شناسهٔ خبر: 50241901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبرگزاری ریپورت:

دیدار وزیر دفاع آمریکا با نخست وزیر گرجستان

در دیدار لوید آستین با ایراکلی گاریباشویلی، دو طرف بر توسعه صلح پایدار در قفقاز جنوبی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری "ریپورت" از باکو، در سفر وزیر دفاع آمریکا به گرجستان، وی با ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر این کشور دیدار کرد. این گزارش می افزاید نخست وزیر گرجستان در دیدار با وزیر دفاع آمریکا بر توسعه صلح پایدار در قفقاز جنوبی تاکید و دو کشور در مورد ابتکار صلح در قفقاز جنوبی گفتگو کردند. بر اساس این گزارش، ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا‏ درباره توافق همکاری‌های صلح در مورد جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبادل نظر کردند.


در این دیدار، ایراکلی گاریباشویلی بر اهمیت برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد و گفت: این توافق نامه امکان گفتگو در منطقه را فراهم می‌کند و وضعیت امنیتی را توسعه می‌دهد. نخست وزیر گرجستان همچنین با اشاره به طرح پیشنهادی این کشور در خصوص همسایگی صلح آمیز کشور‌ها در سازمان ملل افزود: هدف از این ابتکار عمل‏، تأمین صلح و ثبات در منطقه است. ارمنستان در ۱۲ ژوئن سال جاری با میانجیگری گرجستان، نقشه‌های ۹۷ هزار مین ضد تانک و ضد نفر در منطقه اقدم را به  جمهوری آذربایجان تسلیم کرد. در مقابل،باکو، ۱۵ ارمنی بازداشت شده در مرز جمهوری آذربایجان و گرجستان به ارمنستان تحویل داد.

 

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲۰ هزار سرباز گرجستانی در ائتلافی به رهبری آمریکا در افغانستان حضور داشتند که ۳۲ تن از آنها کشته شدند. پیش از سفر وزیر دفاع آمریکا به گرجستان، دیوید زالکالیانی، وزیر خارجه گرجستان گفته بود: «ما انتظار داریم این جلسات بر تعمیق بیشتر همکاری‌ها، مسائل امنیت منطقه‌ای و روند الحاق گرجستان به ناتو متمرکز باشد.» علاوه بر گرجستان، اوکراین نیز تلاش دارد تا به عضویت کامل ناتو درآید. برخلاف اوکراین و گرجستان که شرکای ناتو هستند، رومانی، عضو کامل این پیمان است.

نظر شما