شناسهٔ خبر: 50241705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دکتر علی بیگدلی در گفت وگو با«ستاره صبح»:

به نفع کشور است ایران با آمریکا مذاکره کند نه با کشورهای اروپایی

اشاره:سفر نماینده اروپا به ایران در مورد برنامه هسته‌ای پیامی برای ایران است که اگر ایران پای میز مذاکره بازنگردد و جلسات دیپلماتیک خود با اروپایی‌ها برای احیای مجدد برجام را از سر نگیرد احتمالا فرصت مذاکره از دست خواهد رفت. در این زمینه ایران درخواست نشست مشترک با کشورهای اروپایی در بروکسل داده است که این نشست با موافقت کشورهای اروپایی مواجه نشده و برگزار نخواهد شد. از سوی دیگر وزیر خارجه ایران عنوان کرد:آمریکا حتمأ باید قبل از مذاکرات برای نشان دادن حسن نیت خود یک اقدام جدی انجام بدهد. بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به این که آمریکا قصد دارد مذاکرات وین از سرگرفته شوند و بازگشتی دوجانبه با ایران به پایبندی به توافق میسر شود، گفت:فرصت به نتیجه رساندن مذاکرات و از سرگیری پایبندی نامحدود نیست. ستاره صبح برای بررسی این موضوع با دکتر علی بیگدلی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

صاحب‌خبر -

دکتر بیگدلی در این زمینه معتقد است:سفر آقای مورا به ایران باعث شک و تردید هایی شده و رسانه های خارجی نیز درباره این سفر با تردید اظهار نظر می کنند. این در حالی است که مذاکرات صورت گرفته به نقطه مطلوب نرسیده است. ایران پیشنهاد برگزاری یک نشست با کشورهای اروپایی داده بود تا یک پیش مذاکره با کشورهای اروپایی برگزار شود که براساس اخبار منتشر شده این نشست  برگزار نخواهد شد.
 وی ادامه داد:سیاست انفعالی که ایران در قبال مذاکرات در پیش گرفته به ضرر کشور تمام خواهد شد.اگر این نوع سیاست ادامه داشته باشد احتمال ائتلاف بین المللی علیه ایران وجود دارد. این در حالی است که شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که  در شرایط نگران کننده ای قرار گرفته است.تأخیر در مذاکرات مستقیم کار اشتباهی است و ما به جای اینکه وقت خود را برای مذاکره با کشورهای اروپایی هدر بدهیم باید به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم. ما با آمریکا اختلاف داریم و این کشور از برجام خارج شده در حالی که برنامه ریزی های ما برای مذاکره با کشورهای اروپایی است.اتحادیه اروپا نقش واسطه در مذاکرات دارند و بهتر است ایران با کاهش سطح انتظارات به صورت مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شود. این تحلیل گر روابط بین الملل خاطر نشان کرد:پیش شرط هایی که آقای امیر عبداللهیان برای آمریکا مطرح می کند واقع بینانه نیست و بیشتر درخواست های سطحی است. آمریکا به هیچ عنوان این موضوع را نخواهد پذیرفت و به همین دلیل ایران باید مذاکرات خود را به صورت مستقیم با آمریکا انجام بدهد. آنچه تاکنون رخ‌داده این است که ایران تن به مذاکره نداده است.به نظر می‌رسد ایران تلاش می‌کند باسیاست صبر و شکیبایی کشورهای غربی را در یک حالت برزخی نگه دارد تا با دست‌پر و خواهش و تمنای کشورهای غربی وارد مذاکرات شود.هدف نیز  این است که ایران امتیازهای بیشتری از آمریکا بگیرد. بااین‌وجود این سیاست کامل شکست‌خورده است.ما تنها زمانی می‌توانیم در مذاکرات به نتیجه برسیم که با یک دیپلماسی انعطاف‌پذیر وارد مذاکرات شویم و انتظارات خود را از طرف مقابل کاهش بدهیم.بدون تردید با این انتظار که همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند مذاکرات به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

 

نظر شما