شناسهٔ خبر: 50241927 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چشمه نور ایران، دارالفنون دوم کشور است

خبرگزاری صداوسیما

مدیر هماهنگ کننده فنی طرح چشمه نور ایران گفت: چشمه نور ایران، دارالفنون دوم کشور است و با راه اندازی آن وارد باشگاه کشور‌های طراز اول علمی دنیا می‌شویم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز قزوین، احمدیان، مدیر هماهنگ کننده فنی طرح چشمه نور ایران در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: طرح چشمه نور ایران قریب به ۱۰ سال است که در پژوهشگاه دانش‌های نیادی آغاز شده و در صورت راه اندازی، تحولات علمی گسترده‌ای در کشور را رقم خواهد زد.
 
مدیر هماهنگ کننده فنی طرح چشمه نور ایران با بیان اینکه چشمه نور آزمایشگاه بزرگ مقیاسی است که فناوری صنایع کشور را رقابت پذیر می‌کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال استان قزوین صاحب کارخانه‌ها و شرکت‌های زیادی است که در زمینه شوینده‌ها فعالیت دارد و با استفاده از فناوری‌های چشمه نور، می‌توانیم شوینده‌هایی تولید کنیم که آب کمتری مصرف کنند و با محیط زیست سازگار باشند و از سوی دیگر کیفیت بالاتری داشته باشند.
 
وی افزود: در حوزه کشاورزی نیز چشمه نور ایران کیفیت و طعم انگور تاکستان را بهبود می‌دهد و با این کار، توان صادرات و رشد این محصول در کشور فراهم خواهد شد.
 
احمدیان تصریح کرد: باید برای ساخت چشمه نور ایران خودمان را با فناوری‌های روز دنیا مطابقت دهیم و از سوی دیگر اگر بودجه این پروژه تخصیص پیدا کند تعداد کارکنان این پروژه به ۳۰۰ نفر ارتقاء پیدا می‌کند و تا ۷ سال آینده چشمه نور ایران کامل راه اندازی می‌شود.
 
وی افزود: مصنایع کشور در سه دسته بالادستی، میان دستی و پایین دستی طبقه بندی می‌شوند و طرح چشمه نور ایران با توجه به اینکه در دسته صنایع بالادستی قرار دارد می‌تواند تحولات گسترده‌ای در صنایع ایران ایجاد کند.
 
مدیر هماهنگ کننده فنی طرح چشمه نور ایران با بیان اینکه باید وارد کشور‌های طراز اول دنیا بشویم، گفت: چشمه نور ایران، دارالفنون دوم کشور است و با استفاده از ابزار‌های روز دنیا می‌توانیم سالیانه هزاران پژوهشگر در کشور و منطقه تربیت و از آن‌ها حمایت کنیم.
 
وی افزود: تحریم‌ها در پیشرفت کشور خلل ایجاد می‌کند، اما باید این تهدید‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.
 
احمدیان با اشاره به اینکه بودجه طرح چشمه نور ایران ۳۰۰ میلیون دلار است که اگر بتوانیم بودجه را تأمین کنیم می‌توانیم بخش‌های مهمی از پروژه را در کشور به نتیجه برسانیم، گفت: تا الان ۴۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است، اما رقم اصلی این پروژه ۶ هزار میلیارد تومان است که اگر تورم کاهش پیدا کند، قیمت تمام شده تجهیزات کاهش پیدا می‌کند.
 
وی افزود: اقتصاد متکی بر دانش در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است و اگر دولت و مجلس در کنار هم قرار بگیرند و با تزریق بودجه، می توانند بخش زیادی از طرح ملی چشمه نور ایران را به ثمر برسانند.
 
مدیر هماهنگ کننده فنی طرح چشمه نور ایران خاطرنشان کرد: پروژه چشمه نور ایران در حال حاضر با چشمه نور فرانسه همکاری نزدیک دارد و در صورت راه اندازی چشمه نور می توانیم برخی از طرح های علمی کشورهای خارجی را در داخل کشور انجام دهیم و درآمدزایی کنیم.
 
بهره برداری از طرح چشمه نور ایران در صورت تحقق کامل بودجه
 
صادقی پناه، سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران هم در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: آزمایشگاه تحقیق و توسعه چشمه نور، بخش اول این ابر پروژه است و دارای آزمایشگاه‌های مختلف خلأ، بسامد رادیویی و ... خواهد بود و وسعت کل این آزمایشگاه‌ها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است.
 
وی افزود: اگر نیاز‌های مالی و بودجه محقق شود تا ۷ سال آینده ابرآزمایشگاه طرح چشمه نور راه اندازی می‌شود.
 
سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران خاطرنشان کرد: طرح چشمه نور ایران میکروسکوپی فوق العاده قوی با قابلیت دیدن نانومتر است و در تمامی صنایع مختلف کشور از جمله پزشکی و داروسازی و حتی مقابله با اپیدمی‌ها از جمله کرونا و عکسبرداری از پروتئین‌های این بیماری، کاربرد دارد.
 
وی افزود: برای بخشی از تجهیزات چشمه نور با مشکل تحریم روبه رو شدیم و بر همین اساس به سمت بومی سازی این تجهیزات رفتیم و چند پروژه تحقیق و توسعه چشمه نور به نتیجه رسیده است و تقویت کننده بسامد رادیویی تولید شده ایران در پروژه سزامی در اردن به تأیید رسیده و با نمونه فرانسوی آن رقابت کرد، اما دولت اردن در نهایت تقویت کننده بسامد رادیویی را به جای ایران از فرانسه خریداری کرد.
 
صادقی پناه تصریح کرد: برخی از دانشمندان داخلی و خارجی در طرح چشمه نور ایران همکاری می‌کنند و به حدود ۳۰۰ نیروی علمی نیاز داریم و در فاز اول باید با حدود ۲ هزار نفر از دانشمندان داخلی و خارجی همکاری کنیم.
 
وی افزود: درصدی از نیرو‌های فنی طرح چشمه نور ایران یا قزوینی هستند و یا در دانشگاه‌های استان قزوین تحصیل کرده اند.
 
سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران گفت: طرح چشمه نور ایران قطعاً می‌تواند زمینه فعالیت دانشمندان داخلی و خارجی را فراهم کند و با این طرح می‌توانیم از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم.
 
وی افزود: فناوری‌های ساخت ماشین آلات چشمه نور در کشور، قطعاً صنایع کشور را متحول می‌کند.

نظر شما