شناسهٔ خبر: 50242365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تل آویو و واشنگتن برای مذاکره درباره ایران و سوریه صلاحیت ندارند

رای الیوم نوشت دوره‌ای که تل آویو و واشنگتن برای کشور‌های منطقه تصمیم گیری می‌کردند به سر رسیده است و دیگر صلاحیت انجام کاری را ندارند.

صاحب‌خبر -

رای الیوم نوشت آن دوره‌ای که تل آویو و واشنگتن برای کشور‌های منطقه تصمیم گیری می‌کردند به سر رسیده است و هر طرفی که می‌خواهد درباره مسائل آینده با ایران گفتگو کند باید به جای تل آویو و واشنگتن به تهران برود.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود نوشت: درک این اصرار روسیه و آمریکا برای حضور اسرائیل در هرگونه مذاکرات مربوط به آینده سوریه یا پرونده هسته‌ای ایران و به طور کلی تحولات حوادث منطقه خاورمیانه دشوار است، گویی که یک ابرقدرت و مرجع تصمیم گیری موثر در امور آن باشد.

الکساندر بن تسوی، سفیر اسرائیل در مسکو دیروز گفت اسرائیل با روسیه و آمریکا بر سر دیدار میان مشاوران امنیت ملی سه طرف برای بررسی اوضاع در سوریه و ایران توافق کرده است. درست است که او در گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعتراف کرد که هنوز زمان و مکان این دیدار مشخص نشده است، اما پیش بینی کرد که این موضوع با قدرت در دستور کار سفر جمعه آینده نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور قرار دارد.

تل آویو و واشنگتن برای مذاکره درباره ایران و سوریه صلاحیت ندارند

آمریکا و اسرائیل با صرف وقت و هزینه بسیار در سوریه شکست خوردند

عطوان افزود: آینده سوریه را نه اسرائیل و نه آمریکا بلکه ملت و رئیس جمهور و متحدان آن مشخص می‌کنند و اگر اسرائیل و آمریکا قادر به انجام این کار بودند در طول ۱۰ سال اخیر با وجود هزینه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار –که البته حجم اعظم آن از سوی کشور‌های حوزه خلیج (فارس) تامین شد- و بسیج حدود ۷۰ کشور در تلاشی پیگیر برای تغییر نظام شکست نمی‌خوردند.

اسرائیل در طول دست کم ۵ سال، بیش از ۳۵۰ حمله هوایی یا موشکی برای هدف قرار دادن مواضع نظامی و غیرنظامی در عمق خاک سوریه انجام داده و باز هم نه تنها نظام را سرنگون نکرده که حتی آن را تضعیف هم نکرده است. این تجاوزگری‌های بی اثر اسرائیل که با توجه به تهدید اتاق عملیات محور مقاومت در پی حمله چند روز قبل به تدمر، بعید نیست در همین چند روز آینده با پاسخی کوبنده مواجه شود از دیدگاه ما به عنوان ناظر، باید در صدر دستور کار مذاکراتی قرار بگیرد که در دیدار پوتین و بنت در سوچی انجام خواهد شد، زیرا ادامه این تجاوزات بیش از آن که به ضرر سوریه باشد به ضرر مسکو است و وجهه آن را در ذهن همه یا بیشتر ملت‌های منطقه مخدوش خواهد کرد.

نقش روسیه در شکست توطئه علیه سوریه قابل تقدیر است

سردبیر رای الیوم تاکید کرد: به هیچ وجه درباره اهمیت نقش تعیین کننده‌ای که پوتین در شکست توطئه آمریکا برای تجزیه کشور سوریه و سرنگونی نظام سیاسی آن ایفا کرد بحثی نداریم و مانند میلیون‌ها عرب و مسلمان اعتراف می‌کنیم که اگر این دخالت نظامی و سیاسی روسیه و فداکاری‌های انسانی بعد از آن در کنار مقاومت ارتش سوریه نبود نتایج هولناک و شوکه کننده‌ای در عرصه به وقوع می‌پیوست. از پوتین تمنا داریم در نشست آینده سوچی به مهمان اسرائیلی خود بگوید که این تجاوزارت اسرائیل به سوریه باید فورا متوقف شود وگرنه مسکو پدافند هوایی سوریه را با موشک‌ها و سامانه‌های دفاعی پیشرفته مجهز خواهد کرد که علاوه برانهدام موشک ها، هر نوع پرنده اسرائیلی را که به عمق سوریه روانه شود در آسمان فلسطین اشغالی و نه آسمان اردن یا لبنان سرنگون خواهد کرد.

وی گفت: این را خوب می‌فهمیم که روسیه یک ابرقدرت با منافع خاص و طرح‌های راهبردی است و از هیچ فردی نمی‌پذیرد که به آن بگوید چه بکند و چه نکند، ولی ما به عنوان فرزندان سوریه و منطقه خاورمیانه حق داریم درباره حجم درد‌هایی که از این تجاوز وقیحانه و مکرر به یک کشور بزرگ عربی مانند سوریه به ما وارد می‌شود سخن بگوییم آن هم در هنگامه‌ای که این کشور در حال ترمیم زخم‌های عمیق ناشی از توطئه آمریکایی عربی بر پیکر خویش است.

اسرائیل در وقت اضافه به سر می‌برد

عطوان افزود: اینجا برای هزارمین بار تاکید می‌کنیم اسرائیل که موشک‌های غزه در عملیات «سیف القدس» آن را شکست داد و بیش از ۱۱ روز آن را در محاصره هوایی قرار داد و شش میلیون نفر از شهرک نشینانش را به پناهگاه فرستاد اکنون در وقت اضافه به سر می‌برد و همین ایرانی که می‌خواهد درباره امور و آینده اش با دو ابرقدرت گفتگو کند، خودش و متحدانش و بازو‌های کوبنده محورش، صاحب قدرت موشکی هستند که قادر است به هرگونه تجاوز اسرائیلی پاسخ دهد. کسی که هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک آمریکایی را در حالی که فقط چند متر به حریم هوایی اش نفوذ کرده بود سرنگون می‌کند و در جنگ کشتی‌ها پیروز می‌شود و بینی تحریم گران آمریکایی را در سوریه و لبنان به خاک می‌مالد، می‌تواند در زمان مناسب کار‌هایی بیش از این را نیز انجام دهد.

در پایان می‌گوییم هر فردی می‌خواهد مسائل سوریه و ایران را بررسی کند باید به دمشق و تهران برود نه به سمت اشتباه و شکست خورده یعنی تل آویو و واشنگتن. زمانه تغییر کرده است .

 

نظر شما