شناسهٔ خبر: 50242672 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

آغاز هفته سوم لیگ قهرمانان اروپا

طارمی و فرصت درخشش برابر مشتری ایتالیایی

مهدی طارمی، ستاره این روزهای پورتو امشب این فرصت را دارد تا توانایی‌هایش را از نزدیک به استفانو پیولی و مدیران باشگاه میلان نشان دهد. طارمی که پیش از این با گلزنی برابر یوونتوس، چلسی و لیورپول نشان داده که راه باز کردن دروازه تیم‌های بزرگ اروپایی را به خوبی بلد است امشب می‌تواند با درخشش برابر میلان نشان دهد که شایستگی پوشیدن پیراهن این تیم را دارد.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: هفته سوم مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از امشب استارت می‌خورد و در مهم‌ترین دیدارها، پورتو در خانه از میلان که دوباره به اوج برگشته پذیرایی می‌کند، اتلتیکو مادرید در دیداری حساس و مهم از همین گروه میزبان لیورپول خواهد بود و پاری‌سن‌ژرمن نیز در فرانسه به مصاف لایپزیگ آلمان خواهد رفت. اینترمیلان، منچسترسیتی، رئال مادرید و دورتموند دیگر تیم‌های مدعی اروپایی هستند که امشب سومین دیدار گروهی خود را برگزار کرده و امیدوارند بتوانند با کسب نتایج خوب مقابل رقبای خود شرایط بهتری در جدول پیدا کرده و جزء مدعیان صعود به دور بعد این مسابقات قرار گیرند.

 روند خوب در دیدارهای خانگی

در یکی از دیدارهای جذاب امشب، پورتو که در گروهی دشوار قرار گرفته و باید با سه مدعی جدی گروه برای صعود رقابت کند، در زمین خود از میلان پذیرایی می‌کند. در گروهB ا ین مسابقات دو غول فوتبال اروپا یعنی لیورپول و اتلتیکو مادرید نیز حضور دارند و هر دو تیم در مسابقه امشب برای کسب نخستین برد خود در این مرحله تلاش می‌کنند. پورتو که در دیدار نخست تا آستانه برد برابر اتلتیکو پیش رفت و تنها با تصمیم بحث‌برانگیز داور مسابقه، گل مهدی طارمی مورد قبول قرار نگرفت در بازی دوم خود با نتیجه پرگل 5 بر یک به لیورپول باخت تا با کسب تنها یک امتیاز وضعیت مناسبی در جدول نداشته باشد. روسونری نیز در بازی اول خود و در مصافی نزدیک با قرمزهای آنفیلد 3 بر 2 شکست خورد و در بازی دوم هم اگرچه از اتلتیکو پیش افتاد اما در آخرین دقایق بازی را به حریف واگذار کرد تا بدون امتیاز در قعر جدول گروهش قرار گیرد.

مهدی طارمی، ستاره این روزهای پورتو امشب این فرصت را دارد تا توانایی‌هایش را از نزدیک به استفانو پیولی و مدیران باشگاه میلان نشان دهد. در هفته‌های اخیر اخباری مبنی‌بر تمایل میلان برای به خدمت گرفتن این مهاجم ملی‌پوش در ماه ژانویه به گوش می‌رسد و ظاهرا این تیم ایتالیایی در تلاش است جانشینی مناسب برای زلاتان ابراهیموویچ، ستاره سوئدی خود که در ماه‌های اخیر مصدومیت‌های زیادی را تجربه کرده و در 40 سالگی به نظر آخرین فصل فوتبالی خود را سپری می‌کند، پیدا کند. در این شرایط طارمی که پیش از این با گلزنی برابر یوونتوس، چلسی و لیورپول نشان داده که راه باز کردن دروازه تیم‌های بزرگ اروپایی را به خوبی بلد است امشب می‌تواند با درخشش برابر میلان نشان دهد که شایستگی پوشیدن پیراهن این تیم را دارد.

شاگردان سرجیو کونسیسائو که در سال‌های اخیر نمایش خوبی در خانه برابر لیورپول ارائه نکرده‌اند این بار هم شکست سنگینی را برابر حریف انگلیسی خود تجربه کردند اما پس از آن با برتری برابر پاکوس‌فریرا در لیگ و همچنین برد پرگل و روحیه‌بخش 5 بر صفر مقابل اونیائو سینترنسه در جام حذفی که در ابتدای این هفته به دست آمد در شرایطی مناسب برای مسابقه مهم امشب آماده شد‌ه‌اند. این مربی جوان اگر می‌خواهد تیمش همچنان مدعی صعود باقی بماند و برای نخستین بار از فصل 2016-2015 در مرحله گروهی حذف نشود به 3 امتیاز بازی امشب نیاز دارد تا بتواند در کورس رقابت با اتلتیکو و لیورپول که مدعی اصلی این گروه برای رسیدن به مرحله حذفی هستند، بماند. پورتو تا پیش از دیدار برابر لیورپول آماری بسیار خوب در خانه داشت و این باخت تنها شکست آنها در 9 بازی اخیر در ورزشگاه دراگائو محسوب می‌شود.

 امید به زوج طارمی- دیاز

آرتور، ستاره سال‌های گذشته پورتو در مصاحبه‌ای درباره این مسابقه امشب می‌گوید: «زوج طارمی و لوئیس دیاز در این دیدار می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد. آنها در فصل جدید همکاری بسیار خوبی با هم داشته‌اند و می‌توانند در این فصل موفقیت‌های زیادی را برای تیم خود رقم بزنند. پورتو در مصاف برابر میلان باید صبور باشد و با حوصله به دنبال یافتن راهی برای گشودن دروازه حریف باشد. از طرف دیگر رافائل لیائو در ترکیب تیم ایتالیایی بازیکن بسیار تکنیکی و خطرناکی است که می‌تواند برای هر حریفی دردسرساز باشد. به نظرم کونسیسائو باید برنامه ویژه‌ای برای مهار این بازیکن جوان داشته باشد تا بتواند در این بازی به موفقیت برسد.»
روزنامه آبولای پرتغال نیز با اشاره به نمایش خوب شاگردان کونسیسائو در دیدارهای خانگی برابر رقبای ایتالیایی، می‌نویسد: «کونسیسائو خاطرات خوبی از پذیرایی از تیم‌های ایتالیایی دارد. شاگردان او تاکنون دوبار در رقابت‌های اروپایی برابر این رقبای به میدان رفته‌اند که در هر دو مسابقه توانسته‌اند نتایج قابل‌قبولی کسب کرده و نمایش خوبی ارائه کنند. آنها فصل پیش در جدال با یوونتوس که کریس رونالدو را نیز در اختیار داشت در همان دقایق اولیه بازی و توسط مهدی طارمی حریف خود را سورپرایز کردند و پیش افتادند. آنها درنهایت این بازی را بردند و با وجود شکست 3 بر 2 در مسابقه برگشت، راهی مرحله بعد شدند. جدال قبلی این مربی با رقبای ایتالیایی نیز به فصل 2019-2018 برمی‌گردد که در بازی رفت برابر رم در پایتخت ایتالیا 2 بر یک بازی را واگذار کردند اما در مسابقه برگشت با ارائه نمایشی عالی موفق شدند 3 بر یک به برتری برسند. در چنین شرایطی کونسیسائو امیدوار است برابر میلان بتواند باز هم این روند خود را تکرار کرده و به موفقیت برسد.»

میلان که در دو فصل اخیر در سری A یکی از مدعیان جدی قهرمانی و عملکردش فراتر از انتظار بوده در بازگشت به لیگ قهرمانان پس از چند سال غیبت نتوانسته نتایج خوبی کسب کند. البته آنها در دیدار برابر اتلتیکو با درخشش لیائو گل نخست را زدند و بازی بهتری هم ارائه می‌کردند اما اخراج فرانک کسیه باعث شد تا ورق به سود حریف برگردد. اشتباهات داوری و بازیکنان باتجربه حریف درنهایت سبب شد تا این بازی به سود شاگردان سیمئونه تمام شود و میلان در بازی دومش نیز دست خالی بماند. آنها این هفته در لیگ ایتالیا نیز برابر ورونا با دو گل عقب افتادند اما درنهایت با کامبکی تماشایی توانستند برتری 3 بر 2 را در خانه رقم زده و 3 امتیاز حساس این دیدار را به حساب خود واریز کنند. زلاتان ابراهیموویچ، مهاجم سوئدی میلان در این مسابقه دقایقی به میدان رفت و شاید در مسابقه امشب برابر پورتو فرصت بیشتری برای بازی پیدا کند.

شاگردان پیولی اگرچه در دیدارهای داخلی لیگ ایتالیا عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند اما در لیگ قهرمانان هنوز امتیازی کسب نکرده‌اند و اگر برابر پورتو هم نتوانند امتیاز بگیرند برای نخستین بار از سال 2012 خواهد بود که در دو مسابقه اروپایی خارج از خانه مغلوب می‌شوند. دو تیم آخرین بار در سوپرجام اروپا در سال 2003 رودرروی هم قرار گرفتند. میلان علاوه‌بر کسیه محروم، آنته ربیچ، مایک مایگنان، تیموئه باکویوکو و الساندرو فلورنزی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد که البته باکایوکو شاید با پشت سر گذاشتن دوران آسیب‌دیدگی بتواند دقایقی در بازی امشب فرصت بازی پیدا کند.

 مثلث آماده قرمزها

در دیگر دیدار حساس این گروه، اتلتیکو در مادرید میزبان لیورپول 6 امتیازی و صدرنشین است. قرمزها در این فصل شروعی عالی داشته‌اند و در هر دو مسابقه ابتدایی خود در اروپا به برتری رسیده‌اند تا در این گروه دشوار صدرنشینی را کسب کنند. شاگردان کلوپ که فصل پیش با مصدومیت‌های پیاپی و عجیب مدافعان خود نتوانستند عملکرد خوبی در لیگ انگلیس و همچنین رقابت‌های اروپایی ارائه کنند فصل جدید را بسیار متفاوت آغاز کردند و حالا در هر دو جام مدعی جدی قهرمانی هستند. محمد صلاح مصری در این فصل دوباره به روزهای اوج خود برگشته و درخشش فوق‌العاده‌ای در ترکیب لیورپول داشته است. گل تماشایی او برابر منچسترسیتی که پیش از تعطیلات لیگ به دست آمد بار دیگر ارزش‌های این ستاره مصری را نشان داد. او این هفته هم در کنار سادیو مانه و فرمینیو نقش مهمی در برتری 5 بر صفر تیم خود برابر واتفورد در لیگ داشتند. لیورپول حالا 20 بازی در همه رقابت‌ها را بدون شکست سپری کرده‌اند و با ادامه این روند و درخشش مثلث تهاجمی خود می‌توانند امیدوار به فصلی موفق باشند. خط حمله آتشین قرمزها در 8 بازی اخیر 27 بار دروازه رقبا را باز کرده و در دیدارهای خارج از خانه نیز حداقل سه گل به ثمر رسانده است که این آمار می‌تواند برای قهرمان فصل پیش لالیگا در بازی امشب نگران‌کننده باشد.

البته از سوی دیگر این تیم در 4 تقابل اخیر خود برابر اتلتیکو نتوانسته طعم برد را بچشد که در آخرین دیدارهای خود در مرحله حذفی فصل 2020-2019 هر دو مسابقه را به تیم اسپانیایی باختند. سیمئونه اگر چه در لیگ اسپانیا به لطف افت شدید دو رقیب سنتی خود توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد اما در مسابقات اروپایی نتوانسته انتظار هوادارانش را برآورده کند و در سال‌های اخیر کمتر توانسته خود را به‌عنوان یک مدعی جدی مطرح کند. آنها در آخرین بازی خود در لیگ موفق شدند بارسلونا را با دو گل مغلوب کنند و بازی این هفته روخی‌بلانکو برابر گرانادا به دلیل تاخیر بازیکنان ملی‌پوش در بازگشت از دیدارهای ملی لغو و به زمان دیگری موکول شد. به این ترتیب سیمئونه فرصت بیشتری برای آماده‌سازی تیمش برای دیدار امشب به دست آورد و حالا می‌تواند امیدوار باشد که رکورد 13 بازی بدون شکست خانگی خود در تمامی رقابت‌ها را بهبود بخشد. این تیم همچنین در سه بازی آخر خود در وندا متروپولیتانو توانسته کلین‌شیت کند و امیدوار است این روند را برابر ستاره‌های آماده لیورپول نیز ادامه دهد که البته به نظر کار بسیار دشواری خواهد بود. اتلتیکو در این مسابقه استفان ساویچ را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد اما جفری کوندوگبیا آماده حضور در بازی است. همچنین ماتئوس کانیا و خوزه خیمنز نیز احتمالا به دلیل مصدومیت این مسابقه را از دست خواهند داد.

در مسابقه امشب رویارویی محمد صلاح و لوئیس سوارز از نکات جالب این مسابقه است. دو بازیکنی که در ترکیب قرمزها درخشش بسیار خوبی در این سال‌ها داشته‌اند و حالا حضور سوارز در ترکیب تیم حریف می‌تواند تقابل جالبی را بین ستاره سال‌های گذشته قرمزها و مرد اول این روزهای آنفیلد رقم بزند. ریو فردیناند، کارشناس فوتبال انگلیس درباره این رویارویی می‌گوید: «من در این تقابل صلاح را انتخاب می‌کنم. کاری که او در 4 فصل اخیر برای لیورپول انجام داده فوق‌العاده بوده و نقش مهمی در موفقیت‌های تیمش داشته است. صلاح اثرگذاری زیادی در لیورپول داشته و باعث شده این تیم بتواند جام‌های مهمی را در این مدت کسب کند.»

 بازگشت مسی و نیمار

در گروه A و در ورزشگاه پارک ‌دوپرنس پاریس ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن در خانه از لایپزیگ آلمان پذیرایی خواهند کرد. شاگردان پوچتینو با اضافه شدن لئو مسی به مدعی نخست این مسابقات بدل شده‌اند و بسیاری معتقدند جام این فصل را باید برای آنها کنار گذاشت. آنها اگرچه در رقابت‌های اروپایی عملکرد خوبی در بازی قبلی خود داشتند و توانستند با دو گل منچسترسیتی را شکست دهند اما در رقابت‌های داخلی اقتدار لازم را ندارند و در بسیاری از دیدارهای خود به زحمت موفق به کسب سه امتیاز بازی شده‌اند. هواداران تیم فرانسوی چندین بازی انتظار کشیدند تا توانستند شاهد گلزنی مسی با لباس تیم جدید خود باشند و به نظر می‌رسد این گل ارزش صبر کردن را داشت؛ چراکه در دیداری حساس برابر سیتی و به زیبایی به ثمر رسید. شاگردان پوچتینو در بازی نخست خود برابر بروژ بلژیک دچار مشکل شدند و با کسب تساوی یک-یک شروعی ناامیدکننده در اروپا داشتند اما برتری برابر سیتی سبب شد تا سرمربی آرژانتینی کمی از بار انتقادات را کم کند. آنها این هفته هم درحالی که یک گل از آنژه خورده بودند توانستند در لیگ داخلی این حریف را 2 بر یک شکست داده و به صدرنشینی خود ادامه دهند. با این حال عملکرد تیم فرانسوی در لیگ چندان قاطع نبوده و همین امر سبب شده تا پوچتینو خطر اخراج را به خوبی حس کند. شاید ناکامی در لیگ قهرمانان امسال باعث شود تا مدیران تیم خیلی زود به فکر تغییر و تحول روی نیمکت تیم خود افتاده و به سراغ گزینه دیگری بروند. البته تغییرات قبلی در این تیم نشان داد که مشکل شاید از کادر فنی تیم نباشد؛ چراکه توماس توخل آلمانی که در میانه‌های فصل قبل از این تیم برکنار شد در انتهای همان فصل موفق شد چلسی را قهرمان اروپا کند و نشان داد که مدیران باشگاه فرانسوی تصمیم اشتباهی درباره او گرفته بودند.

با این حال پاری‌سن‌ژرمن به لطف حضور ستاره‌های پرتعداد در تیمش توانسته رکورد 6 برد در هر 6 دیدار خانگی را در این فصل از خود به جای بگذارد و در این دیدارها هم حداقل دو گل به حریفان زده است. پوچتینو که در دیدار برابر آنژه به دلیل حضور در دیدارهای ملی نتوانست از نیمار و مسی استفاده کند و به لطف درخشش امباپه آن بازی را برد برای بازی امشب هر سه ستاره تهاجمی خود را در اختیار دارد و امیدوار است بتواند شب سختی را برای مدافعان تیم آلمانی بسازد. در دیگر دیدار این گروه نیز منچسترسیتی راهی بلژیک می‌شود تا برابر بروژ، شگفتی‌ساز این گروه که در دو بازی قبلی خود یک تساوی برابر پاری‌سن‌ژرمن و یک برد مقابل لایپزیگ به دست آورده، قرار گیرد.

در گروه D نیز رئال مادرید که برخلاف تصور اولیه کار سختی در گروهش دارد میهمان شاختار دونتسک اوکراین خواهد بود. در این گروه شریف مولداوی به‌عنوان شگفتی‌ساز این فصل با دو برد برابر شاختار و رئال صدرنشین است و توانسته تمام معادلات را به‌هم بزند. آنها امشب رودرروی اینترمیلان قرار می‌گیرند و امیدوارند با برتری برابر این تیم ایتالیایی ثابت کنند که موفقیت‌های اخیرشان اتفاقی نبوده است. شاگردان آنچلوتی در بازی نخست خود به زحمت اینتر را شکست دادند و با ناکامی برابر شریف، فعلا رتبه دوم گروه را در اختیار دارند. آنها پیش از تعطیلات لیگ به دلیل بازی‌های ملی شکست 2 بر یک را برابر اسپانیول تجربه کردند و البته همانند تیم همشهری، دیدار این هفته آنها برابر بیلبائو به تعویق افتاد. رئال همچنان با مشکل مصدومیت ستاره‌های خود روبه‌رو است و فعلا کارواخال، مندی، سبایوس، بیل و ایسکو را در اختیار ندارد اما امیدوار است با بازگشت میلیتائو و آلابا بتواند خط دفاعی خود را سروسامان بدهد.

رویارویی آژاکس و دورتموند در گروه C رقابت‌ها می‌تواند یکی از جدال‌های تماشایی امشب باشد. هر دو تیم در دیدارهای قبلی خود موفق به کسب هر 6 امتیاز ممکن شده‌اند و به نوعی بازی امشب جدال برای تعیین صدرنشین گروه خواهد بود. دورتموند امیدوار است به کمک درخشش ارلینگ هالند بتواند خط دفاعی تیم هلندی را مغلوب کرده و با کسب سه امتیاز این مسابقه، صعود خود را تا حد زیادی قطعی کند.

نظر شما