شناسهٔ خبر: 50241908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس جمهور: سفره مردم را به مذاکرات هسته‌ای گره نمی‌زنیم

رئیس جمهور گفت: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره، بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رئیسی درباره برنامه جمهوری اسلامی ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه افزود: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره، بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم.
رئیس جمهور با بیان این که هیچ زمانی جمهوری اسلامی ایران میز مذاکره را ترک نکرده است و نسبت به مذاکرات نتیجه محور جدی است، گفت: از طریق وزارت امور خارجه اعلام شده است که مذاکرات باید نتیجه داشته باشد و طرف مقابل آمادگی برای لغو تحریم‌ها را به صورت جدی نشان دهد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7131785"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3252038/7131785?width=400&height=300"></script></div>


آقای رئیسی افزود: اکنون کار از طریق وزارت امور خارجه در حال انجام است و ما به آنچه گفته ایم پایبند و جدی هستیم، اما طرف مقابل نیز باید پایبند و جدی باشد.
رئیس جمهور گفت: در نشستی که با نماینده اتحادیه اروپا نیز داشتیم به آن‌ها گفتیم جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات جدی است، اما این را باید در طرف مقابل ببیند.

راهبرد ایران در افغانستان ایجاد ثبات و امنیت است

رئیس جمهور با اشاره به انتظار ایران از حاکمان افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر گفت: راهبرد ما همواره حفظ ثبات، امنیت و پایداری در کشور افغانستان است.
آقای رئیسی افزود: آن چه ما امروز بعد از اخراج آمریکایی‌ها در افغانستان شاهد هستیم مسئله داعش است که دست ساخته آمریکاست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7131789"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3252038/7131789?width=400&height=300"></script></div>


رئیس جمهور گفت: آمریکا همواره به دنبال بی ثباتی و ناامنی در منطقه و به خصوص کشور افغانستان بوده و با تروریست‌های دست ساخته خود امروز شاهد اتفاقات ناراحت کننده در افغانستان هستیم، ولی راهبرد جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و وحدت و امنیت برای مردم افغانستان بوده است.
وی افزود: اتفاقات امروز افغانستان باید برای مردم افغانستان و ناظران بین المللی روشن باشد که پیگیری‌های ایران ثبات ساز است و باید تلاش شود افغانستان وضعیت آرامی داشته باشد.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات تروریستی گروهک داعش در سایر کشور‌ها و همچنین افغانستان گفت: مسئله ثبات در افغانستان مسئله بسیار مهمی است که ما از حاکمان افغانستان می‌خواهیم در مقابل جنایاتی که داعش در افغانستان انجام می‌دهد ایستادگی کنند و بدانند اگر حرکت داعش نابود نشود زمینه مزاحمت برای کشور‌های منطقه فراهم خواهد شد.
آقای رئیسی افزود: پیشنهاد ما این است که همانطور که ایران در کشور‌های محور مقاومت با داعش و تکفیری‌ها مقابله و ایستادگی کرد آن‌ها نیز همان کار را الگوی خود سازند.

شش روز هفته کار ملی، یک روز کار استانی 

رئیس جمهور گفت: ما شش روز هفته کار را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم به استان‌ها سفر می‌کنیم که حق استان‌ها و وظیفه ماست که به استان‌ها هم سر بزنیم و مسئولیت ما فقط در تهران نیست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7131793"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3252038/7131793?width=400&height=300"></script></div>


آقای رئیسی درباره آثار واقعی سفر‌های استانی در بهبود شرایط استان‌ها افزود: کاری که در میدان انجام می‌شود حتماً پشت میز انجام نمی‌شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سفر‌های استانی ما همراه با یک پیشینه و پسینه است یعنی قبل از سفر کار کارشناسی درباره استان و نیاز‌های استان انجام می‌شود، ولی نه همه نیاز‌های استان بلکه نیاز‌های فوری استان‌ها که هم توسط کارشناسان در مرکز انجام می‌شود و هم هیأت به استان‌ها اعزام می‌شوند تا با افراد مطلع موارد را بررسی و نیاز‌های فوری استان‌ها را مشخص کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7131798"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3252038/7131798?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: جمع بندی این موارد به مرکز ارسال می‌شود و معاونت اجرایی ریاست جمهوری با دعوت از مدیران، اعتبار مورد نیاز را بررسی می‌کنند؛ زمان لازم برای انجام یک طرح و پروژه هم در نظر گرفته می‌شود و بعد در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود و تمام دستگاه‌ها هم حضور دارند صورتجلسه انجام می‌شود.

اقای رئیسی گفت: اعتبارات لازم، زمان، امکانات و پشتیبانی مشخص می‌شود که به عنوان یک طرح عنوان می‌شود و همچنین در استان مورد بررسی وزرا و مدیران قرار می‌گیرد و در جلسه شورای اداری استان هم نمایندگان مردم، مدیران و استانداران صحبت می‌کنند و بعد وزرا کار‌هایی را که مقرر شده در جمع مدیران استان و شورای اداری مطرح می‌کنند، چون تمام این کار‌ها باید توسط مدیران انجام شود.
وی افزود: اینکه در ذهن برخی وجود دارد که ما به استان سفر می‌کنیم و تعداد پروژه را کلنگ می‌زنیم، این طور نیست، چون بسیاری طرح‌های نیمه کاره در استان‌ها وجود دارد.
رئیس جمهور ادامه داد: در سفری که به بوشهر داشتم سدی در آنجا وجود دارد که برای تنها چند کیلومتر لوله گذاری به صورت نیمه کاره باقی مانده است که این کار باید سریع انجام شود همچنین در سفری به کارخانه‌ای رفتیم که نزدیک به ۸۷ درصد کار آن انجام شده و برای یک تابلوی برق معطل مانده که باید سریع تسهیلات به آنجا پرداخت شود و این کارخانه با ۶۰۰ کارگر فعال خواهد شد.
آقای رئیسی گفت: ما پروژه‌های متعددی در استان‌ها می‌بینیم، طرح‌های نیمه کاره‌ای نباید باقی بماند؛ این ثروت ملی است که معطل باقی مانده است یعنی برخی از طرح‌هایی که ما در استان‌ها بررسی می‌کنیم مواردی است که کار به نیمه رسیده و یا بعضاً به طرح‌هایی برخورد می‌کنیم که طرحی افتتاح شده، ولی هنوز ۱۵ درصد کار باقی مانده است که باید هزینه‌هایی آنجا انجام شود بنابراین این کار‌ها باید به پایان برسد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7131794"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3252038/7131794?width=400&height=300"></script></div>


وی خاطر نشان کرد: در سفر‌های استانی ما دیدار مردمی داریم، چون دولت ما، دولت مردمی است و ما همواره با مردم ارتباط خواهیم داشت و در هر شرایطی حتی در شرایط کرونایی هم به شکل کرونایی ارتباط خواهیم داشت به نحوی که اجتماع کمتری باشد.
رئیس جمهور گفت: دولت نباید ارتباط خود با مردم را قطع کند و به وزرا هم توصیه کردم مشکلات را پیگیری کنند، چون ارتباط با مردم برای ما بسیار مفید است؛ رفتن به اجتماعات مردمی و با خبر شدن از درد دل مردم بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: در جمع مردم به بعضی از گرفتاری‌های آنان برمی خوریم؛ در سفر شیراز یک طرح به عنوان بین الحرمین بین حرم شاهچراغ (ع) و حرم سید علاء الدین حسین (ع) اجرا می‌شود که این کار خیلی وقت است که کلید خورده و در یک بخش کار باقی مانده، چون ۳۰ تا ۴۰ خانه عنوان میراث فرهنگی پیدا کرده اند که با بررسی موضوع، مشکل را باید سریع حل کنیم البته پروژه‌هایی وجود دارد که گاهی با یک اقدام قابل حل است.
آقای رئیسی گفت: طرح‌های نیمه کاره در استان‌ها زیاد داریم و بسیاری از موارد خیلی زود قابل حل است متأسفانه خیلی از مشکلات ما به خاطر این است که پروژه‌ای را شروع کردیم و بعد برای چند سال رها شده که الآن دچار فرسودگی شده است و باید کار مجدداً انجام شود.
رئیس جمهور افزود: در سفر‌های استانی، پروژه‌ها شناسایی و بررسی می‌شوند، صورتجلسه می‌شود و مسئولان آن هم مشخص می‌شود و وزراء برنامه‌ها را در حضور مدیران و مردم اعلام می‌کنند، در واقع ناظر خود مردم می‌شوند که البته سه ناظر رسمی هم دارد؛ اول استاندار در سطح استان دوم وزیر در سطح وزارتخانه و کشور و سوم ریاست جمهوری که در معاونت اجرایی ریاست جمهوری بخش پیگیری فقط برای پیگیری مصوبات سفر‌ها قرار دادیم.
آقای رئیسی ادامه داد: اعلام کردم پروژه‌ها باید دارای زمان بندی باشند تا بتوانیم یک اقدام عملی و اجرایی داشته باشیم و این موارد می‌تواند مردم را امیدوار کند.
وی تصریح کرد: در سفر خوزستان موضوع فاضلاب را دنبال کردم و گفتند تعداد کارگاه‌ها الآن سه برابر شده است که این شرایط کار را تسریع می‌کند البته پیگیری خواهیم کرد که این کار‌ها انجام شود.

گزارش صدروزه عملکرد دولت را می‌دهم

رئیس جمهور گفت: مایلم درباره اقداماتی که در دولت انجام شده گزارشی به مردم در پایان صد روز ارائه دهم.
آقای رئیسی اظهارداشت: شاید بگویند اگر در مرکز حضور داشته باشیم و موارد را در همین جا رسیدگی کنیم کافی است، اما کار بزرگ نباید ما را از کار کوچک باز دارد و توجه به مسائل کوچک و کلان و بزرگی که دولت باید دنبال کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7131802"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3252038/7131802?width=400&height=300"></script></div>


رئیس جمهور افزود: سعی می‌کنیم گزارشی برای مردم داشته باشیم و کار‌هایی را که ادامه دارد و تا پایان سال به دنبال آن‌ها هستیم ارائه کنیم
وی ادامه داد: همکارانمان، وزرا و مدیران استان‌ها در حال تلاش هستند و می‌دانم امروز یک تلاش جدی در تمام بخش‌ها ایجاد شده است تا در زندگی مردم مشکلات کم و رونق اقتصادی ایجاد شود.
رئیس جمهور ضمن قدردانی از مجلس به خاطر قوانینی که در جهت حل مشکلات اقتصادی به تصویب رسانده گفت: از قوانینی که برای بهترشدن فضای کسب و کار مردم مصوب شده تشکر می‌کنم و ما به دنبال اجرایی کردن قوانین هستیم. این اقدام خوبی است که برای دولت می‌تواند زمینه خوبی باشد تا کسب و کار بهتری داشته باشیم.
اقای رئیسی ابراز امیدواری کرد با ریشه کن شدن کرونا با اجرای این قوانین در کسب و کار مردم و حوزه اقتصادی گشایش جدی انجام شود و مردم احساس کنند که شرایط متفاوت شده است.

عملکرد همه مدیران دولت، سالانه ارزیابی می‌شود 

رئیس جمهور تأکید کرد: عملکرد همه مدیران دولت، سالانه ارزیابی می‌شود و اگر برخی، موفقیت لازم را نداشته باشند تصمیم دیگری خواهیم گرفت.
آقای رئیسی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتصابات در دولت گفت: محور ما برای انتصاب افراد و گزینش همکاران در دولت، کارآمدی، دلدادگی به نظام و انقلاب و باور داشتن مردم است.
رئیس جمهور تصریح کرد: من در کابینه، کسانی را انتخاب کردم که اصلاً به بنده رأی ندادند یعنی یقین داشتم که کسی که حتی به من رأی نداده برای عضویت در کابینه انتخابش کردم و دور یک میز می‌نشینیم.
وی افزود: اصلاً قبول داشتن بنده یکی از شرایط کار در دولت نیست بنده هم یک خدمتگزارم و همچنان که در دولت و سفر‌های استانی اعلام کردم اینجا هم در این تریبون اعلام می‌کنم که عزیزانی که در ادارات و سازمان‌ها بنر و عکس من را نصب می‌کنند به جای این کار عکس امام (ره) و رهبر معظم انقلاب را نصب کنند.
رئیس جمهور اضافه کرد: من با تشکر از مردم و خدمتگزاران در کشور خادمی مانند دیگر خدمتگزاران هستم و امیدوارم بتوانم به وظایفم عمل کنم.
آقای رئیسی تأکید کرد: چند بار در دولت تکرار کردم و همین هفته نیز گفتم که بدانید محور ما در انتخاب مدیران، کارآمدی است و کسانی که کارآمدند حتماً تثیبت شان کنید تا به کارشان ادامه دهند.
رئیس جمهور گفت: باز هم از همین جا اعلام می‌کنم که همه افراد کارآمد باید در جایگاهشان تثبیت شوند و به آنان میدان داده شود که کارشان را با قوت ادامه دهند.
آقای رئیسی افزود:، اما اگر افرادی به هر علتی اعم از اینکه خودشان نمی‌خواهند کم کاری کنند، یا مدیری احساس کند که باید جابجایی انجام دهد و یا خواست مردم باشد طبعاً تغییر این افراد جای خود را دارد.
رئیس جمهور گفت: من با برخی از اعضای کابینه حتی فقط یک بار و زیر یک سقف در جلسه‌ای نبودم بلکه یا از جانب دوستان و گروه‌ها یا در سایت ویژه‌ای که برای این کار ایجاد شد معرفی شدند.
آقای رئیسی افزود: با برخی از اعضای کابینه حتی سابقه یک روز رفاقت هم نداشتم البته ممکن است سلام و علیک داشتیم؛ یکی از اشکالاتی که گاهی به بنده می‌گیرند این است که می‌گویند فلانی گروه، دسته و حزب خاصی ندارد، من در پی شایسته سالاری بودم و پس از این نیز خواهم بود.
رئیس جمهور اضافه کرد:، اما اینکه، چون دولت جدید آمده است مدیران دولت قبل نباید باشند، چنین موضوعی مطرح نیست و اعلام کردم که ملاک ما کارآمدی است و افرادی که می‌خواهند بیایند باید شایسته باشند.
آقای رئیسی تأکید کرد: با این حال اعلام کردم اینکه مدیران تا پایان دوره چهار ساله مسئولیت من در جایگاه شان باشند چنین تعهدی نداریم ما سالانه یک بار عملکرد همه مدیران را ارزیابی می‌کنیم و اگر احساس شود به رغم آنکه فکر می‌کردیم برخی کارآمدند موفقیت لازم را ندارند تصمیم دیگری خواهیم گرفت.
رئیس جمهور گفت: مسئله ما، مسئله مردم و پیشرفت کار است من که در پی جمع کردن مرید یا اینکه محبوب القلوب باشم و عده‌ای از من تعریف کنند نیستم بلکه در پی آن هستم که در جایگاهی که سوگند یاد کردم خدمتگزار مردم باشم و گره از کارشان باز کنم و به این هدف برسیم.
آقای رئیسی افزود: در این چارچوب، پیوند و میثاق من و همکاران از باب خدمتگزاری به مردم خواهد بود و افرادی که این خدمتگزاری را با کارآمدی و روحیه انقلابی پیگیری کنند حتماً همکار ما خواهند بود.

آینده را بسیار روشن می‌بینم

رئیس جمهور تأکید کرد: به رغم همه تهدید‌ها و تحریم ها، آینده کشور را بسیار روشن می‌بینم.
آقای رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا اوضاع کشور خوب است؟ تصریح کرد: دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد، برخی دولت‌های قبل که آمدند اعلام کردند که خزانه خالی است، اما من اگر بگویم وضع خزانه چگونه بود ممکن است برخی بگویند ما نیز در پی آن هستیم که با گله مندی کارمان را آغاز کنیم.
رئیس جمهور افزود: فقط کافی است به سفره‌های مردم، ارزش پول ملی، بدهکاری دولت و کسری بودجه نگاه کنیم تا ببینیم دولت با چه وضعی و در چه شرایطی تحویل ما شد.
آقای رئیسی اضافه کرد: همه شاخص‌ها معلوم است که دولت در چه شرایط و وضعی به ما واگذار شد به ویژه در ۵ ـ ۶ ماه آخر دولت قبل که تعهدات بسیاری ایجاد کرد و مزید شد بر آنچه که از کسری‌ها و مشکلات وجود دارد.
رئیس جمهور گفت:، اما به لطف خدا و با مشارکت مردم در پی آن خواهیم بود که آثار آنچه که ایجاد شده و دولت با آن مواجه است کمتر در زندگی مردم ظاهر شود و الا شرایط تورمی که ناشی از تصمیمات گذشته است.
وی افزود: مثلاً غیر از حقوق و دستمزد و هزینه‌های دولت، ماهانه باید به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت کنیم.
رئیس شورای عالی اقتصاد گفت: اینکه می‌گویم در ماه نخست دولت برغم همه فشار‌ها تلاش کردیم از بانک مرکزی استقراض نکنیم معنی اش را اقتصاددانان و افراد مطلع می‌دانند که این شرایط ماست که هم با کسری بودجه آنچنانی و هم با وضع تورمی مواجهیم.
آقای رئیسی تأکید کرد:، اما به مردم عزیز می‌گویم هرچه کار پیش می‌رود امید‌های بیشتری می‌یابم و گشایش‌های بیشتری احساس می‌کنم که برای کشور ایجاد می‌شود و آینده را بسیار روشن می‌بینم.
رئیس جمهور بار دیگر گفت: آثار تورمی را در زندگی مردم می‌بینم و از آن رنج می‌برم منتهی این آثار تورمی ناشی از تصمیماتی است که در گذشته گرفتند و تصمیماتی که ما اکنون می‌گیریم سعی می‌کنیم آثار تورمی نداشته باشد یا کمترین آثار تورمی را داشته باشد.
آقای رئیسی افزود: اگر هم در جایی بخواهیم اصلاح اقتصادی انجام دهیم با مردم، بازار و نخبگان در میان خواهیم گذاشت و غافلگیرانه اقدام نخواهیم کرد.
رئیس شورای عالی اقتصاد تأکید کرد: البته اصلاح اقتصادی هم باید اتفاق بیفتد؛ ما برنامه داریم و با برنامه حرکت می‌کنیم، اما به مردم اطمینان می‌دهیم و آنان را از برنامه‌ها آگاه خواهیم کرد.
وی بار دیگر خطاب به مردم به ویژه جوانان تأکید کرد: من آینده کشور را برغم همه تهدید‌ها و تحریم‌ها بسیار روشن می‌بینم، چون به عنایت خداوند تبارک و تعالی و کمک و توانایی مردم به ویژه جوانان امیدوارم.

بیشتر بخوانید:

 امیدواریم قبل از زمستان دُز دوم واکسیناسیون کرونا به ۷۰ درصد برسد

 

برچسب‌ها:

نظر شما