شناسهٔ خبر: 50242725 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قفسه های خالی فروشگاه ها در برخی ایالات آمریکا

تاثیرات ناشی از همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی ازجمله آمریکا خود را نشان داد به نحوی که اکنون این کشور با کمبود یا نبود کالاهای اساسی مواجه شده و قفسه های فروشگاه ها دربرخی از ایالات آمریکا خالی مانده است.

صاحب‌خبر -

 نشریه آمریکایی یو. اس. ای تودی با پرداختن به این خبر نوشت: بار دیگر شما قادر به یافتن کالای مورد نیاز خود در فروشگاه نیستید، درحالی که جهان دومین سال مواجهه با همه گیری کووید-۱۹ را پشت سر می گذارد، اکثر مواد مورد نیاز اعم از خوراکی یا غیر خوراکی به علت کمبود جهانی در زنجیره تامین کالا ، به ندرت یافت می شوند.

«تینگ لانگ دای» (Tinglong Da) استاد تجارت از دانشگاه «جان هاپکینز» دراین باره به یو. اس. ای تودی گفت:  نگرانی بر سر تامین زنجیره تامین کالا (در داخل آمریکا)؛ یک مورد به علت باقی ماندن حجم بالایی از کالا در بنادر غربی آمریکا از جمله لس آنجلس است، دیگری خاموشی گسترده و نبود برق در سراسر  چین، کمبود رانندگان کامیون و کارگران در بخش خدمات؛   و آخر، محدودیت هایی که بیماری کووید-۱۹ باعث و علت آن بوده است.

قفسه های خالی فروشگاه ها در برخی ایالات آمریکا

این استاد دانشگاه هاپکینز افزود: هزینه حمل و نقل کالا به شدت افزایش یافته و تقاضا برای کالاها از تامین کنندگان آن فراتر رفته است.

یو. اس. ای تودی افزود: درهمین حال به علت کمبود کارگر، مشکلات ناشی از زنجیره تامین کالا، شرایط بد جوی بوجود آمده (بخصوص خشکسالی و آتش سوزی های گسترده  در غرب آمریکا) قیمت مواد غذایی رو به فزونی است.

کمبود در بخش مواد غذایی منجمد

این نشریه آمریکایی درادامه گزارش داد: «رادنی هولکامب» (Rodney Holcomb) اقتصاددان در امور مواد غذایی از دانشگاه «اوکلاهما»  نیز دراین باره  گفت نگرانی مردم از بابت شیوع «سویه دلتا» برخی از مشتریان را به خرید بیشتر کالاهای و مواد غذایی غیر معمول کرده و شاهد خرید مواد غذایی بسته بندی منجمد شده ای که مصرف بیشتری در دوران همه گیری یک بیماری دارد هستیم که  این خود یکی دیگر از عوامل کمبود کالا و مواد غذایی (در آمریکا) است.

مشکلات واردات مواد غذایی اولیه به آمریکا

یو. اس. ای تودی دراین باره گزارش داد که ورود مواد غذایی همچون آبزیان دریایی و ماهی از کانادا و آلاسکا و کالایی همچون قهوه از برزیل نیز علاوه بر مشکلات حمل نقل با مسائل مانند خشکسالی در مزارع برزیل برای تولید این ماده اولیه نوشیدنی مواجه بوده و انتقال مواد غذایی آبزی به علت اختلافات گمرکی  بین کانادا و آمریکا منجر به محدودیت هایی درانتقال و حتی توقف آن شده و این امر می تواند به یکی از کمبودهای دائمی در زمینه مواد غذایی آبزی در آمریکا بدل شود.

بحران نبود رانندگان کامیون در آمریکا

تارنمای خبری بلومبرگ نیز در گزارشی در ماه اوت(شهریور) عنوان کرد که آمریکا بطور جدی و بی سابقه با بحران نبود رانندگان کامیون که متاثر از همه گیری ویروس کرونا است دست به گریبان بوده این مساله بر نگرانی تامین کالاهای اساسی دراین کشور افزوده است.

بحران نیروی کار در آمریکا؛ ۲۰ میلیون استعفا در پنج ماه

یکی دیگر از عوامل بحران زا در تامین زنجیره کالاه و مواد غذایی در آمریکا بحران نیروی کار دراین کشور است بطوری که، نیروی کار در آمریکا بطرز بی سابقه ای  طی ماه های گذشته مشاغل خود را رها کرده و بنابر آمار اداره کار آمریکا تنها در دو فصل بهار و تابستان گذشته ۲۰ میلیون مورد استعفا به ثبت رسیده است.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در مورخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ دراین باره گزارش داد: ترک مشاغل از سوی نیروی کار در آمریکا رکورد زد، تنها بین ماه های آوریل تا اوت(اردیبهشت- شهریور) بنابر داده های دولت فدرال، نزدیک به ۲۰ میلیون مورد ترک شغل و ارئه استعفا از سوی نیروی کار آمریکا به ثبت رسید.

 

نظر شما