شناسهٔ خبر: 50241428 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزئیات نحوه مراجعه برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا

پایداری ایمنی واکسن‌های کرونا ۶ تا ۸ ماه است

صاحب‌خبر -

رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت توضیحاتی درباره تزریق دُز یادآور (سوم) واکسن کرونا ارائه کرد. دکتر محسن زهرایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بر اساس مطالعاتی که در دنیا منتشرشده ایمنی ناشی از واکسن ۶ تا ۸ ماه پایدار است؛ اما بعدازاین مدت افت نسبی سطح ایمنی راداریم و ممکن است افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند. برای اینکه مردم بتوانند حداکثر سطح ایمنی را داشته باشند باید هم‌زمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تزریق دُز یادآور را هم دنبال کنیم.

آغاز تزریق دُز سوم برای کادر درمان
وی درباره زمان آغاز واکسیناسیون دز سوم، افزود: مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته است و واکسن در اختیار آنها قرارگرفته است و عملاً از ۲۴ مهرماه تزریق دُز سوم در همه استان‌ها برای کادر درمان خط مقدم آغازشده است.

نحوه مراجعه برای تزریق دُز سوم
رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در خصوص نحوه مراجعه برای دریافت دُز سوم واکسن، بیان کرد: افرادی که شش ماه از دریافت نوبت دوم واکسنشان گذشته باشد می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و سپس این امکان در سامانه ما فراهم است تا دُز سوم را ثبت کنند. این برنامه برای سهولت هرچه بیشتر کار است و نیازی به ثبت‌نام در سامانه‌ای نیست. ممکن است برخی از کادر درمان زمان تزریق نوبت اول و دوم واکسن در بیمارستان یا شهر دیگری بوده باشند، اکنون لازم نیست حتماً به همان محل مراجعه کنند بلکه می‌توانند در محل خدمت جدید خود واکسن دریافت کنند. وی با تأکید بر اینکه حتماً باید ۶ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن گذشته باشد تا واکسن یادآور تزریق شود، گفت: با توجه به اینکه آغاز تزریق واکسن با گروه خط مقدم کادر درمان بود اکنون هم همین افراد به موعد تزریق دُز یادآور رسیدند ‌و مابقی کادر درمان هنوز نوبت دریافت دُز سومشان نرسیده است.

کدام واکسن‌ها برای دُز سوم تزریق می‌شوند؟
زهرایی در مورد نوع واکسنی که قرار است به عنوان دُز یادآور تزریق شود، تأکید کرد: این موضوع وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق‌شده است. افرادی که در سری اول از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم استفاده کردند در نوبت سوم می‌توانند از پلتفرم غیرفعال یا آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. آن‌هایی هم که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک وی تزریق کرده بودند می‌توانند در دُز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی بسته به واکسنی که در نوبت یک و دو دریافت کردند وجود دارد.

مرگ ۱۸۱ نفر دیگر بر اثر کرونا
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۸۱ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته جان خود را از دست دادند و در این بازه زمانی یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق‌شده است. به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، از روز یکشنبه تا روز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۰۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۶۵۹ نفر رسید. طی روز گذشته، ۱۸۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۲۵۶ نفر رسید. همچنین تاکنون ۵ میلیون ۳۳۳ هزار و ۳۰۴ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۶۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۸۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. تزریق یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار دُز واکسن کرونا در شبانه‌روز گذشته همچنین در روز گذشته، یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار و ۱۵۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. تاکنون ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۹۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۷۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۶۸۰ دُز رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما