شناسهٔ خبر: 50241930 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

یونان؛ چشم انتظار بی‌سابقه‌ترین محموله نظامی آمریکا

فارس

رسانه‌ها از ارسال بزرگترین محموله نظامی ایالات متحده به مقصد یونان که شامل بالگردهای پیشرفته «شینوک» و «سیکورسکی» است ، خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رسانه‌ها غروب دوشنبه به وقت تهران گزارش دادند که بزرگترین محموله نظامی ایالات متحده به مقصد یونان چندی دیگر وارد یکی از بنادر این کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های یونانی انتظار می‌رود شمار بسیاری بالگرد، هواپیمای بدون سرنشین، تانک، توپ و توپخانه در روزهای آینده به عنوان بخشی از یک محموله نظامی گسترده که تاکنون بی‌سابقه بوده، به یونان برسند.

بنابر اعلام رسانه‌های یونانی، این محموله بخشی از رزمایش نظامی است که در رومانی، بلغارستان، بالکان و مرکز اروپا انجام می‌شود. آمریکا شماری از بالگردهای پیشرفته خود از جمله «سیکورسکی» و «شینوک» را به بندر «اسکندر پولیس» یونان اعزام می‌کند.

«جفری راس پیات» سفیر آمریکا در آتن  پیشتر گفته بود که شمار زیادی هواپیما و بالگرد ماه نوامبر وارد اسکندروپولیس می‌شوند.

ایالات متحده در حالی چنین اهمیتی به بندر اسکندرپولیس می دهد که گفته می‌شود می‌خواهد نیروهای ناتو و ایالات متحده را در بالکان و دریای سیاه تقویت کند.

رسانه‌های یونانی گزارش داده‌اند که افزایش حضور آمریکا و ناتو در السکندروپولیس ممکن است باعث ایجاد دردسر برای روسیه شود. در ماه مه ۲۰۲۱، ۱۵ متحد ناتو در رزمایش دریایی به رهبری ناتو شرکت کردند تا اطمینان حاصل شود که نیروهای آنها آماده پاسخگویی به هر گونه خطر و تهدیدی هستند.

احزاب مخالف یونان به تازگی  از تصمیم دولت این کشور مبنی بر تمدید قرارداد دفاعی با آمریکا انتقاد کرده و برخی شرایط این توافق را «خطرناک» و «غیرقابل تصور» توصیف کردند.

احزاب مخالف یونان در عین حال هشدار داده‌اند که آتن بیش از سود خود در این معامله ضرر خواهد کرد. «سیریزا» از گروه‌های اصلی اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که توافقنامه همکاری دفاعی متقابل می تواند آتن را به تنش‌های منطقه‌ای ناخواسته بکشاند.

این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمال تنش در منطقه دریای سیاه وجود دارد زیرا این توافق شامل استقرار نظامی در شهر ساحلی شمال شرقی اسکندرپولیس است و امکان اعزام نیروهای آمریکایی به بلغارستان و رومانی را فراهم می‌کند.

سیریزا هشدار داد و اعلام کرد: «این توافق می تواند یونان را در خط مقدم تنش‌های احتمالی در دریای سیاه قرار دهد»

در این هشدار آمده است که «کریاکاس میتسوتاکیس» اولین نخست وزیر این کشور در دوران معاصر است که امکانات نظامی در خاک یونان را به طور نامحدود در اختیار کشور دیگری قرار داده است.

نظر شما