شناسهٔ خبر: 50241305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رونمایی از یک خانم خلبان هواپیمای مسافربری

درست یک ماه پیش هم یک پرواز کاملا زنانه دیگر خبری شد. پروازی که از هر نظر منحصر به‌فرد بود چرا‌که قرار بود به‌صورت اختصاصی زنان فوتبالیست ایران را راهی مسابقات جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا کند و با ابتکاری که فدراسیون فوتبال به‌خرج داده بود، یک کادر پرواز کاملا زنانه هدایت آن را به‌عهده داشت. این کار با تشریفات ویژه‌ای هم انجام شد؛

صاحب‌خبر -

هواپیمایی تابان با انتشار ویدئویی در اینستاگرامش از شروع به کار اولین کاپیتان خلبان زن این هواپیمایی خبر داد. این ویدئو که در آن چهارمین خط کاپیتانی به سردوشی ملیکا کریمی اضافه می‌شد تا دیروز عصر بیشتر از ۳۰‌هزار لایک گرفت و چندبرابر این رقم هم دیده شد، در حالی‌که کل دنبال‌کننده‌های صفحه هواپیمایی تابان در اینستاگرام کمی بیشتر از ۲۳ هزار نفر است.

به گزارش هفت صبح، خانم ملیکا کریمی ۳۷‌ساله که به‌عنوان اولین خلبان زن هواپیمایی ماهان معرفی شده، البته قبلا هم نگاه‌ها را به خودش جلب کرده بود، وقتی که چهار سال پیش مستند کوتاهی از زندگی‌اش از شبکه خبر سیما پخش شد‌ و نشان می‌‌‌داد او چطور توانسته به سختی‌های مسیر یک زن برای تبدیل شدن به یک خلبان، غلبه کند. او نجوم آماتوری خوانده و از طریق دوستانش متوجه شده که می‌توان در آموزشگاه‌‌های خصوصی آموزش خلبانی ببیند و بعد هم خلبان شود.

اولین‌بار که به خانواده‌اش گفته که می‌خواهد خلبان شود با مخالفت شدید آنها مواجه شده و تلاش زیادی کرده که رضایت آنها را جلب کند، بعد هم که اولین پرواز سولو یا همان تنهایش را انجام داده نظر خانواده‌اش به کلی برگشته و به یکی از اصلی‌ترین حامیان او تبدیل شده‌اند اما گویا موقع پیدا کردن کار با سختی بیشتری رو‌به‌رو شده؛

می‌گوید که خیلی از شرکت‌های هواپیمایی اصلا به آنها فرم برای پر کردن نمی‌داده‌اند، بعضی شرکت‌ها هم با وجود پر کردن فرم و برگزاری مصاحبه باز هم قبول نمی‌کردند که خلبان زن استخدام کنند تا اینکه بالاخره کارش را به‌عنوان خلبان پرواز یکی از شرکت‌های هواپیمایی در مسیر تهران- مشهد و برعکس شروع می‌کند و حالا هم به استخدام شرکت هواپیمایی تابان درآمده و اسم خودش و هواپیمایی تابان را بیشتر سر زبان‌ها انداخته است.

یک تیم کاملا زنانه

درست یک ماه پیش هم یک پرواز کاملا زنانه دیگر خبری شد. پروازی که از هر نظر منحصر به‌فرد بود چرا‌که قرار بود به‌صورت اختصاصی زنان فوتبالیست ایران را راهی مسابقات جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا کند و با ابتکاری که فدراسیون فوتبال به‌خرج داده بود، یک کادر پرواز کاملا زنانه هدایت آن را به‌عهده داشت. این کار با تشریفات ویژه‌ای هم انجام شد؛

به این‌صورت که کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان پای هواپیما به نشاط جهانداری کاپیتان پرواز یک سبد گل هدیه کرد و او هم رو به دوربین اعلام کرد که از میزبانی زنان فوتبالیست ایرانی در این پرواز خیلی خوشحال است.نشاط جهانداری از آنجا که دومین خلبان زن پروازهای مسافربری است، بین خلبان‌های زن چهره معروفی محسوب می‌شود. جهانداری بعد از شهرزاد شمس، دومین زن ایرانی اسـت کـه کاپیتان هواپیمای مسافربری شده است. او در ۲۹ تیر ۱۳۹۸ چهارمین خط سردوشی «نشان کاپیتانی» را از خلبان حسن شکرآبی در فرودگاه مهرآباد تهران دریافت کرد و کارش را به‌عنوان کاپیتان پرواز شروع کرد. ‌

‌هواپیمایی ماهان هم بازی

قبل از اینکه فدراسیون فوتبال برای یک پرواز کاملا زنانه برنامه‌ریزی کند هم شرکت هواپیمایی ماهان به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در ایران وارد این بازی شده بود. این شرکت دو بار با انتشار ویدئویی از برگزاری پروازهایی از این شرکت خبر داده بود که تمام کادرش را زنان تشکیل می‌دادند. یک بار پروازی از تهران به بیرجند و پارسال هم پروازی از تهران به شهرکرد. کاپیتان بزرگ‌زادگان، خلبان دومین پرواز که از تهران به شهرکرد می‌رفت به رسانه‌ها گفت:

«همه گروه خانم هستیم. سال ۹۸ هم نمونه این پرواز را داشتیم. وقتی من می‌توانم پس بقیه خانم‌ها بهتر از من می‌توانند. در حال حاضر هواپیمایی ماهان ۵ خانم خلبان دارد. فقط تفاوت من در این بود که زودتر این فعالیت را آغاز کردم و به این موقعیت رسیدم. امیدوارم بقیه خانم‌های خلبان هم به‌زودی جذب شده و به حرفه خود ادامه دهند.»

آرزو پارسیان خلبان دوم پرواز تهران- شهرکرد ماهان گفت: «من متولد ۱۳۶۵ هستم. واقعا حس خوبی داشتم که در کنار استادم خانم بزرگ‌زادگان بودم. از چند روز قبل بسیار هیجان‌زده بودم. به نظر من یک حرکت بسیار غرورآمیز برای همه خانم‌ها بود. افتخار می‌کنم خانم‌های سرزمین ایران قدرتمند هستند و می‌توانند به این جایگاه برسند.»

‌روایت جوان‌ترین خلبان زن

حالا که صحبت از زنان خلبان ایرانی و اتفاقات تازه مربوط به آنها شده، بد نیست روایت جوان‌ترین خلبان زن ایرانی را مرور کنیم. آناهیتا نیکوکار معروف به آناهیتا نیک وقتی ۲۷‌ساله بود، خلبان شد و کمی بعد هم توانست به‌عنوان کاپیتان با مسافران صحبت کند. او در مورد شروع کارش گفته: «اینطور بگویم که در کلاس، ما ۲۲ نفر بودیم که برای خلبانی آماده می‌شدیم و تنها خانم من بودم، هرکس از راه می‌رسید به من می‌گفت همین اول کاری برو بیرون چون خانم‌ها هیچ‌وقت نمی‌توانند چیزی که می‌خواهند بشوند، آن‌هم در رشته‌ای مثل خلبانی.

بسیاری از همکلاسی‌های من چنین چیزی را می‌گفتند اما عزمم را جزم کردم و موفق شدم در حالی‌که از آن کلاس حدود ۱۰ آقا انصراف دادند و رفتند. حالا هم واکنش‌ها جالب است، یادم می‌آید یک بار وقتی قبل از پرواز خودم را به مسافران معرفی کردم‌، یک صدای خیلی بلند مردانه تا کابین ما آمد که گفت «یا ابوالفضل خلبان خانم است» اما همان زمان از طرف خانم‌ها صدای دست و هورا به گوشمان می‌رسید. مقصد ما کیش بود و وقتی به مقصد رسیدیم و از کابین بیرون آمدم که به مسافران خوشامد بگویم برخورد و نگاه آنها که در تهران به خلبان زن اعتماد نداشتند، تغییر کرده بود.»

نظر شما