامی ایران را به حملات موشکی متهم کرد و عراق با این بهانه در ۱۷ شهریور ۶۶، به تأسیسات ایران حمله برد، ایران نیز یک موشک به نفتکش کویتی پرتاب کرد و خساراتی وارد آورد. دولت آمریکا به این بهانه که پرچم آمریکا روی نفتکش بود تصمیم به اقدام تلافی جویانه گرفت و در ۲۷ مهر ۱۳۶۶، چهار ناوشکن آمریکایی به جزیره رستم که پایانه نفتی رشادت در آن بود، اعزام شدند و با توپ‏‌های سنگین، هزار گلوله به آن شلیک کردند و آن را ویران ساختند. سپس یک گروه از کماندو‌های آمریکایی به میدان نفتی رسالت در شمال جزیره رستم که مدعی بودند در آن میدان نفتی، تأسیسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله نموده، تأسیسات مستقر در جزیره را نابود کردند. این در حالی است که هیچ گونه تأسیسات نظامی و راداری روی سکو‌های نفتی مذکور وجود نداشت. تجاوز مسلحانه آمریکا به تمامیت ارضی ایران، نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل و نقض مجدد ادعا‌های ظاهری آنان در رعایت بی طرفی و نقض کلیه بند‌های قطعنامه‏‌های شورای امنیت بود. این حلمه تجاوزکارانه آمریکا به سکو‌های نفتی ایران در خلیج فارس، واکنش ‏های متعددی در کشور‌های مختلف به دنبال داشت و برخی کشور‌ها این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کردند.
تقویم تاریخ؛
ولادت حضرت محمد به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت
۱۴۹۶ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم ربیع الاول سال ۵۳ قبل از هجرت بنابر قول برخی از مورخان مسلمان همچون مسعودی، حضرت محمد (ص)، خاتم پیامبران ولادت یافت، اما در برخی منابع معتبر دیگر، روز ولادت ایشان، هفدهم ربیع الاول همان سال ذکر شده است. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران روز‌های دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول هر سال را، هفته وحدت مسلمانان نامیده است و مسلمانان جهان نیز با استقبال از این ابتکار جمهوری اسلامی ایران، در این هفته با وحدت و یکدلی، خجسته سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) را جشن می‌گیرند. هفته وحدت فرصت مناسبی برای نزدیک کردن قلوب مسلمین و ایجاد همبستگی میان آن‌ها در برابر دشمنان جهان اسلام، است.
تقویم تاریخ؛
ساخت مسجد قبا در شهر مدینه
۱۴۴۲ سال پیش، در روز دوازدهم ربیع الاول سال اول هجری قمری شالوده اولین مسجد در اسلام، توسط پیامبر اکرم (ص) در قریه‌ای به نام «قُبا» در نزدیکی مدینه، ریخته شد. آن حضرت به هنگام هجرت به مدینه، در توقفی چند روزه در این قریه، این بنای تاریخی و مذهبی را پایه گذاری کرد. توقف حضرت محمد (ص) در روستای قبا برای آن بود که حضرت علی (ع) و همراهانش به ایشان ملحق شوند، زیرا حضرت علی (ع) به هنگام هجرت رسول خدا (ص) در بستر ایشان خوابید تا پیامبر (ص) از توطئه مشرکان برای قتل خود رهایی یابد. علی (ع) سپس سه روز در مکه باقی ماند تا امانت‌های مردم را که نزد رسول خدا (ص) بود به آن‌ها بازگرداند. پس از آن علی (ع) با جمعی از نزدیکان به مدینه هجرت کرد. از آنجا که مسجد در اسلام به عنوان عبادتگاه و محلی برای رسیدگی به امور مسلمانان است، مسجد قبا به عنوان اولین مسجد، اهمیت بسیاری دارد. این مسجد که اکنون تغییرات زیادی یافته است، به عنوان یکی از مکان‌های مهم تاریخی و مقدس اطراف شهر مدینه به شمار می‌رود.
تقویم تاریخ؛
سلاخی خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول
سه سال پیش در چنین روزی، ۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۸ تلویزیون رسمی عربستان، قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول را تائید کرد. خاشقجی، دوم اکتبر به همراه نامزدش برای دریافت مدارک مربوط به ثبت رسمی ازدواج خود به سرکنسولگری عربستان در استانبول رفت. چند ساعت بعد، همسرش از ناپدید شدن خاشقجی خبر داد. مسئولین کنسولگری مدعی شدند که او از کنسولگری خارج شده است، اما نامزدش این ادعا را تکذیب کرد. در روز‌های بعد، رسانه‌ها و منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده و حتی سلاخی شده است. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز به نقل از رسانه‌های عربی، مقام‌های ترکیه، تکه تکه شدن خاشقجی را تایید کردند. براساس گزارش ها، محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را به ژنرال احمد العسیری، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی عربستان و سخنگوی سابق مداخله نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی داده و گفته بود خاشقجی را در ترکیه اعدام کند. در همان روز مطبوعات ترکیه اخباری مبنی بر سفر تیم پانزده نفرهٔ سعودی به استانبول و خروج خودروی ون مشکی از کنسولگری عربستان منتشر کردند. قتل جمال قاشقجی واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های گروهی و نزد مقامات سیاسی و حکومتی داشت روسای جمهور، وزرای خارجه و مقامات بسیاری از کشور‌ها نسبت به قتل وی واکنش نشان دادند. ۱۲ شخصیت مهم مدعو برای کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان موسوم به نیوم، سفر خود را به عربستان لغو کردند. شبکه الجزیره عربی که از قطر پخش می‌شود برنامه‌های عادی خود را قطع و برنامه‌های ویژه قتل خاشقجی را به مدت سه هفته در راس کار‌ها و اهداف خود قرار داد. شبکه انگلیسی الجزیره نیز تا حدودی همین خط و مشی را دنبال کرد و در رسوایی قتل خاشقچی بسیار تأثیرگذار بود. سایر رسانه‌های مهم خبری جهان نیز اخبار قتل وی را به مناسبت‌های مختلف پوشش دادند.
تقویم تاریخ؛
قتل موریس بیشاپ، رئیس جمهور گرانادا
۳۸ سال پیش در نوزدهم اکتبر ۱۹۸۳ میلادی "موریس بیشاپ" (Maurice Bishop) رئیس جمهور کمونیست گرانادا به قتل رسید. بیشاپ در سال ۱۹۴۶ م به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلاتش، فعالیت‏‌های سیاسی خود را در جهت به وجود آوردن تشکیلات کمونیستی در گرانادا متمرکز ساخت. بیشاپ در سال ۱۹۷۶ م جنبش سوسیالیستی گرانادا را با نام اختصاری حزب جوئل به وجود آورد و روزنامه‏‌ای نیز به عنوان ارگان این حزب منتشر کرد. پس از چندی، این حزب توسط دولت، منحل و روزنامه آن نیز توقیف شد. موریس بیشاپ در ۱۳ مارس ۱۹۷۹ م در یک کودتای بدون خون‏ریزی، حکومت غرب‏گرای گرانادا را ساقط کرد و با اعلام جمهوری سوسیالیستی گرانادا، قدرت را به دست گرفت. وی مجلس را منحل کرد و روابط دوستانه ‏ای با کوبا، نیکاراگوئه و سایر حکومت‏‌های کمونیستی برقرار نمود. سیاست سوسیالیستی بیشاپ، امریکا را رو در روی گرانادا قرار داد. ازاین رو، ایالات متحده امریکا برای فلج کردن و سرنگونی دولت بیشاپ دست به کار شد. علاوه بر آن، بیشاپ از سوی جناح چپ افراطی حزب خود نیز تحت فشار قرار داشت. این امر زمینه ‏ساز کودتای شورشیان نظامی گرانادا گردید و پس از چند روز درگیری، موریس بیشاپ سرانجام در ۱۹ اکتبر ۱۹۸۳ م در ۳۷ سالگی به قتل رسید و حکومت کمونیستی خشن‏تری، زمام امور این جزیره را به دست گرفت. این کودتا، زمینه ساز دخالت نظامی گسترده تفنگ‏داران دریایى امریکا در ۲۵ اکتبر آن سال در این جزیره گردید. جزیره گرانادا با ۳۴۴ کیلومتر مربع مساحت در حوزه دریای کارائیب در آمریکای مرکزی قرار دارد.
تقویم تاریخ؛
درگذشت علی عزت بگویچ، سیاستمدار بوسنیایی
۱۸ سال پیش، در روز نوزدهم اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی «علی عزت بگوویچ» (Alija Izetbegović) سیاستمدار و نویسنده بوسنیایی درگذشت. وی در سال ۱۹۲۵ متولد شد. عزت بگوویچ از دوران جوانی به مبارزه با رژیم کمونیستی یوگسلاوی سابق پرداخت و چند بار به زندان افتاد. وی در سال ۱۹۸۹ حزب اقدام دموکراتیک را تاسیس کرد که در استقلال بوسنی در سال ۱۹۹۱ نقش مهمی داشت. این سیاستمدار مسلمان که پس از استقلال به ریاست جمهوری بوسنی انتخاب شد، درجریان حمله ارتش صربستان و صرب‌های بوسنی به مسلمانان این کشور، نقش مهمی را در دفاع از مردم بوسنی ایفا کرد. پس از پایان جنگ، عزت بگوویچ که پدر استقلال بوسنی خوانده می‌شود، دو بار به عضویت شورای ریاست جمهوری بوسنی برگزیده شد. اما در سال ۲۰۰۰ داوطلبانه از قدرت کناره گیری کرد. علی عزت بگوویچ علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، یک صاحب نظر و نویسنده اسلامی نیز به شمار می‌رفت و کتاب هایی، چون «مشکلات نهضت اسلامی»، «اسلام بین غرب و شرق» و «بیانیه اسلامی» را به نگارش درآورده است.
تقویم تاریخ؛
استقلال کلمبیا از اسپانیا
۲۰۲ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم اکتبر ۱۸۱۹ میلادی کشور "کلمبیا" از استعمار اسپانیا به طور کامل مستقل شد. سرزمین کلمبیا از قدیم الایام محل سکونت اقوام گوناگونی بود. این سرزمین از سال ۱۵۳۸ م مستعمره اسپانیا گردید و از آن زمان، بار‌ها مورد تهاجم دول استعمارگر فرانسه و انگلستان قرار گرفت. اما مبارزات مردم با گذشت زمان وسعت بیشتری یافت و از سال ۱۷۸۱ م شورش ‏هایى جهت استقلال این کشور برپا شد که به شدت سرکوب گردید. پس از تسلط ناپلئون ‏بُناپارت بر اسپانیا، بار دیگر موقعیتی مناسب برای استقلال ‏طلبان کلمبیایى به وجود آمد به صورتی که حتی در سال ۱۸۱۰ م اعلامیه استقلال این کشور تهیه و منتشر گردید. اما این وضعیت که به استقلال کلمبیا می ‏انجامید، با واکنش شدید اسپانیایى‏‌ها و قتل ‏عام صد‌ها نفر از انقلابیون منجر شد. سرانجام مبارزات استقلال طلبانه مردم در اوایل قرن نوزدهم به ثمر نشست و عاقبت قوای آزادی‏بخش سیمون بولیوار، مبارز معروف امریکای لاتین، با مبارزات پیگیر خود، در ۱۹ اکتبر سال ۱۸۱۹ م حکومت استعماری اسپانیا در این سرزمین را سرنگون کرد. کلمبیا با ۱۴۱/۷۴۸ کیلومتر مربع مساحت، در شمال غربی آمریکای جنوبی در همسایگی ونزوئلا، پرو و اکوادور قرار گرفته است.
تقویم تاریخ؛
درگذشت جاناتان سوئیفت، نویسنده سفر‌های گالیور
۲۷۶ سال پیش در چنین روزی برابر با نوزدهم اکتبر ۱۷۴۵ میلادی "جاناتان سوئیفْت" (Jonathan Swift) نویسنده و شاعر انگلیسی درگذشت. وی در ۲۲ آوریل ۱۶۶۷ م در دوبلین پایتخت ایرلند از پدر و مادری انگلیسی به دنیا آمد. سوئیفْت مدت‏‌ها در جنبشی که مردم ایرلند برای استقلال ضد انگلستان به وجود آورده بودند شرکت کرد و در تمام این مدت، دست از نویسندگی برنداشت. وی از نویسندگان برجسته و از منتقدان نامور روزگار خود در انگلستان بود که با لحن استهزا آمیز و طنزآلود خود، بسیاری از عادات زشت مردم کشورش را نکوهش می‏ کرد. اثرمعروف سوئیفْت، سفرنامه گالیور نام دارد که ابتدا به صورت اثری طنزآمیز به منظور انتقاد از حماقت‏‌ها و بلندپروازی‏‌های مردان روز کشور انتشار یافت، اما در عین حال، ماجرایى است هیجان ‏انگیز که بار‌ها به صورت فیلم به نمایش درآمده است. جاناتان سوئیفْت سرانجام در ۷۸ سالگی درگذشت.

نظر شما