شناسهٔ خبر: 50241161 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

فاز جدید مذاکرات برجامی چیست؟

مذاکرات بروکسل بین ایران و اروپا به زودی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد که از سرگیری مذاکرات وین هم خیلی دور نباشد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم از نرمش طرف آمریکایی در مذاکرات برجام گفت و تاکید کرد که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم هم به سوی توافق می‌رود.

مذاکرات بروکسل بین ایران و اروپا به زودی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد که از سرگیری مذاکرات وین هم خیلی دور نباشد. به خصوص بعد از اظهارات حسین امیرعبداللهیان در جلسه غیر علنی مجلس که به گفته نمایندگانی از جمله سلیمی، عضو هیات رئیسه از سیاست اقدام در مقابل اقدام سخن گفته بود.

این گفته وی سبب شده که تحلیلگران سیاست خارجی وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات را بهتر از قبل ارزیابی کرده و به دستیابی آن به توافق خوشبین باشند. 

مثلا محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگویی گفت: «من فکر می‌کنم که مذاکرات برجامی وارد یک فاز جدید شده است».

او توضیح داد: «علاوه بر اینکه تیم مذاکره کننده و سیاست‌هایی که بر مذاکرات سایه می‌اندازد، تغییر می‌کند. شاهد تغییرات جدی هستیم».

جمالی نبوندگانی گفت: «موضوع این است که ایران نه در این دولت و نه در دولت قبلی اعلام نکرد ما مخالف مذاکره هستیم یا می‌خواهیم از برجام خارج شویم. حالا هم که از سیاست اقدام در مقابل اقدام سخن گفته می‌شود بیشتر منبعث از توصیه رهبری است که به دولت قبل هم می‌گفتند می‌شد یک اقدام شما کنید و یک اقدام آنها نه اینکه ما همه اقدامات را انجام دهیم و طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد.»

وی با اشاره به اینکه «در یکی، دو ماه گذشته طرف آمریکایی هم نرمش‌هایی به خرج داده است» گفت: « از جمله اینکه دیگر خیلی تاکید نمی‌شود که مسائل منطقه‌ای هم در مذاکرات گنجانده شود. موضوع دوم هم ارتباط رابرت مالی با مقامات کره‌ای درباره پول‌های ایران است که در چارچوب درخواست آقای امیرعبداللهیان است اگرچه شاید همه پول و مبلغ عنوان شده نباشد اما نشانه مثبتی بود.»

این نماینده پیشین مجلس گفت: «مطلب سوم هم این است که مثل گذشته تهدیدهای پنهان و آشکار نظامی در لحن مقامات آمریکایی نیست و بیشترین چیزی که عنوان می‌کنند این است که نمی‌توان طولانی مدت منتظر ماند. حتی در سخنان سخنگوی کاخ سفید دیدم که گفته از من نخواهید بگویم در صورت شکست مذاکرات چه اقدامی انجام می‌شود و باید بر مذاکره تمرکز کرد.»

جمالی نوبندگانی افزود: «موضوع دیگر هم چراغ سبز آمریکایی‌ها به عربستان برای مذاکره با جمهوری اسلامی است. چون از زمان دکتر ظریف که بارها اعلام آمادگی کرده بود، شاهد انتظار ریاض برای چراغ سبز واشنگتن بود. الان به اعتراف هر دو طرف مذاکرات خوب و رو به جلویی در جریان است که نشانه دیگری از نرمش طرف مقابل در مسائل منطقه‌ای است».

او با باین اینکه «به نظر می‌رسد که ایران هم مایل است مشکلات حل شود» گفت: «من فکر می‌کنم دولت سیزدهم به سمت و سویی می‌رود که به سوی توافقی می‌رود که قدری محکم‌تر باشد.»

نظر شما