شناسهٔ خبر: 50243361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

4 فیلم به چرخه اکران پاییز اضافه می‌شوند

بازگشت سینما به مسیر اعتماد

صاحب‌خبر -
فرهنگی/ شورای صنفی نمایش عصر یکشنبه 25 مهرماه نام چند فیلم دیگر اکران پاییز را اعلام کرد که قرار است از اواخر آبان‌ماه و اوایل پاییز به سینماها بیایند. با ترکیب تازه اعلام شده می‌توان به بازگشت رونق گیشه امیدوار شد. طبق گفته مرتضی شایسته، دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش، سه فیلم سینمایی «مغز استخوان» به‌کارگردانی حمیدرضا قربانی، «منصور» به‌کارگردانی سیاوش سرمدی و «رمانتیسم عماد و طوبی» کاوه صباغ‌زاده قرار است از ۱۲ آبان ماه به سینماها بیایند. به این ترکیب از هفته اول آذرماه «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری هم اضافه خواهد شد. گزینه‌های تازه اکران در حالی امیدواری‌هایی برای ایجاد هوای تازه در فضای اکران و بازگشت سینما به روال عادی ایجاد کرده است که پیش از این پخش کنندگان «قهرمان» به‌کارگردانی اصغر فرهادی و «گشت ارشاد 3» به کارگردانی سعید سهیلی هم از اکران پاییزی آنها خبر داده بودند.
اکران پاییز در انتظار «قهرمان»
از میان فیلم‌های تازه معرفی شده برای اکران، از دو فیلم «منصور» و «رمانتیسم عماد و طوبی» در جشنواره سال گذشته رونمایی شد. «رمانتیسم عماد و طوبی» دومین فیلم کاوه صباغ‌زاده پس از «ایتالیا ایتالیا» است. این فیلم عاشقانه که اقتباسی آزاد از کتابی اثر آلن دوباتن است اولین حضور علی انصاریان در جشنواره فیلم فجر و آن هم در روزهایی بود که بعد از ابتلا به کرونا، درگذشت. الناز حبیبی، حسام محمودی و مرتضی علی عباس میرزایی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
«منصور» نخستین تجربه داستانی سیاوش سرمدی درباره بخشی از زندگی شهید منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های دفاع مقدس است. این فیلم سینمایی با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملاً ایرانی ساخته شده و در آن بخش‌های ناگفته‌ای از هشت سال دفاع مقدس روایت می‌شود. تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را جلیل شعبانی برعهده داشته و محسن قصابیان، لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، سیدجواد هاشمی و... در آن ایفای نقش کرده‌اند.
«مغز استخوان» برای اولین بار در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و جزو 5 فیلم برتر آرای مردمی بود. نوید پورفرج برای دریافت سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد کاندیدا شد و همایون اسعدیان از اعضای هیأت انتخاب، پریناز ایزدیار را به‌عنوان بهترین بازیگر زنی معرفی کرد که در میان فیلم‌های جشنواره آن دوره دیده است. دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان، مضمونی اجتماعی و داستانی متفاوت دارد و با توجه به ترکیب بازیگران جواد عزتی در کنار پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان و نوید پورفرج انتظار می‌رود با اقبال عمومی مخاطب رو به رو شود.
«جنایت بی‌دقت» هم پس از موفقیت در جشنواره ونیز و شیکاگو و حضور در مجامع بین‌المللی بالاخره از هفته اول آذرماه در سینماهای ایران به نمایش درمی‌آید. «جنایت بی‌دقت» را شهرام مکری به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر ساخته و بابک کریمی، راضیه منصوری، ابوالفضل کاهانی، محمد ساربان، عادل یراقی، محمد بهرازنیا و بهزاد دورانی در آن حضور دارند. داستان فیلم اشاره‌هایی به فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان و قربانیان آن دارد.
«قهرمان» اصغر فرهادی پرامیدترین فیلم اکران است که پس از درخشش در جشنواره کن و کسب جایزه بزرگ، اشتیاق برای تماشای آن بالا رفته است. پیش از این خانه فیلم، پخش کننده داخلی فیلم «قهرمان» زمان اکران را پنجم آبان ماه اعلام کرده بود. امیر جدیدی، محسن تنابنده، سحر گلدوست، فرشته صدرعرفایی، احسان گودرزی، مریم شاه داعی، علیرضا جهاندیده، فرخ نوربخت، محمد عاقبتی، صالح کریمایی و سارینا فرهادی بازیگران «قهرمان» هستند.
«گشت ارشاد 3» سعید سهیلی یکی دیگر از گزینه‌های اکران پاییز جزو آثاری است که می‌تواند در کنار «قهرمان» گیشه را از بحران خارج کند. پروانه نمایش این فیلم اواخر شهریور صادر و اعلام شد قبل از جشنواره اکران می‌شود. ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، ریحانه پارسا، امیر جعفری و... گروه بازیگران «گشت ارشاد ۳» را تشکیل می‌دهند.
دوراهی اعتماد یا پیک ششم
 در کنار آثاری که بزودی وارد چرخه اکران خواهد شد، اکران فیلم طنز «دینامیت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی هم ادامه دارد؛ فیلمی که رکورددار فروش در دوران کروناست و در سه ماه اکران بیش از 15 میلیارد و 600 میلیون تومان فروش داشته است. آن‌طور که تهیه‌کننده این فیلم به مهر گفته اکران «دینامیت» قرار است تا نوروز سال آینده ادامه داشته باشد. «درخت گردو» محمد حسین مهدویان که با 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در رتبه دوم جدول فروش است از دیگر فیلم‌های تازه اکران شده سینماست که همراه با فیلم متفاوت «پوست» ساخته بهمن و بهرام ارک در کنار فیلم‌های تازه اعلام شده، می‌تواند ترکیب متنوعی برای جلب سلایق مختلف ایجاد کند. البته با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، اعتماد پخش‌کننده‌ها به اکران فیلم‌ و رونق گیشه جدی‌تر شده و انتظار می‌رود در هفته‌های پیش‌رو خروجی شورای صنفی نمایش با پروپیمان‌تر شدن لیست اکران پاییزی همراه باشد و بالطبع در مدت زمان اکران فیلم‌ها نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد شود. حال باید دید پیک ششم کرونا اجازه می‌دهد «آتابای» نیکی کریمی، «روز صفر» سعید ملکان و... که پیش از این زمزمه‌های اکران آن در پاییز امسال شنیده می‌شد، متقاضی اکران شوند.

نظر شما