شناسهٔ خبر: 50241985 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

آسانسور غیراستاندارد در ۳۰ درصد هتل‌های قم/ احتمال خرید اسید به جای سرکه!

۱۹ دی: مدیرکل استاندارد استان قم با بیان اینکه آسانسور ۳۰ درصد هتل‌های قم غیراستاندارد است، گفت: بیشتر غیر ایمن بودن آسانسورها متعلق به هتل‌های قدیمی است.

صاحب‌خبر -
مجید آوری‌فرد در نشست خبری که به مناسب روز ملی و جهانی استاندارد با شعار جهانی «چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر» برگزار شد، اظهار داشت: استان قم حدود ۴۰۰ واحد صنعتی با ۱۳۰۰ فراورده تولیدی دارد که مشمول استاندارد اجباری هستند.

وی گفت: تمام فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای قم تحت نظر کارشناسان استاندارد هستند. کمتر از یک درصد امکان غیراستاندارد بودن کالایی در این فروشگاه‌ها وجود دارد.

مدیرکل استاندارد قم گفت: استاندارد آسانسور هم بسیار مهم و اجباری است. تا زمانی که کارشناسان ما استاندارد آسانسور را تأیید نکنند، شهرداری به ساختمان‌ها پایان کار نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آسانسورهای مجموعه‌های عمومی مورد بررسی قرار گرفته است. آسانسور ۹۵ درصد ادارات قم استاندارد است. به غیر از یک بیمارستان همه بیمارستان‌ها آسانسور استاندارد دارند.

آوری فرد گفت: کارشناسان اداره کل استاندارد نخست ۳۰۰ آیتم جهت استاندارد بودن آسانسور را تأیید می‌کنند. این استاندارد باید سالانه انجام شود. از سال بعد هر کس درخواست کند ۱۰۰ آیتم بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ۱۹ دی که جهت بررسی سالانه آسانسور چه میزان باید به شرکت‌ها پرداخت کرد؟ گفت: شرکت‌ها سالانه یک میلیون تومان دریافت می‌کنند. اگر بررسی‌ها ماهانه انجام شود هزینه کاهش و امنیت افزایش می‌یابد.

آسانسور ۷۰ درصد هتل‌های قم استاندارد است

مدیرکل استاندارد قم در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی که چند درصد آسانسور هتل‌های قم استاندارد است؟ گفت: بیش از ۷۰ درصد. بیشتر غیر ایمن بودن آسانسورها متعلق به هتل‌های قدیمی است که در این راستا چند آسانسور هم پلمپ شده است.

وی افزود: نتوانستم استانداردسازی کامل برای هتل، مهدکودک و خانه بازی‌ها داشته باشیم زیرا متولی ندارند و در کرونا تعطیل بودند.

آوری‌فرد گفت: در صورت استفاده از آسانسورهای غیراستاندارد مالک گرفتار می‌شود و اولین متهم است که باید پاسخگو باشد. در صورت بروز مشکل بیمه هم به مصدومان و جان‌باختگان تعلق نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: داخل کابین آسانسورها باید کد ۱۰ رقمی یا شناسه وجود داشته باشد و با چهار پرچ به دیوار نصب شده باشد. مردم می‌توانند این کد را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند تا از شناسنامه آن آسانسور مطلع شوند.

مدیرکل استاندارد قم بیان کرد: تمام کالاها کد ۱۰ رقمی دارد و کالاهای تشویقی از یک حرف و ۹ عدد تشکیل شده که می‌توان این کد را به شماره ذکر شده پیامک و اطلاعات آن محصول را استعلام کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما که برخی رستوران‌ها و منازل به دلیل قیمت کمتر به جای آسانسور از بالابر استفاده می‌کنند، چرا نظارت انجام نمی‌شود؟ گفت: اتفاقات ناگوار در بالابرها زیاد است. بالابر در اصل کالابر و مخصوص حمل بار است و وزارت کار باید بر آن‌ها نظارت کند. نباید ارتفاع آن بیش از ۱۴۰ باشد در غیر اینصورت باید قفسه بندی شده باشد تا افراد نتوانند روی آن قرار گیرند. حمل انسان روی بالابر غیرمجاز است این موضوع را به وزارت کار گزارش می‌دهیم.

استانداردهای موتورسیکلت باید افزایش یابد

آوری فرد در پاسخ به خبرنگار ما که در کشورهای پیشرفته استانداردهای بهتری برای محافظت از سرنشین در موتورسیکلت تعبیه شده، چرا در ایران به این شکل نیست؟ گفت: استانداردها با توجه به وضعیت کشور نوشته شده است. این استانداردها حد قابل قبول در سال‌های گذشته بوده است. باید اصلاح شود و حد بالاتری از استاندارد برای آن تعریف شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه در سال گذشته چه تعداد برخورد با متخلفین داشتید؟ گفت: از سوی واحد حقوقی این اداره کل ۳۷۸ اخطار و تذکر به واحدهای تولیدی داده شد. به ۱۷ شکایت مردمی رسیدگی شد و ۲۷ اعلام جرم علیه واحدهای متخلف انجام شد.

آوری‌فرد ادامه داد: در شش ماه نخست سال جاری ۱۴۴ اخطار و تذکر داده شد. هشت رسیدگی به شکایت مردمی و سه اعلام جرم علیه واحدها و ۳۹ مورد جمع‌آوری انجام شد.

وی گفت: تلفن ۱۵۱۷ برای رسیدگی به شکایات مردمی است. اگر مردم کالای دارای نشان استاندارد را خریداری کردند اما کیفیت پایین‌تر از حد استاندارد داشت می‌توانند با این شماره تماس بگیرند.

لاستیک خودرو و لوازم خانگی بیشترین شکایت مردمی را داشته است

مدیرکل استاندارد قم در پاسخ به اینکه بیشترین شکایت در قم به چه دلیل بوده است؟ گفت: لاستیک خودرو و لوازم خانگی بیشترین شکایت مردمی را داشته است.

وی اظهار کرد: کارشناسان ما لوازم خانگی فروشی‌ها در خیابان‌های ۳۰ متری کیوانفر و آذر را همواره رصد می‌کنند تا بخصوص اجاق گاز، چرخ گوشت، سبزی خردکن و زودپز غیراستاندارد نباشد. بسیاری از فروشندگانی که کالاهای غیراستاندارد را عرضه می‌کردند دادگاهی شدند.

آوری فرد تصریح کرد: مردم مراقب باشند اگر لوازم خانگی غیراستاندارد را خریداری کنند در صورت بروز مشکل حتی نمی‌توانند شکایت کنند.

وی گفت: ما موارد متعدد شکایت از عرضه پودر شوینده تقلبی را داشتیم که به دلیل خرید مردم از دست فروشان با قیمت کمتر حتی قابل پیگیری هم نیست.

مردم لوازم آرایش بدون علامت استاندارد را خریداری نکنند

مدیرکل استاندارد قم در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی که چرا بر لوازم آرایش خارجی با برچسب‌های تقلبی با تاریخ تولید و مصرف نظارت نمی‌شود؟ گفت: لوازم آرایش مشمول استاندارد اجباری نیست. برخی آیتم‌های آن در مبادی ورودی بررسی می‌شود اما عمده لوازم موجود در بازار قاچاق است. وزارت صمت و علوم پزشکی باید نظارت کنند. از مردم می‌خواهیم برندهای بدون استاندارد لوازم آرایش را خریداری نکنند.

مسئولیت فروش کالاهای تقلبی بر عهده فروشنده است

وی افزود: در قانون نظام صنفی مسئولیت فروش کالای تقلبی بر عهده فروشنده است. اگر تقلبی بودن آن اثبات شود فروشنده موظف به پرداخت خسارت است.

میزان تطابق کالا با استاندارد در استان قم ۸۵ درصد است

آوری فرد در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه میزان تطابق کالا با استاندارد در استان قم چقدر است؟ گفت: ۸۵ درصد تطابق کالا و استاندارد وجود دارد. در مراکز عرضه خاص و کالاهایی که مشکل دارد تمرکز بیشتری داریم و مناطق پرخطر را بیشتر رصد می‌کنیم.

سالانه ۶۹۰۰ بازرسی داخلی انجام می‌شود

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که چه میزان بازرسی داشته‌اید؟ گفت: سال گذشته ۶۹۰۰ بازرسی و در شش ماه نخست سال جاری سه هزار و ۶۷۸ بازرسی از مراکز عرضه داخلی داشته‌ایم.

مردم سرکه را از واحدهای صنعتی دارای نشان استاندارد خریداری کنند/ احتمال خرید اسید به جای سرکه!

آوری فرد در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی که چرا سرکه و عسل مشمول استاندارد اجباری نیست؟ گفت: باید درخواست داده شود مصرف کننده یا وزارت یا کمیسیون بهداشت باید به شورای عالی استاندارد درخواست بدهند تا مشمول استاندارد اجباری شود. در حال حاضر مردم برند یا از اشخاص معتبر خریداری کنند. زمانی که سرکه تقلبی را نصف قیمت می‌فروشد مردم نباید خریداری کنند. سرکه را از واحدهای صنعتی دارای نشان استاندارد خریداری کنند.

وی اظهار داشت: سرکه به سه شیوه در بازار موجود است. نخست سرکه سنتی که از میوه‌ها و خرما تهیه می‌شود. دوم سرکه‌ای که از الکل گرفته می‌شود تخمیر می‌کنند و گاهی برای تغییر رنگ به آن کارامل اضافه می‌کنند که چند کارخانه از جمله کارخانه‌های وردا و بیداستان در قم به این شکل تولید می‌کنند و نوع سوم سرکه از اسید است که بسیار وحشتناک خطرناک است و در برابر عرضه کننده‌های این نوع سرکه توان خود را بکار می‌گیریم.

مدیرکل استاندارد قم تأکید کرد: کارشناسان ما با مراجعه به واحدهای خدماتی بر روند اجرای استانداردها نظارت دارند. بدون مهر کیفیت اجازه خروج کالا را نمی‌دهند.

وی بیان کرد:‌ سه نوع نظارت بر کالاها توسط تولیدکننده، مدیر کنترل کیفیت و کارشناسان اداره کل استاندارد انجام می‌شود. استانداردها هم دو نوع اجباری و اختیاری (تشویقی) است. هر فردی برای جلب مشتری و اعتمادسازی می‌تواند استاندارد محصول خود را اخذ کند.

آوری‌فرد گفت: وسایلی که از انرژی برق یا گاز استفاده می‌کنند مانند وسایل سرمایش و گرمایش باید گرید انرژی روی آن‌ها درج شود. در سال‌های اخیر رده انرژی کالاها افزایش پیدا کرده و تفاوت‌ها با پلاس مشخص می‌شود. رقابتی ایجاد شده که مصرف انرژی کمتر شود.

وی گفت: کارخانه‌هایی مانند فولاد، برق و شیشه که انرژی زیادی مصرف می‌کنند باید پروانه مصرف انرژی از ما دریافت و باید مقدار مشخصی از انرژی را مصرف کنند. مقرر شده تا کسانی که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند جریمه و کسانی که کمتر استفاده می‌کنند تشویق شوند.

درجه‌بندی نانوایی‌ها در آینده نزدیک انجام می‌شود

رئیس امور آزمایشگاه‌ها اداره کل استاندار قم نیز در ادامه در مورد استاندارد در نانوایی‌ها اظهار داشت: نانوایی‌های جدید التاسیس و دستگاه‌های جدید نانوایی باید استاندارد باشد که نان به صورت غیرمستقیم پخته شود.
فاطمه عاملی افزود: صنعت و معدن و اتاق اصناف طبق ماده ۱۶ قانون استاندارد مکلف است واحدهای نانوایی را مکلف به اجرای استاندارد کند.

کارشناس ارشد صنایع غذایی این اداره کل در مورد استاندارهای لازم برای تهیه نان گفت: گندم خوب باید غله و جهاد کشاورزی تأیید کند سازمان علوم پزشکی بر گندم، اداره کل استاندارد و غذا و دارو بر آرد و مرکز بهداشت بر تولید و عرضه نان نظارت دارد.

وی بیان کرد: درجه‌بندی واحدهای تولیدی آرد انجام و بر این اساس سهمیه به آنان تعلق می‌گیرد. درجه‌بندی نانوایی‌ها هم قرار است انجام شود اما هنوز عملیاتی نشده است.

رئیس امور آزمایشگاه‌ها اداره کل استاندار قم گفت: به عنوان مثال هر نانوایی باید اتاق تخمیر با دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد داشته باشد تا نان خوب تحویل مردم داده شود اما متأسفانه الزامات استاندارد در نانوایی‌ها رعایت نمی‌شود. سبوس گیری آرد برای نان سنگک نهایت ۱۲ درصد تعیین شده که در قم به همین میزان سبوس گیری انجام می‌شود.

اجاق گاز و آبگرمکن غیراستاندارد بارها حادثه آفریده است

معاون ارزیابی انطباق و کیفیت اداره کل استاندارد قم هم در ادامه اظهار داشت: استانداردسازی در واحدهای تولیدی و خدماتی مدیر کنترل کیفیت دارد حداقل مدرک لیسانس و رشته‌های مورد نظر ما است باید در آزمون پذیرفته شوند و کسانی که کالاهای کم ریسک دارند افراد متخصص با مدرک کمتر از کارشناسی باید تأیید شود و حضور مؤثر در کارخانه باشد.

سعید پروانه افزود: مردم به نشان استاندارد و تاریخ تولید و انقضا دقت کنند. کالایی را که نشان استاندارد ندارد را خریداری نکنند. بخصوص با توجه به خطرآفرینی کالاهایی مانند اجاق گاز و آبگرمکن تبعات احتمالی به عهده خودشان است. نداشتن نشان استاندارد روی این کالاها بارها سبب بروز حادثه شده است.

نظر شما