شناسهٔ خبر: 50242654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روسیه عرضه گاز به اروپا را محدود نگه داشت

با وجود این که پوتین اعلام کرد آماده است عرضه گاز به اروپا را افزایش دهد اما روسیه تصمیم گرفته است گاز بیشتری به این منطقه ارسال نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صادرات گازپروم به اروپا در دو هفته نخست اکتبر به پایینترین میزان از سال ۲۰۱۴ برای این وقت از سال رسید و تقاضای داخلی، عمده رشد تولید این شرکت را جذب کرد. نتایج فروش ظرفیت خط لوله در نوامبر هیچ نشانی از این که روسیه قصد دارد عرضه به اروپا را افزایش دهد، نداشت.

با وجود اصرار هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که این کشور آماده مذاکره درباره هر گونه اقدامات بیشتر برای تثبیت بازارهای انرژی می شود، محدود نگه داشتن عرضه به اروپا به قوت خود باقی مانده است. جهش هزینه های انرژی باعث شده است شرکتهای مختلف از غول شیمیایی BASF  گرفته تا تولیدکننده کود یارا اینترنشنال و سی اف اینداستریز هولدینگز، تولیدشان را کاهش دهند. عرضه گاز بیشتر از سوی روسیه به عنوان تنها راه برای اجتناب از کمبود شدیدتر عرضه انرژی در میانه زمستان دیده می شود.

اروپا تنها منطقه ای نیست که با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می کند. تولید کالاهای چین در سپتامبر به دلیل سهمیه بندی برق و کنترل انتشار کربن که فعالیت کارخانه های مختلف از کارخانه های ذوب فلزات تا پالایشگرهای نفت را محدود کرد، کاهش یافت.

گازپروم در مجموعه مناقصه هایی که روز دوشنبه برگزار شد، تصمیم گرفت فضای گاز اضافی در مسیرهای ترانزیتی که از اوکراین عبور می کنند را برای ماه آینده رزرو نکند. این شرکت چیزی از فضای ۹.۸ میلیون متر مکعب در روز ظرفیت خط لوله عرضه شده در سودژا و همچنین از فضای ۵.۲ میلیون متر مکعب در روز موجود در سوخرانوکا که نقاط مرزی بین روسیه و اوکراین بود را رزرو نکرد.

این شرکت به ارسال حجم محدودی از طریق لهستان به آلمان ادامه خواهد داد. تریدرها تنها ۳۵ درصد از ظرفیت گاز عرضه شده برای نوامبر در ایستگاه فشار مالنو که خط لوله یامال-اروپا در آنجا به پایان می رسد را رزرو کردند که مشابه ماه جاری است. اگرچه گازپروم گزینه رزرو ظرفیت بر مبنای روزانه را در نوامبر دارد اما فعلا چنین اقدامی نکرده است. روسیه مکررا تاکید کرده که پیش از افزایش صادرات، باید مخازن داخلی را پر کند.

آمار جداگانه ای که از سوی گازپروم منتشر شد، نشان داد این شرکت از ابتدای ماه جاری تاکنون به طور میانگین ۴۲۷ میلیون متر مکعب گاز در روز به بازارهای مهم خود شامل اروپا، ترکیه و چین ارسال کرده است. حجم روزانه ۱۲ درصد کمتر از میانگین ماه گذشته بود.

گازپروم به افزایش تولید برای تامین تقاضای داخلی ادامه می دهد و تولیدش از ابتدای اکتبر تاکنون ۱.۴۲ میلیارد متر مکعب در روز بوده است. این میزان حدود پنج درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و برای میانگین سپتامبر چهار درصد بالاتر بوده است.

بهای معاملات گاز در قطب تی تی اف هلند پس از این که روز جمعه ۸.۳ درصد کاهش یافت، روز دوشنبه حداکثر ۱۵ درصد صعود کرد.

اروپا فصل گرمایش را با پایینترین ذخایر گاز در بیش از یک دهه گذشته آغاز کرده و این امر نگرانیهایی را نسبت به قابل اطمینان بودن عرضه زمستان برانگیخته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران گلدمن ساکس اعلام کردند نتایج ناامیدکننده مناقصه خرید ظرفیت خط لوله یامال احتمالا ایجاب می کند قیمت گاز اروپایی به حد کافی افزایش پیدا کند تا تقاضا را از بین برده و عرضه کمتر گاز روسیه از طریق خط لوله را جبران کند.

انتهای پیام

نظر شما