شناسهٔ خبر: 50241340 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا: برگزاری مذاکرات بروکسل درباره برجام ضروری نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای برجام گفت، آمریکا نسبت به مذاکرات برجامی با ایران بدبین نیست، اما این گفت‌وگوها نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران درباره مذاکرات احیای برجام و گفت‌وگوها در بروکسل واکنش نشان داد و گفت، آمریکا نسبت به مذاکرات احیای برجام با ایران بدبین نیست، اما این گفت‌وگوها نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد.

به گزارش منابع خبری، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران خواستار برگزاری مذاکراتی در بروکسل پیش از آغاز مذاکرات وین است گفت: «ایالات متحده به روشنی گفته که مقصدی که دنبال آن هستیم در وین است و ما به دنبال یک گام واسطه‌ای در بروکسل نیستیم.ما فکر نمی‌کنیم هیچ جلسه‌ای در مورد مذاکرات هسته ای ایران بروکسل ضروری باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود که درباره مذاکرات برجام با ایران بدبین نیست، اما این گفت‌وگوها نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد.

ند پرایس گفت، واشنگتن نه خوش بین و نه بدبین است ، بلکه درباره دور جدیدی از مذاکرات با ایران درباره بازگشت به برجام صرفا دور اندیش است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه برای گفت‌وگو با ایران قبل از برگزاری مذاکرات وین درباره برجام اعلام آمادگی کرد. ساعاتی قبل‌تر، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه روز پنجشنبه با ایران در بروکسل درباره از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگویی برگزار نخواهد کرد.

«نبیلا ماسرالی» سخنگوی اتحادیه اروپا در همین خصوص گفت: «روز پنجشنبه جلسه‌ای برگزار نخواهد شد.»

بورل در توضیح بیشتر در این باره گفت: «این امیدواری‌ای است که هیچ طرح ملموسی برای آن وجود ندارد. من مخالف آن نیستم.»

بورل اضافه کرد: «اگر آنها نیاز دارند قبل از نشست وین، با من یا دیگران گفت‌وگوهای دوجانبه داشته باشند من این کار را انجام خواهم داد چون وظیفه‌ام است.»

بورل مدعی  شد که  آماده برطرف کردن تردیدهای ایران در خصوص گفت‌وگوهای وین در هر چارچوبی است اما گفت‌وگوهای جدی در این خصوص در وین انجام خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بارها دولت جدید ایران را متهم کرده‌اند که در حال اتلاف وقت است و تمایلی برای بازگشت به مذاکرات وین ندارد.

با این حال، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ مهر ماه بار دیگر با تأکید بر قصد ایران برای بازگشت به مذاکرات وین گفته بود: «در حال نزدیک شدن به جمع بندی نهایی در دولت جدید، (دولت سیزدهم) هستیم».

وی همچنین یادآور شده بود: «برای دولت جدید که دولت عملگرا و نتیجه گراست، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود».

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر این‌که ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد، بیان کرده بود: «برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آمریکایی‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد».

ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

انتهای پیام/

نظر شما